دور تازه‌ای از رقابت در فناوری باتری‌های ایمن‌تر شروع شد

MG۴ آنکسین؛ اولین خودروی تولیدی با باتری نیمه‌جامد

اقتصاد

130417
MG۴ آنکسین؛ اولین خودروی تولیدی با باتری نیمه‌جامد

برند ام‌جی (MG) وابسته به گروه خودروسازی سایک (SAIC) قصد دارد در نمایشگاه خودروی گوانگ‌ژو که ۲۱ نوامبر برگزار می‌شود، نسخه «آن‌شین» MG۴ را معرفی کند؛ مدلی که به عنوان یکی از اولین خودروهای سواری تولید انبوه مجهز به باتری نیمه‌جامد روی صحنه می‌آید.

گروه خودرو: به گزارش سایت carnewschina، باتری نیمه‌جامد نوعی فناوری لیتیومی است که در آن بخش زیادی از مایعات داخل باتری با مواد جامد جایگزین می‌شود؛ اتفاقی که علاوه بر افزایش ایمنی و پایداری در برابر دما، امکان ذخیره انرژی بیشتر را هم فراهم می‌کند. این نسخه از ام‌جی۴ با بسته باتری منگنزمحور مشترک با شرکت QingTao عرضه می‌شود و می‌تواند در استاندارد چینی CLTC تا حدود ۵۳۰ کیلومتر طی مسیر کند. قیمت فعلی خانواده MG۴ نیز بین ۶۸ هزار و ۸۰۰ تا ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ یوان در بازار چین قرار دارد.

فناوری جدید با چهره‌ای آشنا
هرچند نسخه نهایی ام‌جی۴ آن‌شین هنوز رسماً نمایش داده نشده، اما اطلاعات ثبت‌شده نشان می‌دهد ظاهر خودرو همچنان همان الگوی شناخته‌شده ام‌جی۴ را حفظ کرده است: بدنه هاچ‌بک عریض، چهره الهام‌گرفته از مدل سایبرستر و لوگوی نورانی که حالا به امضای طراحی این برند تبدیل شده. ابعاد خودرو هم بدون تغییر باقی مانده و همان تناسبات نسخه فعلی طول ۴۳۹۵ میلی‌متر، عرض ۱۸۴۲ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۵۱ میلی‌متر در این مدل نیز دیده می‌شود. در بخش عقب نیز نوار نور یک‌تکه در امتداد عرض خودرو حضور دارد و فرم چراغ‌ها همچنان طرح پیکانی‌شکل خانواده ام‌جی۴ را دنبال می‌کند.

بازطراحی آرامِ کابین؛ نمایشگر بزرگ‌تر، دکمه‌های کمتر
تغییرات اصلی درون کابین اتفاق افتاده است. ام‌جی نمایشگر مرکزی را از ۱۲.۳ به ۱۵.۶ اینچ افزایش داده و بسیاری از دکمه‌های فیزیکی زیر نمایشگر را حذف کرده است تا فضای داخلی ظاهر یکپارچه‌تری پیدا کند. دسته‌دنده چرخشی سنتی نیز کنار گذاشته شده و یک انتخاب‌گر جدید روی ستون فرمان جایگزین آن شده است. به این مجموعه باید شارژر بی‌سیم ۵۰ واتی و سیستم هوشمند مشترک ام‌جی و اُپو که بر پایه پردازنده Snapdragon ۸۱۵۵ کار می‌کند را اضافه کرد؛ پردازنده‌ای که معمولاً در خودروهای رده‌بالا دیده می‌شود.

باتری جدید، وزن بیشتر؛ عملکرد تقریباً مشابه
ظرفیت باتری نسخه آن‌شین ۵۳.۹۵ کیلووات‌ساعت اعلام شده؛ رقمی برابر با نسخه استاندارد ام‌جی۴ با باتری LFP (باتری‌های مبتنی بر فسفات‌آهن‌لیتیوم، که دوام بالا و قیمت کمتری دارند). با این‌حال استفاده از ساختار نیمه‌جامد باعث شده وزن خودرو حدود ۱۵ کیلوگرم افزایش یابد و به ۱۵۰۰ کیلوگرم برسد. این نسخه همچنان از یک موتور جلو با قدرت ۱۲۰ کیلووات و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند و بنا بر اعلام سازنده، شتاب ۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت آن حدود سه ثانیه است. طبق آمار، فروش ام‌جی۴ در ماه اکتبر به ۱۱ هزار و ۴۸۰ دستگاه رسیده و قرار است نسخه آن‌شین پس از آغاز تولید رسمی، به‌عنوان یک گزینه تازه در کنار نسخه‌های فعلی به بازار اضافه شود.

باتری نیمه‌جامد چیست و چرا اهمیت دارد؟
باتری‌های نیمه‌جامد ساختاری دارند که بخش عمده الکترولیت آنها بیش از ۹۰ درصد از مواد جامد تشکیل شده و تنها بخش کمی از الکترولیت مایع در آن باقی می‌ماند. در باتری‌های رایج، همین الکترولیت مایع نقش انتقال یون‌ها را بازی می‌کند، اما می‌تواند در شرایط خاص خطر نشت یا آتش‌سوزی ایجاد کند. ساختار نیمه‌جامد علاوه بر ایمنی بیشتر، چگالی انرژی بالاتری فراهم می‌کند و مهم‌تر اینکه با خطوط تولید فعلی هم سازگار است؛ بنابراین خودروسازان می‌توانند بدون سرمایه‌گذاری عظیم در کارخانه‌های جدید، به این فناوری مهاجرت کنند. در همین حال، نهادهای نظارتی چین در حال تدوین اصطلاحات استاندارد برای این حوزه هستند و بناست واژه «باتری جامد–مایع» جایگزین «نیمه‌جامد» شود تا مرزبندی فنی میان این فناوری و باتری‌های کاملاً جامد که هنوز در مرحله توسعه‌اند، شفاف‌تر شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد