در دولت چهاردهم رقم خورد
تولید رادار ملی برای تأمین ایمنی پروازها
بهرهبرداری از پروژههای بومی و ملی در فرودگاههای کشور
اقتصاد
117042
پروژه مهم بهسازی سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه در منطقه غرب کشور، اواخر سال گذشته، توسط رئیسجمهوری افتتاح شد و اوایل خرداد ماه امسال نیز به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، رادار بومی فرودگاه آبادان که به همت و تلاش متخصصان داخلی تولید شده بود، به بهرهبرداری رسید.
سهیلا یادگاری، گروه اقتصادی: در ماههای اخیر، با وجود جنگ ۱۲ روزه، یکی از مهمترین اهداف دولت حفظ ثبات اقتصادی و اتمام بموقع پروژههای عمرانی و فرودگاهی بوده است.
محمد امیرانی، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی با اشاره به اقدامات انجام شده در یک سال دولت چهاردهم برای افزایش عملیات فرودگاهی گفت: «در این مدت دولت تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم به کار گرفته و همواره در کنار مردم و مطالبات آنان بوده است، لذا شعار «۱۲ ماه تلاش، ۱۲ روز دفاع» یادآوری حضور دولت در کنار مردم بود و هفته دولت ۱۴۰۴ نیز فرصتی شد تا دولت به مردم بگوید که در طول یکسال گذشته چه اقدامات مهمی در کشور انجام شده و چه تعداد پروژههای عمرانی در کشور به بهرهبرداری رسیده است.
وی گفت: «بهرهبرداری از پروژههای عمرانی و فرودگاهی، افزایش ناوگان و پروازهای هوایی، بهبود کارآیی و بهرهوری، ارتقای رضایت شهروندان، دسترسی آسان به خدمات دولتی، افزایش مشارکت شهروندان در تصمیمگیریها و ارتقای مهارتها و توانمندیهای مردم از مهمترین اهداف دولت چهاردهم در طول یکسال گذشته بوده است.»
بهرهبرداری از رادار بومی فرودگاه آبادان
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهرهبرداری از رادار بومی M-SSR ModeSفرودگاه آبادان گفت: «عملکرد مثبت این سامانه نشان از همت متخصصان صنعت هوانوردی کشور برای دستیابی و خودکفایی درعرصههای مهم صنعت هوانوردی بینالمللی دارد و طراحی، تولید، نصب و راهاندازی این رادار بومی و دانشبنیان با شعاع عملکرد ۴۵۰ کیلومتری پروازهای مسافری در جنوب غرب کشور، برگ زرینی از تلاشهای متخصصان ایرانی در تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت هوانوردی کشور است.
وی افزود: «این رادار پیشرفته با عنوان «پروژه زاگرس» با همکاری اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان و متخصصان صنعت فرودگاهی و هوانوردی ایران تولید شده و با ارائه خدمات مورد نیاز به پروازهای مسافری در آسمان جنوب غرب کشور، نقش مهمی در تأمین ایمنی پروازها در این منطقه دارد.»
به گفته امیرانی، این رادار پیشرفته مطابق با استانداردهای بینالمللی صنعت هوانوردی طراحی و تولید شده و طراحی و ساخت این رادار بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای راهبردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با استفاده از توانمندیهای علمی مراکز دانشگاهی کشور در سال ۱۳۹۸ در دستور کار قرار گرفت و هماکنون در فرودگاه آبادان زیر بار ترافیک رفته است.
بر اساس این گزارش این پروژه بزرگ بومی - ملی با تلاش و همکاری کارگروههای تخصصی حوزه عملیات هوانوردی با ارائه راهکارهای فنی و اجرایی آماده شد، به طوری که با بررسیهای مرکز پژوهش و تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و همچنین معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهعنوان یکی از طرحهای برگزیده پژوهشی سال ۱۴۰۳ در زمینه همکاریهای صنعت و دانشگاه با دریافت لوح سپاس و تندیس، مورد تقدیر قرار گرفت.
رادار M-SSR ModeS که بر اساس برنامهریزی انجام شده، هماکنون در فرودگاه آبادان به بهرهبرداری رسیده، تحولی بزرگ در زمینه تولید بومی تجهیزات صنعت هوانوردی است که توسط متخصصان ایرانی و به صورت تماماً بومی طراحی شده و در فرودگاه آبادان کار خود را آغاز کرده و قیمت تمام شده آن یک چهارم مشابه خارجی است. با اضافه شدن این رادار به شبکه کنترل ترافیک هوایی کشور امکان شناسایی و هدایت هواپیماهای غیر نظامی در شعاع ۴۵۰ کیلومتری از محل نصب در جنوب غرب کشور مطابق با الزامات و استانداردهای هوایی بینالمللی فراهم شده است.
پس از راهاندازی و انجام آزمونهای مورد نیاز این سامانه در فرودگاه آبادان، هماکنون استفاده از نتایج پروژه برای ارتقای سامانههای راداری در سایر نقاط کشور و استقرار رادار در نقاطی که فاقد سامانه هستند در دستور کار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران قرار گرفته است.
مدیر عامل شرکت فرودگاهها با اشاره به اینکه، تولید و نصب این رادارها برای افزایش ایمنی پرواز یک ضرورت صنعت هوانوردی کشور است گفت: «با توجه به تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان و عدم تأمین قطعات مورد نیاز در زمان بروز اشکالات فنی، مهندسان کشورمان با بهرهگیری از تخصص و تجربه این رادار را طراحی و تولید کردند و مقرر شده از این پس نیاز فرودگاههای کشور به این نوع رادارها در صنعت الکترونیک هوایی در داخل کشور تأمین شود.»
به گفته امیرانی، با راهاندازی این رادار نقاط کور راداری در منطقه جنوب غرب و غرب کشور برطرف شد و پوشش راداری این منطقه تکمیل و با پشتیبانی رادار اهواز تمامی پروازها به شعاع بیش از ۴۵۰ کیلومتر در این منطقه قابل رصد و رهگیری است. افزایش چشمگیر ضریب ایمنی پروازهای داخلی و پروازهای عبوری از آسمان ایران، کاهش تأخیرات پروازها، افزایش ظرفیت پذیرش پروازهای عبوری از فضای کشور و رشد درآمدهای ارزی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از مهمترین نتایج مثبت اجرای این طرح بزرگ ملی در فرودگاه آبادان بوده است.
بازسازی باند و سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه
معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اقدام عمرانی دیگر در فرودگاههای کشور گفت: «با بهرهبرداری از پروژه بازسازی باند و سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه به دستور رئیسجمهوری در سال گذشته این فرودگاه در غرب کشور برای انجام پروازهای مردم استانهای کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام و کردستان به فرودگاه هاب منطقهای تبدیل شد.»
وی افزود: «باند جدید فرودگاه کرمانشاه و توسعه اپرون این پروژه بزرگ فرودگاهی پس از ۱۸ ماه تلاش مدیران شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به بهرهبرداری رسید و هماکنون این فرودگاه به یکی از فرودگاههای مهم برای پروازهای عبوری داخلی و خارجی در غرب کشور تبدیل شده است.»
بر اساس این گزارش مجموعه اقدامات مربوط به عوامل پروازی و پروژه بازسازی سطوح پروازی فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه با اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شامل؛ «باند پروازی به طول سه هزار و ۴۰۰ متر و عرض ۶۰ متر به مساحت ۲۰۴ هزار متر مربع»، «باند اضطراری به طول سه هزار و ۳۴۰ متر و عرض ۴۵ متر به مساحت ۱۵۰ هزار و ۳۰۰ متر مربع»، (تاکسیویهای ارتباطی) باندهای خزش «به مساحت ۷۰ هزار مترمربع»، «اقدامات استانداردسازی مبتنی بر دستورالعملهای بینالمللی در ۲ طرف باند پروازی» حریم ایمنی پرواز «به عرض ۱۴۰ متر از محور باند پروازی و در مجموع به مساحت ۷۹۰ هزار مترمربع»، «اپرون محل توقف هواپیما به طول ۳۶۰ متر و عرض ۱۸۰ متر به مساحت ۶۴ هزار و ۸۰۰ مترمربع»، «نصب و راه اندازی۴۴۰ عدد چراغ سیستم روشنایی»، «اجرای سیستم زهکش سطحی به طول ۱۰ هزار متر طول و زهکش زیر سطحی به طول ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر طول» است.
پروژه توسعه و نوسازی باند جدید فرودگاه کرمانشاه به طول ۳۴۰۰ متر و توسعه اپرون این پروژه بزرگ فرودگاهی پس از ۱۸ ماه تلاش آماده افتتاح شد و امسال در ایام اربعین حسینی فرودگاه کرمانشاه به یکی از فرودگاههای پرتردد زائران ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین در کربلای معلی بود.
انتهای پیام/