کارگردان فیلم «قرمز یواش» مطرح کرد؛
ماجرای حضور بهرام افشاری در «آقای سانسور»/ هوتن شکیبا میخواست با اثری جدی به سینما بیاید
هنر
134774
کارگردان «آقای سانسور» گفت: برای این فیلم سرمایهگذار قبول نمیکرد با بهرام افشاری قرارداد ببندد؛ چون او هنوز در سینما فیلم کمدی بازی نکرده بود و «پایتخت» هم پخش نشده بود. حتی میخواستم هوتن شکیبا هم در این فیلم باشد که نپذیرفت و گفت میخواهم با اثری جدی به سینما وارد شوم.
ایران آنلاین: علی جبارزاده کارگردان «آقای سانسور» که این روزها «قرمز یواش» را هم در اکران دارد، در حاشیه گفت وگو درباره فیلم «قرمز یواش» نکات جالبی را نیز درباره فیلم آقای سانسور و تجربه همکاری با بهرام افشاری عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، این فیلمساز با ذکر خاطراتی از همکاری با بهرام افشاری پیش از مشهورشدن در «پایتخت» گفت: من همیشه دوست داشتم با بازیگرانی که شناخته شده نیستند اما ظرفیت بالایی دارند کار کنم. بهرام افشاری در آن سال که «آقای سانسور» را بازی کرد هنوز در سینما فیلم کمدی بازی نکرده بود و هنوز حتی پایتخت هم پخش نشده بود. فقط «کارگر ساده نیازمندیم» را بازی کرده بود و سال ۹۶ در فیلم ما بازی کرد.
سرمایه گذار قبول نمی کرد با بهرام افشاری قرارداد ببندد
وی افزود: بهرام افشاری در «پایتخت» اتفاق ویژهای را تجربه کرد و فکر نمیکرد مردم این قدر استقبال کنند. قطعا پس از آن فکر میکرد اکران فیلمی که مربوط به پیش از معروف شدنش باشد، شاید به شهرتش لطمه بزند. ما سال ۹۶ آقای سانسور را ساختیم و نوروز ۹۷ «پایتخت» پخش شد. افشاری پیش از «پایتخت» خیلی دوست داشت «آقای سانسور» اکران شود اما بعد از پایتخت فکر نمیکنم( باخنده).
این کارگردان با بیان اینکه سرمایهگذار قبول نمیکرد با بهرام افشاری قرارداد ببندد، توضیح داد: تیم بازیگرانی که قرار بود در «آقای سانسور» حضور داشته باشند، هوتن شکیبا و بهرام افشاری بودند. آن زمان سرمایهگذار قبول نمیکرد با بهرام افشاری قرارداد ببندد و تلاش داشت محمدرضا فروتن و مجید صالحی در فیلم بازی کند. من هم مشکلی با حضور آقای فروتن نداشتم و خودم هم از ایشان دعوت کردم اما تمایل داشتم هوتن شکیبا و بهرام افشاری در این فیلم حضور داشته باشند چون از آنها تئاتر دیده بودم و میدانستم شیمی خوبی دارند که به کار فیلم میآید.
وقتی هوتن شکیبا بازی در «آقای سانسور» را نپذیرفت
وی تاکید کرد: آن روزها هوتن شکیبا در «لیسانسهها» بازی میکرد حتی من سر صحنه رفتم و از او درخواست کردم که در «آقای سانسور» بازی کند اما هوتن گفت میخواهم با کار جدی به سینما وارد شوم و نمیخواهم در سینما به عنوان بازیگر کمدی شناخته شوم و در نهایت هم با «شبی که ماه کامل شد» به سینما آمد.
آن روزها هوتن شکیبا در «لیسانسهها» بازی میکرد حتی من سر صحنه رفتم و از او درخواست کردم که در «آقای سانسور» بازی کند اما هوتن گفت میخواهم با کار جدی به سینما وارد شوم و نمیخواهم در سینما به عنوان بازیگر کمدی شناخته شوم
کارگردان «آقای سانسور» با اشاره به عدم حضور مجید صالحی و تغییر شرایط گفت: سرمایهگذار حضور بهرام افشاری را هم در نهایت پذیرفت چون نتوانست با مجید صالحی پیش برود. پس از اکران سینمایی نیز میتوانست فیلم را سال ۹۷ اکران کند که همزمان با بازی افشاری در «پایتخت» فیلم دیده شود اما صبر کرد بلیت گران شود که بعد از آن هم کرونا پیش آمد و در نهایت سال ۹۹ فیلم را اکران کردیم و رکورد فروش در اکران آنلاین را در کنار «شنای پروانه» شکستیم.
جبارزاده درباره الگوی فیلمهای کمدی گفت: این فیلم هم اگر انتخاب خودم بود با این همه بازیگر همکاری نمیکردیم؛ تلاش من این است از بازیگران شناخته نشده استفاده کنیم. در فیلم «آقای سانسور» هم صحرا اسدالهی را با تست گرفتن برای بازی در فیلم دعوت کردیم. کمدی یک الگوی جواب داده در ایران دارد که باید یک بازیگر کمدی درخور در کار باشد که فیلم بتواند بفروشد. فیلمهای کمدی که در این ژانر فروش دارند، بازیگر خودشان را دارند و کنار آن بازیگران دیگر در ترکیب کار هستند.
وی اظهار داشت: وقتی کاظم نوربخش را برای «لب خط» انتخاب کردم دستیارمان گفت او کدام بازیگر است که میخواهید او را از سنندج بیاورید؟ اما من خوب تشخیص میدادم که این بازیگر پتانسیل بازیگر شدن را دارد.
گفتند یعنی چه که دنیا در این فیلم دست خانمها افتاده؟
کارگردان «قرمز یواش» درباره دلیل تغییرات در فیلمنامه این فیلم گفت: فیلمنامه ای داشتم به اسم «دنیای ایکس» که بعدا نام آن به «جنتلمن» تغییر کرد. مهراب و پیمان قاسم خانی به عنوان مشاور بودند و قرار بود آن فیلمنامه را کار کنم اما به آن فیلمنامه پروانه ساخت ندادند.
یکی از اعضای شورانه پروانه ساخت به من گفت یعنی چه که دنیا در این فیلم دست خانمها افتاده؟
جبارزاده ادامه داد: داستان این فیلم درباره ویروسی بود که دنیا را میگیرد و فقط روی مردها اثر میکند همه مردها از بین رفتند و تنها یک مرد باقی مانده و او وقتی از کما بیرون میآید میبیند تمام مردها از بین رفتهاند و دنیا دست زن ها افتاده است.
وی افزود: هرکس این فیلمنامه را خواند گفتند آن را ترجمه کنید و بفرستید برای استودیوهای بین المللی. این فیلمنامه از آن دست قصههایی بود که میگویم بعد از خواندنش احساس خطر کردند. یکی از اعضای شورانه پروانه ساخت به من گفت یعنی چه که دنیا در این فیلم دست خانمها افتاده؟
برداشتهایی از فیلمنامه من در سریال «روزی روزگاری مریخ» استفاده شد
این کارگردان با بیان اینکه دنیای این فیلم فرضی بود گفت: من یک دنیای فرضی را در نظر گرفته بودم که نظم و دعواهای آن زنانه است. هرچند به این فیلمنامه مجوز ندادند اما آقایان مهراب و پیمان قاسمخانی برداشتهایی از این کار را در «روزی روزگاری مریخ» آوردند. آن فیلمنامه دست به دست چرخیده بود و دست سرمایهگذار ما رسیده بود و آنها به دلیل اینکه محدودیت اخذ مجوز پروانه ساخت داشتند به دنبال تهیهکنندهای بودند که صوری باشد و خودشان کار را تولید کنند اما در نهایت پروانه نمایش گرفته نشد.
جبارزاده افزود: بعد از آن سرمایهگذار گفت من یک ایده دارم که یک دختر خارجی به ایران بیاید و از پسری خوشش بیاد اما به نظر من قصه کلیشه ای آمد. با کار هم اخت نبودم و تلاش میکردم این قصه را برای خودم و کاراکترها را منحصر به فرد کنم. در یک فرصت محدودی مجبور شدیم فیلمنامه ای بنویسیم که به شورای پروانه ساخت برسد؛ به همین دلیل تغییراتی را روی آن اعمال کردیم.
انتهای پیام/