پلیس راه راهور فراجا تشریح کرد؛
گزارش جامع از زمستان ۱۴۰۳؛ افزایش پوشش میدانی و چالشهای ترافیکی
جامعه
134543
رئیس پلیس راه راهور فراجا با تشریح جزئیات طرح زمستانی سال ۱۴۰۳ گفت: رشد ترددهای برونشهری و افزایش ۴.۳ درصدی تلفات تصادفات زمستانی، چالشهایی مانند اسکان اضطراری، تأخیر در اعزام ناوگان، کمبود تجهیزات سنگین و ضرورت هماهنگی میان دستگاههای امدادی از محورهای مهم ارزیابی عملکرد زمستان گذشته است.
ایران آنلاین: سردار احمد کرمیاسد با تشریح ابعاد طرح زمستانی و وضعیت ترددها و تصادفات جادهای کشور گفت: در سال ۱۴۰۳ برای نخستین بار حضور گسترده و میدانی نیروها در بیش از ۶۸۰۰ پایگاه ثابت و سیار آغاز شد. همچنین شش نقطه تازه در استانهای خوزستان و یزد که سال گذشته به دلیل شرایط اقلیمی در طرح قرار نداشتند، به پوشش زمستانی اضافه شد. تنها استانهای بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به دلیل شرایط خاص جوی، خارج از طرح زمستانی باقی ماندند.
به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۹۰ هزار نیروی عملیاتی در محورهای اصلی و روستایی برای مواجهه با شرایط زمستانی مستقر شدند. دستگاههایی مانند راهداری، اورژانس، هلالاحمر، سایپا و کانون نیز با اعلام آمادگی کامل از نظر تجهیزات و نیرو، در اجرای طرح همکاری گستردهای داشتند.
کرمیاسد ادامه داد: میزان به کارگیری نیرو در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است. همچنین خودروهای سبک امدادی رشد ۰.۵ درصدی، خودروهای سنگین رشد سه درصدی و تعداد پایگاههای ثابت و سیار افزایش ۱۲ درصدی را تجربه کرده است. این موارد در مجموع باعث ارتقای قابل توجه ظرفیت عملیاتی طرح زمستانی نسبت به سال قبل شد.
به گفته رئیس پلیس راه راهور فراجا، با وجود افزایش تجهیزات و نیرو در زمستان گذشته ترددهای برونشهری رشد ۳.۲ درصدی داشت. بیشترین میزان رفتوآمد در محورهای استانهای تهران، البرز، مرکزی، قزوین و قم ثبت شد و بیشترین افزایش حجم تردد نسبت به سال پیش در استانهای لرستان، کرمانشاه، مرکزی، قزوین و گیلان مشاهده شد. در مقابل استان آذربایجان غربی کاهش تردد را تجربه کرد.
وی افزود: متأسفانه در زمستان گذشته ۳۳۸۳ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که ۱۳۹ نفر بیشتر از مدت مشابه سال قبل است و رشدی معادل ۴.۳ درصد را نشان میدهد. بیشترین افزایش تلفات نیز مربوط به اسفندماه بوده که امسال باید بهطور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
کرمیاسد تأکید کرد: هرچند زمستان از نظر فصلی کمترین میزان تلفات را دارد، اما روند افزایشی جانباختگان در این فصل نگرانکننده است. استان خوزستان با ۴۹ مورد افزایش و رشد ۳۳ درصدی، بیشترین افزایش تلفات را به خود اختصاص داده و پس از آن استانهای اردبیل، تهران بزرگ، گلستان و اصفهان قرار دارند.
وی ادامه داد: در مقابل، استانهای مرکزی، کرمان، شمال، مازندران، هرمزگان و آذربایجان غربی در زمینه مدیریت حوادث و کاهش تلفات زمستانی عملکرد موفقی داشتهاند.
رئیس پلیس راه راهور فراجا با اشاره به علتشناسی تصادفات زمستانی گفت: بیشترین عامل وقوع حوادث، «عدم کنترل خودرو» تحت تأثیر شرایط جوی است؛ موضوعی که در کنار «عدم توجه به جلو» بهعنوان دو علت اصلی تصادفات مطرح میشود. همچنین بازه زمانی ۱۶ تا ۲۰ بحرانیترین ساعت تصادفات بوده و با سهم ۲۷ درصدی بیشترین نقش را در بروز حوادث ایفا کرده است.
کرمیاسد با اشاره به نقش تعیینکننده زمان در بروز تصادفات زمستانی اظهار کرد: روشن است که بخش قابلتوجهی از حوادث این فصل میان ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۰ شب رخ میدهد؛ بهگونهای که نزدیک به نیمی از تصادفات در همین بازه زمانی ثبت شده است و این موضوع باید در ارزیابی عملکرد طرح زمستانی سال گذشته مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی توضیح داد: بخشی از مشکلات و آسیبهایی که سال گذشته در روند خدماترسانی به هموطنان مشاهده شد، ناشی از همین شرایط زمانی و محیطی بود. برای نمونه، وجود فضاهای مناسب برای اسکان اضطراری راهماندگان یکی از نیازهای مهم است. هرچند در حالت عادی امکان تأمین غذا و پوشش نیازهای اولیه فراهم است، اما در زمستان گذشته در شرایط خاص با دشواریهایی همراه بودیم.
رئیس پلیس راه راهور ادامه داد: کنترل فنی دقیق ناوگان حملونقل مسافری پیش از آغاز سفر نیز از موضوعات اساسی است. در سال گذشته برخی شرکتها در آمادهسازی و اعزام خودروها دچار تأخیر بودند؛ تأخیری که اگرچه در شرایط معمول مسئلهساز نمیشود، اما در بحران میتواند پیامدهای جدی ایجاد کند. ضمن اینکه این موضوع باید امسال با نگاه جدیتری پیگیری شود.
وی با اشاره به موضوع سوخترسانی در محورهای زمستانی گفت: تأمین سوخت در جادهها اهمیت بسیار بالایی دارد و باید پیشبینیهای لازم انجام شود تا در شرایط اضطراری با کمبود یا اختلال مواجه نشویم. همچنین نبود جرثقیل سنگین در مسیرهای کوهستانی از نقاط ضعف سال گذشته بود که باعث کندی امدادرسانی و مسدود شدن راهها شد.
کرمیاسد در ادامه اظهار کرد: تجربه پلیس راه نشان میدهد که وجود یک مدیر واحد در محورهای همجوار و ایجاد هماهنگی کامل میان دستگاههای امدادی، نقش مهمی در تسهیل خدماترسانی دارد و اجرای این شیوه مدیریتی در دیگر بخشها نیز میتواند مؤثر باشد.
وی افزود: ضعف در ایمنسازی پرتگاهها و تجهیزات جادهای یکی از چالشهایی است که باید از سوی دستگاههای مسئول پیگیری شود. همچنین استفاده نیروهای امدادی از لباسهای غیرهمشکل در سال گذشته مشکلاتی ایجاد کرد و به همین دلیل امسال یکی از اولویتها، بهرهگیری از پوشش یکپارچه و استاندارد است.
رئیس پلیس راه راهور خاطرنشان کرد: در طرح زمستانی امسال یک خط قرمز قطعی برای عبور خودروهای شخصی و امدادی تعیین شده است و نیروهای ما در ورودی محورها و پایگاهها نظارت ویژهای بر شیوه تردد و رعایت الزامات ایمنی خواهند داشت؛ موضوعی که مسافران نیز باید مورد توجه قرار دهند.
او ادامه داد: اطلاعرسانی دقیق درباره وضعیت راهها و شرایط ترافیکی از اهمیت زیادی برخوردار است. ارسال هشدارها و پیامهای لازم باید متناسب با شرایط هر استان انجام شود؛ چرا که ممکن است وضعیت هوا در مبدأ سفر مساعد باشد، اما ادامه مسیر با کولاک و شرایط زمستانی همراه شود.
وی با اشاره به نقش پیشبینیهای سازمان هواشناسی گفت: استفاده از دادههای دقیق هواشناسی یکی از مؤثرترین ابزارها برای مدیریت عملیات زمستانی است و میتواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. به همین دلیل همه دستگاههای امدادی و خدماترسان باید برنامهریزیهای خود را بر مبنای این اطلاعات انجام دهند تا عملیات زمستانی با هماهنگی و دقت بیشتری اجرا شود.
انتهای پیام/