فریب افکار عمومی با نام چهره‌های سرشناس ورزشی؛

پروژه پیچیده اکانت‌های جعلی در ایکس

ورزش

110884
پروژه پیچیده اکانت‌های جعلی در ایکس

در روزهای اخیر واکنش‌ها به حضور علیرضا فغانی در فینال جام جهانی باشگاه ها و اتفاقات بعد از آن مسابقه، بازتاب زیادی در فضای رسانه ای و مجازی داشته است.

سینا حسینی _ گروه ورزشی:  بخش مهمی از این ماجرا به واکنش‌هایی که از سوی اکانت های جعلی چهره هایی سرشناس مثل علیرضا دبیر و وحید شمسایی نسبت به این ماجرا منتشر شد، ربط داشت و حساسیت زیادی نیز ایجاد کرد تا جایی که با تکذیب این چهره ها همراه شد، تکذیبی که البته برای اولین بار نبود که اتفاق می‌افتاد.

ماجرای اکانت‌های جعلی شخصیت‌های ورزشی در شبکه‌ اجتماعی ایکس پدیده جدیدی نیست، از سال‌ها قبل جریانی ضد ایرانی با راه‌اندازی حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال جذب مخاطب بودند تا در بزنگاه‌های حساس با سوءاستفاده از این حساب‌های جعلی با طرح مسائل تنش‌آفرین در جامعه، اهداف سیاسی ضد ایرانی خود را به این ترتیب در فضای مجازی پیاده‌سازی کنند.

آن‌ها در روزهای اول فعالیت همان تولید محتوای منتشر شده در صفحات واقعی و رسمی چهره‌های ورزشی را در حساب‌های زنجیره غیرواقعی در ایکس یا همان توئیتر بارگذاری می‌کردند تا اعتماد مخاطبان را جلب کنند. مخاطبان ناآگاه در ایکس به خیال اینکه این حساب متعلق به همان فرد معروف است به سادگی صفحه مورد نظر را دنبال می‌کردند و با بازنشر مجدد آن به رشد این حساب جعلی کمک می‌کردند به گونه‌ای که برخی از این اکانت‌های جعلی امروز بیش از ۲۲ هزار دنبال کننده دارد که در میان آن‌هاصفحات چهره‌های شناخته شده‌ای نیز حضور دارند که همچنان در این پروژه فریبکارانه به عنوان یک قربانی به ایفای نقش می‌پردازند.

نقطه اشتراک تمامی صفحات جعلی، راه‌اندازی این حساب‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی است، دقیقاً همان ایامی که اکانت‌های جعلی دیگری نیز در حوزه‌های مختلف به صورت فله‌ای راه‌اندازی شد تا به صورت مشخص اقدام به دروغ پراکنی در جامعه کنند. مسیر رشد حساب‌های جعلی نشان می‌دهد این اکانت‌ها به صورت زنجیره‌ای و باندی از سوی جریانی خاص حمایت می‌شود تا به سرعت عجیبی محتوای آن‌هابازنشر شود تا به اصطلاح فعالان ایکس «فیواستار» شوند.

مرور کامنت‌های آن‌هانیز یک حقیقت دیگر را برملا می‌سازد که برخی اکانت‌های جعلی دیگر که گویا مأموریت کامنت‌نویسی پای این توئیت‌ها را دارند به شکل مشخص زیر تمام این مطالب نظر داده‌اند تا با تهییج سایر کاربران، سناریوی التهاب‌آفرینی توسط آن‌هاتکمیل شود.

اما پرسش کلیدی و مهم این است که گردانندگان این صفحات دقیقاً کجا هستند و با چه نیتی این حساب‌های جعلی را به راه انداختند؟ با کنکاش در مطالب منتشر شده از سوی این اکانت‌های جعلی به راحتی می‌توان متوجه واقعیتی تلخ شد، آن‌هابه صورت زنجیره‌ای و هدفمند به دنبال ایجاد تقابل اجتماعی میان کاربران ایرانی هستند تا این موضوع به سایر شبکه‌های اجتماعی و سپس به جامعه سرایت پیدا کند و مأموریت آن‌هاطبق برنامه‌ریزی اتاق فکر پیاده‌سازی شود.

اکانت‌های جعلی در ظاهر به دو دسته اپوزیسیون و حامی نظام تقسیم می‌شوند تا مخاطب تصور کند آن‌هابا یکدیگر تضاد جدی دارند، در حالی که اتاق فکر هر دو طیف به یک جا ختم می‌شود. آن‌هابا انتشار نقل قول‌های جعلی و دروغین سعی می‌کنند در شبکه ایکس التهاب‌آفرینی کرده و با این تاکتیک، فضایی تنش‌آلود را ایجاد کنند تا سایر اکانت‌های اجاره‌ای ‌آن‌هادر میان کامنت‌ها پروژه نفرت‌پراکنی را دنبال کنند و به واسطه یک نقل قول دروغ و غیر واقعی، جنجالی کاذب و فراگیر در جامعه به راه بیفتد.

اتاق فکر این جریان ضد ایرانی تا به امروز اکانت‌های جعلی نسبتاً زیادی را به نام افرادی نظیر علی دایی، وحید شمسایی، علیرضا دبیر، یحیی گل‌محمدی، مهدی تاج و ده‌ها چهره ورزشی دیگر در شبکه ایکس راه‌اندازی کرده‌اند تا با سوءاستفاده از این نام‌ها پروژه فریبکاری خود را در مقاطع مختلف زمانی پیش ببرند، نکته قابل تأمل اینجاست که علی دایی، علیرضا دبیر، وحید شمسایی، یحیی گل محمدی و بسیاری از چهره‌های شناخته شده ورزش ایران تا به امروز بارها در واکنش به این موضوع صراحتاً اعلام کرده‌اند: «در شبکه ایکس یا همان توئیتر سابق هیچ فعالیتی ندارند.» اما در کمال ناباوری همچنان عده‌ای ساده‌لوحانه این اکانت‌های جعلی را دنبال و مطالب منتشر شده توسط این اکانت‌های جعلی را بازنشر می‌کنند تا این سناریو همچنان به عنوان یک تهدید جدی برای جامعه باقی بماند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار ورزش