پرواز بی‌صدا با «جت بایک» نوآورانه

اقتصاد

133433
پرواز بی‌صدا با «جت بایک» نوآورانه

سال‌هاست که بشر به دنبال پرواز انفرادی بوده و ساخت انواع بالن، کایت، جت پک و... هم به منظور تحقق این رویای فانتزی انجام شده است.

محبوبه ستارزاده_ گروه علم و فناوری: بسیاری از علاقه‌مندان به پرواز، آرزو دارند بدون نظارت هیچ شخص دیگری یا برج کنترل و...، در آسمان پرواز کنند و البته این وسیله پرواز آنقدر هم کوچک باشد که بدون دردسر بتوانند آن را در پارکینگ خانه خود پارک کنند. هرچند این آرزو کمی دور از دسترس به نظر می‌رسید اما حالا همکاری یک مخترع با نام «پیت بیتار» و یک طراح خودرو با نام «کارلوس سالاف»، این رویا را با جت‌بایک LEO Solo محقق کرده است؛ یک هواپیمای نوآورانه شخصی و کوچک برقی که قابل شارژ است و خلبان آن می‌تواند بدون نیاز به گواهینامه خلبانی در ارتفاع پایین، پروازی ایمن داشته باشد.

پارک در پارکینگ‌های خانگی
در نگاه اول، جت‌بایک LEO Solo با ابعاد حدود ۲ در ۲، بیشتر شبیه یک میز بازی است تا یک وسیله نقلیه پرنده و می‌توان آن را در یک پارکینگ با متراژ متوسط ​​پارک کرد. طراحی این وسیله پروازی هم جالب است و جلوه‌های بصری ساده را با یک طرح ساختاری هدفمند متعادل می‌کند. موقعیت صندلی، کنترل‌ها و طراحی قاب جت‌بایک LEO Solo، یک زیبایی‌ مینیمال اما ممتاز ایجاد می‌کند. این جت‌بایک همچنین از یک سیستم قدرت حالت جامد استفاده می‌کند که در مقایسه با باتری‌های لیتیوم-یونی فعلی، چگالی انرژی و ایمنی بهتری ارائه می‌دهد و شارژ آن را می‌توان در خانه و بدون زیرساخت‌های تخصصی هم انجام داد. این جت‌بایک با یک بار شارژ کامل، می‌‌تواند ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با سرعت حدود ۲۴ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و با تکامل فناوری باتری حالت جامد، انتظار می‌رود مدت زمان پرواز و سرعت شارژ بیشتر بهبود یابد. این جت بایک بیشتر برای پروازهای تفریحی و آموزشی طراحی شده و سفرهای هوایی طولانی مدت برای آن درنظر گرفته نشده است.

۴۸ فن در بین کانال‌های هوا
یکی از ویژگی‌های جت‌بایک LEO Solo این است که به جای بال یا روتور، برای تولید نیروی بالابر و رانش، به ۴۸ فن کانالی الکتریکی (ducted fan) متکی است که در سراسر قاب آن توزیع شده‌اند. این نوع فن برخلاف سایر انواع فن صنعتی و فن خانگی موجود در بازار، به جای اینکه در ابتدا و انتهای مسیر تهویه و کانال‌های هوا نصب شود، در بین کانال‌های هوا نصب می‌شوند. فن بین کانالی با استفاده از نیروی گریز از مرکز، هوا را در لوله‌ها و کانال‌های هوا انتقال می‌دهند. با گردش پره‌های فن بین کانالی، هوا از مرکز فن به سمت قسمت بیرونی هدایت می‌‌شود که این حرکت، یک فضا با فشار پایین در مرکز فن ایجاد می‌‌کند. این فشار کم، باعث مکش هوا به سمت فن شده و سپس از سمت دیگر فن به بیرون هدایت می‌شود. این پیکربندی، ایمنی راکب را افزایش می‌دهد چراکه حتی در صورت خرابی یک یا چند فن، باز هم سیستم می‌‌تواند با ایمنی بالا پرواز را ادامه دهد و فرودی کم خطر داشته باشد.

پرواز بی‌صدا
با توجه به ساختار این پرنده، انتظار می‌‌رود این جت بایک، پروازی پرسروصدا داشته باشد ولی جالب است که صدای آن در طول حرکت، به اندازه یک جاروبرقی خانگی است بنابراین سازگارتر از جت‌پک‌های احتراقی یا هلیکوپترهای کوچک است و پروازهای شخصی برای شهروندان و همسایگان، آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کند. درحال حاضر پیش فروش این جت‌بایک با مبلغ حدود ۱۳۲۲ دلار انجام می‌‌شود اما قیمت نهایی خرده‌فروشی آن هنوز اعلام نشده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد