معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش پاسخ داد؛
ماهیت و تکایف «مدارس قرآنی» و «مدارس تعالی» چیست؟
جامعه
133413
موسیالرضا کفاش گفت: مدارس قرآنی «مدرسه جدید» محسوب نمیشوند و تنها مجاز به برگزاری شش ساعت فوقبرنامه قرآنی در هفته هستند.
ایران آنلاین: مدرسه قرآنی به مدارسی گفته میشود که علاوه بر برنامه رسمی درسهایی مانند ریاضی، زبان، علوم و … یک رویکرد ویژه به قرآن و معارف اسلامی دارند.
به گزارش ایسنا، در این مدارس، آموزش قرآن، حفظ، تلاوت، معارف قرآنی و مهارتهای مرتبط بخشی مهم از برنامه آموزشی است و غالباً بهصورت «فوقبرنامه» یا «اضافه بر ساعات رسمی» طراحی میشود، مثلاً گزارشی وجود دارد که مدارس قرآنی میتوانند «حداکثر شش جلسه» یا «شش ساعت در هفته» کلاس یا فعالیت قرآنی داشته باشند که هدف اصلی آنها تربیت دانشآموزان با بینش، منش و رفتار قرآنی است یعنی ترکیب تحصیلات معمول با پرورش قرآنی باشد.
بنابراین «مدرسه قرآنی» نه لزوماً یک ساختار کاملاً جدا از مدرسه معمولی، بلکه ممکن است یک مدرسه معمولی باشد که «رویکرد قرآنی» گرفته و ساعات فوقبرنامه قرآنی دارد.
مدرسه تراز یا «مدرسه در تراز سند تحول بنیادین» یک «مدل یا الگو» برای مدارس است یعنی مدرسهای که میخواهد مطابق با الزامات و آرمانهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عمل کند و در نهایت «نتایج مورد انتظار» نیز به آن افزوده شود.
هدف مدرسه تراز این است که مدرسه نه فقط محل آموزش درسهای رسمی باشد، بلکه «زیستگاهی» برای پرورش همهجانبه علمی، تربیتی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی بر پایه ارزشها و اهداف سند تحول باشد.
لذا وقتی کسی میگوید مدرسه «تراز سند» یا «مدرسه تعالی یا مدرسه تراز»، یعنی مدرسهای که در تلاش است استانداردهای سند تحول بنیادین را رعایت کند و چیزی فراتر از آموزش صرف ارائه دهد.
موسیالرضا کفاش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص این دو نوع مدرسه (مدارس قرآنی و مدارس تعالی/ تراز) گفت: در بحث مدارس قرآنی از قبل مصوبهای داشتیم که مدرسه جدیدی نیست بلکه برخی از مدارس که تقاضا و این امکان را داشتند، به آنها اجازه داده میشد که بعد از اجرای ساعات رسمی مدرسه بتوانند شش ساعت آموزشهای قرآنی در هفته داشته باشند که تحت عنوان مدارس قرآنی از اینها نام برده میشد.
وی با بیان اینکه تابلوهایی که اکنون با نام مدرسه قرآنی وجود دارند، تعدادی تشکیل و تعدادی هم جمع آوری شدند چون نتوانستند جذب داشته باشند افزود: البته مصوبه آن وجود دارد و آیین نامه مدارس قرآنی را داریم.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره مدارس تعالی نیز ادامه داد: طرح تعالی که در گذشته هم مطرح بود، اکنون همان مدرسه تراز سند است منتها پیشتر یک سری از مدارس شرایط فعلی خود را بر اساس یک سری شاخصها و شرایط مطلوب، تعیین میکردند و تلاش میکردند این مدرسه از شرایط فعلی به شرایط مطلوب برسد.
کفاش اظهار کرد: مدرسه در تراز سند اکنون همان کار مدرسه تعالی را انجام میدهد که براساس یک سری از شاخصها، وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب سنجیده شود. آموزش و پرورش نیز موظف است به مدرسه کمک کند تا بتواند از شرایط فعلی به شرایط مطلوب دست یابد.
انتهای پیام/