اتمام مین‌روبی و پیشرفت ۲۵ درصدی پل روگذر بازشو راه‌آهن شلمچه - بصره

اقتصاد

133471
اتمام مین‌روبی و پیشرفت ۲۵ درصدی پل روگذر بازشو راه‌آهن شلمچه - بصره

بررسی آخرین وضعیت راه آهن شلمچه به بصره از اتمام مین‌روبی و پیشرفت ۲۵درصدی پل روگذر بازشو حکایت دارد.

ایران آنلاینخط ریلی شلمچه - بصره به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم برون مرزی وزارت راه و شهرسازی مطرح است که به دلیل موقعیت ژئوپولیتیک ایران، تکمیل این خط ریلی می‌تواند افق جدیدی را در حوزه حمل و نقل ریلی برای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، ایران دارای موقعیت خوب ترانزیتی در خاورمیانه است و نقطه اتصال اروپا به خاور دور و آسیای جنوب شرق، همچنین نقطه اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های گرم است؛ همه اینها پتانسیل‌هایی است که باید بتوان از آن حداکثر استفاده و بهره‌برداری را انجام داد.

همچنین از آنجایی‌که ایران کشوری با اکثریت جمعیت شیعه و اهل سنتی دوست دار اهل بیت است، شاهدیم در تمام طول سال و به‌ویژه در ایام اربعین حجم بالایی از زائران امام حسین(ع) راهی عتبات عالیات می‌شوند و همین مساله سبب شده تا دولت نیز با انجام مذاکرات متعدد با مسئولان عراقی، در راستای تسهیل این سفرها اقدام کند که تکمیل راه آهن شلمچه به بصره یکی از این اقدامات اساسی در همین راستا است.

برپایه این گزارش، بررسی آخرین وضعیت این پروژه مهم راهبردی نشان می‌دهد تا پایان یک‌سالگی دولت چهاردهم مین‌روبی این مسیر به طول ۱۲ کیلومتر و عرض ۶۰ متر پیش از موعد زمان بندی و اتمام تعهد دولت ایران به پایان رسیده و تکمیل شده است.

همچنین فاز نخست ایستگاه راه آهن شلمچه در نقطه صفر مرزی ساخته شده و احداث پل روگذر بازشو رود اروند به طول ۷۰۰ متر و عرض ۱۲.۵ متر دارای پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی است.

سایر اقدامات انجام شده در حوزه فنی و زیربنایی راه آهن

به گزارش ایرنا، سایر اقداماتی که در حوزه فنی و زیربنایی راه آهن در خاتمه یک سالگی دولت چهاردهم قابل ذکر است شامل اتصال هفت مرکز عمده بار صنعتی و تجاری به شبکه ریلی کشور به طول ۳۰ کیلومتر و به ارزش یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، بهسازی و بازسازی ۱۵۷ کیلومتر از خطوط شبکه ریلی و تعویض ۷۴ دستگاه انواع سوزن های بتنی و چوبی، ساخت ۲۰ کیلومتر خط جدید و واریانت برای افزایش ظرفیت و سرعت سیر در خطوط ریلی کشور و برطرف کردن ۲ هزار و ۲۶۹ نقطه تقلیل سرعت در شبکه ریلی، بهره برداری از کمربندی «سالار- شادمهر» به طول ۲۹ کیلومتر و رفع گلوگاه‌های ظرفیتی در کریدور ریلی ترانزیت شرق کشور به ارزش ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و تکمیل بازسازی سوزن‌های مسیر تهران - مشهد به منظور افزایش سرعت سیر و ایمنی و تراک بندی ۱۸۰ کیلومتر در محور هرمزگان (علائم دوخطه) قابل ذکر است.

حوزه ناوگان

این گزارش می‌افزاید: در یک سال فعالیت دولت چهاردهم ورود ۶۳۶ دستگاه ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور به ارزش تقریبی ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شامل تولید ۵۲۶ دستگاه واگن باری نو، تولید ۲۰ دستگاه واگن مسافری نو و ۶۱ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده، قابل ذکر است.

همچنین افزایش ۱۳ درصدی میانگین روزانه آماده به کاری لکوموتیوها در شبکه ریلی از ۴۸۹ دستگاه به ۵۵۵ دستگاه، حفظ آماده به کاری ۹۵ درصدی ریل‌باس های راه آهن در راستای خدمت رسانی بهتر به مسافران قطارهای حومه‌ای و محلی و پیگیری و اخذ مصوبه هیات وزیران برای تامین ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری از محل منابع تهاتر نفت، سایر اقدامات مهم انجام شده در حوزه ناوگان ریلی در یک سال فعالیت دولت چهاردهم است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد