معاون فرهنگی معاون اول رییسجمهور:
بدون حل مسائل آموزشوپرورش توسعه پایدار ممکن نیست
دولت
109336

معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییسجمهور با تأکید بر جایگاه راهبردی آموزشوپرورش در پیشرفت کشور گفت: توسعه پایدار زمانی محقق میشود که مسائل ساختاری، معیشتی و حرفهای این نهاد بنیادین حل و جایگاه معلم ارتقاء یابد.
ایران آنلاین: سید ضیاء هاشمی شامگاه چهارشنبه در نشست با رؤسای آموزشوپرورش ۱۳ شهرستان و منطقه کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج با اشاره به اهمیت آموزشوپرورش در مسیر توسعه کشور اظهار داشت: نخستین نهاد رسمی که در این استان نقشی مؤثر و بنیادین ایفا میکند، آموزشوپرورش است و مدارسی که دههها پیش در دورترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد تأسیس شدند، زمینهساز تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بودند.
به گزارش ایرنا، هاشمی با بیان اینکه آموزشوپرورش در سطح ملی نیز محور توسعه پایدار کشور است افزود: هیچ پیشرفتی در کشور بدون توجه به مسائل آموزشوپرورش محقق نخواهد شد و این مهم، در گرو بهبود وضعیت معیشتی، منزلت اجتماعی و جایگاه حرفهای معلمان است.
تحول آموزشوپرورش؛ پیششرط توسعه ملی
هاشمی تأکید کرد: معلم قلب تپنده مدرسه و همچنین مدرسه قلب جامعه است، بنابراین هرگونه اصلاح ساختاری باید از نقطه شروع آموزش و نیروی انسانی آن آغاز شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه توسعه کشور بدون حل مسائل آموزشوپرورش ممکن نیست گفت: معلم قلب مدرسه و مدرسه قلب جامعه است و تحول در آموزشوپرورش نیازمند عزم ملی و ارتقاء جایگاه معلمان است.
هاشمی با اشاره به وجود برخی چالشهای جدی در حوزه آموزشوپرورش اظهار داشت: اگرچه با محدودیت منابع و اعتبارات مواجه هستیم، اما هنر مدیریت آن است که با وجود کمبودها، مسیر ارتقاء را هموار ، و وضعیت موجود را به سمت وضعیت مطلوب سوق دهد.
روایت هاشمی از امید در دل محرومیت
وی با اشاره به تجربه شخصی خود در دوران تحصیل در مناطق عشایری تصریح کرد: تحصیل خود را در چادری سفید آغاز کردم و هیچ ساختمان آموزشی وجود نداشت، اما انگیزه معلمان و همراهی خانوادهها موجب شد تا از همسالان شهری نیز پیشی بگیریم و این تجربه گویای آن است که نبود امکانات نباید مانعی برای رشد و پیشرفت باشد.
هاشمی با اشاره به ظرفیتهای نسل جدید افزود: امروز فرزندان ما دارای اطلاعات گسترده، اعتماد به نفس، قدرت نقد، گفتوگو و مشارکت هستند که باید این سرمایههای انسانی را شناخت، درک کرد و بستر شکوفایی آنها را فراهم ساخت.
وی به اهمیت آموزشهای مهارتی نیز پرداخت و گفت: در کشورهای توسعهیافته مانند فنلاند، نروژ و ژاپن، نیمی از دانشآموزان از مقطع متوسطه به سمت مسیرهای مهارتی هدایت میشوند.
هاشمی اظهار داشت: در دولت چهاردهم نیز توجه ویژهای به توسعه آموزشهای کاربردی در مدارس و دانشگاهها شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییسجمهور نقش خیرین در توسعه زیرساختهای آموزشی را مهم برشمرد و افزود: با وجود تمرکز بخشی از فعالیتهای خیرین در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان، ظرفیتهای بالقوهای برای مشارکت آنها در کهگیلویه و بویراحمد نیز وجود دارد و بنیاد علوی، وزارت نفت و سایر نهادها میتوانند در این مسیر نقشآفرینی کنند.
باید با فرهنگ عاشورا، نظام آموزشی را متحول کنیم
وی همچنین با اشاره به موفقیتهای دانشآموزان استان از جمله درخشش دختران نخبه در رقابتهای ملی گفت: این دستاوردها بیانگر آن است که با وجود محدودیتها، در صورت وجود همراهی خانوادهها، تلاش معلمان و برنامهریزی اصولی، میتوان به نتایج درخشانی دست یافت.
هاشمی با اشاره به گرامیداشت ایام محرم، فرهنگ ایثار و وفاداری را میراث مکتب سیدالشهدا (ع) دانست و گفت: باید با الهام از این فرهنگ غنی، با روحیه جهادی در مسیر اصلاح نظام آموزشی کشور گام برداریم.
آموزشوپرورش با ۶۰ درصد جمعیت استان در ارتباط است
مدیرکل آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز با ارائه گزارشی از وضعیت موجود، به بیان برخی از چالشها و ظرفیتهای پیشروی نظام آموزشی استان پرداخت و افزود: این استان دارای بیش از ۱۸۰ هزار دانشآموز، ۱۵ هزار نیروی فرهنگی و حدود دو هزارو ۸۰۰ آموزشگاه است.
ایوب رضایی اظهار داشت: آموزشوپرورش بهتنهایی با بیش از ۶۰ درصد جامعه استان بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط است و از این منظر، نهاد فرهنگساز و آیندهساز محسوب میشود.
وی با قدردانی از نگاه مثبت دولت چهاردهم به حوزه تعلیم و تربیت گفت: هیچ دولتی پس از انقلاب به اندازه دولت فعلی به آموزشوپرورش توجه نداشته است و اگر قرار است تحول بنیادینی در این حوزه رخ دهد، قطعاً در همین دولت خواهد بود.
مدیرکل آموزشوپرورش استان ادامه داد: در مناطقی چون دیشموک و بویراحمد با بحران تراکم دانشآموزی مواجه هستیم و بیش از ۲۱۰ کلاس درس با تراکم بالای ۳۵ دانشآموز وجود دارد که کیفیت آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است.
وی با بیان اینکه حدود ۲۲ درصد از دانشآموزان بویراحمد در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیلاند تصریح کرد: بازگشت تنها ۲ هزار نفر از این دانشآموزان به مدارس دولتی، با توجه به کمبود زیرساختها، بحرانی جدی ایجاد خواهد کرد.
آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد در تنگنای زیرساخت / مدارس سنگی و کانکسی همچنان پابرجا
رضایی فضای آموزشی را نخستین دغدغه آموزشوپرورش استان عنوان کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ مدرسه سنگی و تعدادی مدارس کانکسی در استان وجود دارد که اگرچه روند جمعآوری آنها آغاز شده، اما همچنان نیاز جدی به توسعه و ساختوساز احساس میشود.
رضایی همچنین کمبود هنرستانها و تجهیزات فنی را از مشکلات جدی استان دانست و افزود: در برخی مناطق، سالهاست هیچ هنرستانی احداث نشده و این در حالی است که آموزشهای مهارتی نقش مؤثری در اشتغالآفرینی دارند.
وی به ظرفیتهای مغفول اردوگاههای آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: پروژههایی مانند استخر، سالن آمفیتئاتر و خوابگاه در اردوگاههای "آبشار" و "سیزده آبان" به دلیل کمبود اعتبار، نیمهتمام و راکد باقی ماندهاند.
رضایی با تأکید بر توسعه مدارس شبانهروزی در مناطق محروم و پراکنده نظیر دیشموک، بیان داشت: وجود بیش از ۹۵۰ مدرسه با جمعیت یک تا ۱۰ دانشآموز در استان، هزینه آموزش را بهطور چشمگیری افزایش داده و نیازمند راهکارهای ساختاری است.
وی با اشاره به بدهی ۱۴۰میلیارد ریالی آموزشوپرورش استان در بخش آب و برق مدارس، خواستار پیگیری این مطالبات در سطح ملی شد و ابراز امیدواری کرد با حمایت دولت، آموزشوپرورش استان در مسیر تحول و پویایی قرار گیرد.
انتهای پیام/