۶۷۱ آمبولانس و ۱۱۸ بیمارستان برای زائران

دستگاه‌ها در خدمت بیش از سه میلیون زائر اربعین

جامعه

115010

حضور انبوه زائران حسینی در مسیر کربلای معلی، بار دیگر پایانه‎های مرزی کشور را با ازدحام جمعیت روبه‎رو کرده است. مسئولان با همراهی مردم امکانات لازم را برای ۹ پایانه مرزی و همه محورهای منتهی به مرزهای غربی کشور فراهم کرده‌اند، تا سفر عاشقان حسین(ع) امسال هم مانند سال‌های دیگر بدون هیچ دغدغه‌ای انجام شود.

محدثه جعفری، گروه اجتماعی:  در این میان دریافت خدمات درمانی و بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است. طبق آخرین آمارها بیش از یک میلیون خدمت درمانی به زائران ارائه شده، اما مهم‌ترین دغدغه این روزهای کادر درمان، گرمازدگی زائران است، به‌طوری‌که تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر از زوار دچارگرمازدگی شده‌اند.

ابوالفضل ماهرخ، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در مورد اقدامات و خدمات حوزه سلامت به زائرین اربعین حسینی، می‎گوید: «کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی از ۴ مردادماه آغاز به کار کرد. سازمان اورژانس کشور هم به ‌عنوان هماهنگ‌کننده و مجری عملیات با همکاری سایر معاونت‌های وزارتخانه، این حماسه بزرگ را در ۹ پایانه مرزی از جمله مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، ریمدان، میرجاوه، باشماق، تمرچین و دوغارون تحت پوشش سازمان اورژانس و کمیته بهداشت و درمان اربعین قرار دارند.»
تیم‎های بهداشت و درمان به کشور عراق اعزام شده‌اند. او با بیان این موضوع درباره هماهنگی نیروهای اورژانس کشور با سایر نهادها برای ارائه خدمات بهتر می‎گوید: «اکنون در روزهای عملیاتی، حاصل آن تلاش‌ها در حال بهره‌برداری است. تا پایان ایام ماه صفر هم خدمات بهداشتی درمانی به زائرین ادامه خواهد داشت. برای ارائه بهتر خدمات، تیم‎های بهداشتی و درمانی را به کشور عراق اعزام کردیم تا در مسیر برون‌مرزی هم به مشکلات هموطنان رسیدگی کنند. همچنین برنامه‎ریزی‎هایی برای پوشش مراسم جاماندگان اربعین حسینی(ع) در سطح کشور انجام شده است و آمادگی‎های لازم را داریم.»

ارائه بیش از ۱۴۲ هزار خدمت آموزشی به خادمین و زائرین
سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به اینکه از ابتدای شروع سفرهای اربعین تا ۲۰ مردادماه حدود یک میلیون و ۶۷ هزار و ۴۸۲ نفر از خدمات حوزه سلامت بهره‎مند شدند، توضیح می‎دهد: «با توجه به گرمای شدید امسال، خدمت‌رسانی برای ما و همکارانمان بسیار سخت‌تر شده، اما عاشقانه و دلسوزانه در کنار مردم هستیم. طبق آخرین آمار بیش از ۱۲۶ هزار مورد خدمات درمانی و پیش‌بیمارستانی، بیش از ۷۹۹ هزار مورد خدمات بهداشتی و پیشگیری از بیماری و ۱۴۲ هزار و ۳۰۱ مورد هم خدمات آموزشی به خادمین و زائرین ارائه شده است.»
 
۱۰ بیمارستان سیار در خدمت زائرین حسینی هستند
ماهرخ با بیان اینکه ۶۷۱ دستگاه آمبولانس و ۱۰ بیمارستان سیار در خدمت زائرین قرار گرفته است، می‎گوید: «در استان‌های مرزی‌، ۱۱۸ بیمارستان دانشگاهی فعال هستند و در آمادگی کامل برای خدمات‌رسانی به زائرین قرار دارند. حدود ۶۷۱ دستگاه آمبولانس، ۲۶ دستگاه موتورلانس، ۱۶ دستگاه اتوبوس‌آمبولانس، ۶ فروند بالگرد و تعداد قابل توجهی آمبولانس و موتورلانس در مسیر حرکت زائران تا نقطه صفر مرزی مستقر هستند. همچنین ۱۰ بیمارستان سیار هم به این ظرفیت‎ها افزوده شد.»
 
۱۹ درصد از مأموریت‎های اورژانس برای گرمازدگی است
ماهرخ با اشاره به اینکه ۱۹ درصد از مأموریت‌های اورژانس کشور به گرمازدگی اختصاص دارد، می‎گوید: «مهم‌ترین دغدغه ما در شرایط فعلی، گرمازدگی است که بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های دیگر نیز شود. به‌طوری‌که تا ۲۰ مردادماه ۲۰ هزار و ۹۵۹ نفر از زائرین دچار علائم گرمازدگی شدند که ۱۲ هزار و ۵۲۵ نفر در محل درمان شدند، ۸ هزار و ۲۴۵ نفر سرم‌تراپی دریافت کردند و ۱۸۹ نفر هم به بیمارستان اعزام شدند.»
همواره به زائرین توصیه می‎شود، سفر خود را طوری مدیریت کنند که در ساعات عصر یا شب به مرز برسند تا هم از گرما دور بمانند و هم در صورت تأخیر یا توقف در مرز، بتوانند شرایط را بهتر تحمل کنند. سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به انتقال ۱۶۳ نفر از بیماران و مصدومان ایرانی از خاک عراق به کشورمان برای درمان تکمیلی، توضیح می‎دهد: «طبق آخرین آمار سازمان اورژانس کشور، ۱۲۹ نفر از مرز مهران، ۱۵ نفر از مرز شلمچه، ۶ نفر از مرز چزابه و ۱۲ نفر هم از مرز خسروی به کشور بازگردانده شده‌اند. از این تعداد ۵۳ نفر همچنان بستری‌ هستند، ۱۰۹ نفر درمان و ترخیص شده‌اند و متأسفانه یک نفر فوت کرده است.»
 
۱۰۰ هزار خدمت اورژانسی  به مردم در مسیر اربعین
 سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی بهره‎مند شدند، توضیح می‎دهد: «مراکز هدایت عملیات بحران EOC برای مدیریت شرایط اضطراری و انجام اقدامات لازم برای اعزام مصدومان و بیماران به مراکز تخصصی و فوق‌تخصصی توسط تیم‌های بهداشتی و درمانی انجام شده است. بر همین اساس ۳ هزار و ۱۱۴ نفر از طریق اورژانس پیش‌بیمارستانی تا این لحظه به مراکز درمانی اعزام شده‌اند. ۹۶ هزار و ۸۹۰ نفر هم در محل خدمات درمانی را دریافت کردند و ۳۳ بیمار توسط هواپیما و ۶ نفر هم با بالگرد به مراکز درمانی کشور منتقل شدند.»

۹۲ درصد از خدمات بیمارستانی برای درمان سرپایی است
بیش از ۱۲ هزار نفر از زائرین اربعین، درمان سرپایی دریافت کردند و ترخیص شدند، او با تأیید این موضوع با بیان اینکه ۹۲ درصد درمان‎ها سرپایی انجام شده است، می‎گوید: «براساس آخرین آمار که از خدمات حوزه سلامت منتشر شده است، حدود ۱۴ هزار و ۵۶ نفر به اورژانس بیمارستان‎ها مراجعه کردند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۹۵۱ نفر درمان و ترخیص شده و حدود یک‌هزار و ۱۰۵ نفر بستری شدند. همچین ۱۵۸ عمل جراحی برای زائرین تا ۲۰ مردادماه انجام شده است. در این میان ۱۳۰ نفر هم به مراکز تخصصی و فوق‌تخصصی منتقل شدند. به طور کلی ۹۴ درصد مراجعه به مراکز درمانی به دلیل موارد غیر ترومایی است.»
 
بیش از ۴۹ هزار مورد بازرسی فقط از مراکز تهیه غذا
سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره اهمیت سلامت تغذیه و آب آشامیدنی مردم در مسیر اربعین، می‎گوید: «برای انجام این کار در حوزه بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها حدود ۲۴۰ نیروی متخصص در مبارزه با بیماری‌ها و ۴۵۳ کارشناس بهداشت محیط برای پایش و نظارت دقیق بر منابع آب و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در منطقه مستقر شده‌اند. از ابتدای شروع مراسم تا ۲۰ مردادماه ۶۶ هزار و ۱۳۸ مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع غذا، سامانه‌های آب آشامیدنی، مراکز اقامتی و سایر حوزه‌ها انجام شده است. همکاران بهداشتی ما نقش مهمی در نظارت بر سلامت آب، تغذیه در موکب‌ها، زنجیره سرد مواد غذایی و طبخ غذا دارند و فقط ۴۹ هزار و ۹۷۶ مورد از بازرسی ها از مراکز تهیه و توزیع غذا بود و با توجه به اهمیت سلامت غذایی، ۷۶ هزار و ۳۷۲ کیلوگرم از این مواد از چرخه مصرف خارج شده است.»

 

بــــرش

خدمات موکب‎های وزارت رفاه به زائرین حسینی
دکتر محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات مرتبط با اربعین حسینی در این وزارتخانه، می‎گوید: «در راستای نقش‌آفرینی حداکثری در رویداد عظیم و تمدنی اربعین و ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین حسینی، قرارگاه اربعین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های وابسته با دستور وزیر تشکیل شد. به همین منظور چند جلسه اختصاصی با مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌های دارای پایانه مرزی همچون خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان‌غربی برگزار کردیم و مقرر شد در هر استان، ستاد اربعین تشکیل شود بویژه در ۶ استان دارای پایانه مرزی.»
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سازمان‌های وابسته و ادارات کل اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان معین برای کمک به استان‌های دارای پایانه مرزی تعیین شدند، توضیح می‎دهد: «مقرر کردیم استان‌ها و سازمان‌های معین از تمام ظرفیت‌های موجود برای ارائه خدمات حداکثری به زوار اربعین حسینی در استان‌های دارای پایانه مرزی استفاده کنند. از جمله این خدمات، مباحث رفاهی، بهداشتی، فنی، مشاوره‌ای و... از طریق ایجاد مواکب است.»
دکتر چکشیان با اشاره به ارائه خدمات درمانی هم می‎گوید: «خدمات درمانی توسط سازمان تأمین اجتماعی، استقرار اورژانس اجتماعی و خدمات مشاوره‌ای توسط سازمان بهزیستی انجام می‎شود. برخی از خدمات مثل برپایی غرفه تعمیرات وسایل کمک توانبخشی از قبیل ویلچر، واکر، عصا، کالسکه کودک و... است. همچنین زائرین می‎توانند از خدمات روانشناختی که با استقرار تیم‎های خدمات سیار اورژانس اجتماعی در مسیر پیاده‎روی ارائه می‌شود، استفاده کنند.»
معاون وزیر رفاه درباره ارائه خدمات فنی و مهارتی سیار توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در مسیر اربعین، می‎گوید: «ارائه خدمات خودرویی، خیاطی و تعمیرات اقلام همراه مسافران و... از طرف تیم‌های فنی و حرفه‎ای به زائرین ارائه می‎شود. برپایی ایستگاه‌های پذیرایی و ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، بانکی (استقرار دستگاه‌های ATM) و... توسط شرکت‌ها، بانک‌ رفاه کارگران و بانک توسعه تعاون هم از دیگر خدمات این وزارتخانه برای مسافران کربلاست. این خدمات از طریق برپایی بیش از ۱۰۰ موکب در پایانه‌های مرزی در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌غربی و همچنین در داخل خاک عراق به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.»

ایران آنلاین
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه