گزارش «ایران» از جولان محصولات آرایشی تقلبی در کشور؛
۶۰ درصد بازار لوازم آرایشی کالاهای قاچاقی است
جامعه
112587
ایران جزو پر مصرفترین کشورها در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی است و با اینکه واردات این محصولات هفت سالی است، ممنوع شده اما بخش عمده این بازار در تسخیر محصولات قاچاق و تقلبی است.
محدثه جعفری - گروه اجتماعی: البته با وجود نظارتهای سازمان غذا و دارو و ارگانهای مربوطه تعداد قابلتوجهی از محصولات آرایشی تقلبی در کشور توسط کارگاههای غیرمجاز تولید میشود. به گفته کارشناسان، حدود ۶۰ درصد از بازار لوازم آرایشی در اختیار همین محصولات قاچاق و غیرمجاز است که عمدتاً از کشورهای ترکیه، امارات و چین وارد ایران میشوند.
دکتر محمود آل بویه مدیرکل فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به گسترش روز افزون استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور و فراگیر بودن محصولات قاچاق دراین بازار میگوید: «طبق برآوردها، سالانه میلیاردها تومان صرف خرید محصولات آرایشی در کشور میشود. سازمان غذا و دارو مسئول نظارت بر سلامت و ایمنی فرآوردههای آرایشی و بهداشتی دارای مجوز است. محصولات تولیدی داخلی یا وارداتی مجاز، باید پیش از عرضه، تأییدیههای لازم از نظر ایمنی، ترکیب، برچسبگذاری و شرایط تولید را اخذ کنند. اما بخش بزرگی از بازار تحت تأثیر محصولات تقلبی، قاچاق و غیرمجاز است که از مسیرهای غیرقانونی وارد میشوند و خارج از نظارت رسمی توزیع میشوند. اگرچه بازرسیها بهطور دورهای انجام میشود، اما حجم قاچاق و توزیع گسترده آن، نظارت مستمر را دشوار کرده است. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ کارخانه دارای مجوز تولید فرآوردههای آرایشی در ایران فعال هستند و چند برابر این تعداد نیز شرکت دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت وجود دارد که برخی بهصورت کارمزدی تولید انجام میدهند.»
دکتر آل بویه با بیان اینکه آمار رسمی دقیقی از میزان ورود قاچاق لوازم آرایشی وجود ندارد، توضیح میدهد: «سازمان غذا و دارو متولی این بخش نیست، اما تخمینها حاکی از آن است که بین ۴۰ تا ۶۰درصد از بازار لوازم آرایشی در اختیار محصولات قاچاق و غیرمجاز است. مسیر ورود این اقلام اغلب از طریق مرزهای غربی، جنوبی، بنادر کوچک غیررسمی، کولبری و تهلنجی انجام میشود. کشورهایی مانند ترکیه، امارات و چین از اصلیترین مبادی تأمین محصولات قاچاق به ایران هستند. همچنین تعداد قابلتوجهی از محصولات تقلبی نیز در داخل کشور توسط کارگاههای غیرمجاز تولید میشوند.»
جای خالی برندسازی و تبلیغات لوازم آرایشی
مدیرکل فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به ممنوعیت واردات رسمی بسیاری از فرآوردههای آرایشی و بهداشتی میگوید: «حدود هفت سال پیش، واردات رسمی این محصولات را بهدلیل اولویتبندی ارزی و حمایت از تولید داخل ممنوع کردند. این تصمیم با هدف کاهش خروج ارز و تقویت تولیدکننده داخلی اتخاذ شد، اما نبود برندهای پرمصرف خارجی در بازار رسمی، زمینه را برای قاچاق و ورود غیرمجاز آنها فراهم کرد.»
با وجود اینکه ۱۲۰ کارخانه تولید لوازم آرایشی در کشور داریم، اما تبلیغات یا برندینگ اثرگذاری از محصولات ایرانی دیده نمیشود، مدیرکل فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در این باره میگوید: «تبلیغ محصولات آرایشی مشروط به داشتن مجوز از سازمان غذا و دارو مجاز است، اما اغلب تولیدکنندگان داخلی بهدلایل اقتصادی، ضعف برندینگ، یا نبود مجوزهای تبلیغاتی، در حوزه تبلیغات فعال نیستند. همچنین محدودیتهای فرهنگی و رسانهای برای تبلیغ فرآوردههای آرایشی، مخصوصاً در رسانه ملی باعث شده است، حتی محصولات مجاز نیز کمتر دیده شوند.»
نحوه تشخیص محصول اصل از تقلبی
بهطور رسمی، تمامی محصولات غیرمجاز پس از کشف و ضبط باید امحا شوند. مدیر کل فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی موارد، مشاهده شده که شبکههای غیرقانونی با تقلید بستهبندی و برندهای معتبر، محصولات جعلی جدید را با تاریخ و شکل متفاوت دوباره به بازار عرضه میکنند، توضیح میدهد: «بهعبارتی، محصولات کشف شده مستقیماً بازنمیگردند، بلکه تولیدکنندگان غیرمجاز از نام همان برند برای جعلهای جدید استفاده میکنند.» اما چگونه میتوان محصولات تقلبی را از اصل تشخیص داد، او میگوید: «مصرفکنندگان برای تشخیص محصول اصل از تقلبی باید به چند نکته توجه کنند. بررسی کد اصالت ۱۵ رقمی روی بستهبندی و استعلام آن از طریق سامانه TTAC.ir یا پیامک، استعلام UID۲۰ رقمی، توجه به بستهبندی استاندارد، فارسینویسی درست، مشخصات تولیدکننده، تاریخ انقضا و قیمت مصرفکننده، خرید فقط از مراکز معتبر، داروخانهها و فروشگاههای مجاز، پرهیز از خرید اینترنتی از صفحات ناشناس یا فروشگاههای فاقد مجوز.»
دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار قاچاق لوازم آرایش
دکتر احمدزاده با بیان اینکه باید از تجربه بخش خصوصی در حل این مشکل استفاده شود، میگوید: «طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید اصل ۴۰ را اینجا اجرایی کنند. بدون مشورت با بخش خصوصی نباید برای صنوف مختلف بخشنامه و قانون صادرکنند. بخش خصوصی تجربه چندین ساله در آن حوزه دارند و با مشکلات و راهکارها، بخوبی آشنا هستند و میتوانند این دانش را به راحتی در اختیار مسئولان دولتی قرار دهند و مشکل گشا باشند.»
به گفته نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران، سالی که بخشنامه ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی صادر شد، قاچاق لوازم آرایش حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود و بعد این عدد به دو میلیارد و صدمیلیون دلار رسید. حالا طبق گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا این رقم به دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. هنگامی که کالا از مبادی رسمی وارد کشور شود، عوارض و کمرگی پرداخت میکند که کمک شایانی به تحقق بودجه است. وقتی بودجه کافی داشته باشیم، میتوان تورم را مهار و اشتغال پایدار ایجاد کرد. هنگامی که از مبادی غیررسمی محصولات قاچاقی وارد کشور شوند، اقتصاد پنهانی را شکل میدهد که نه مالیات دارد و نه عوارض گمرکی.
انتهای پیام/