تقویت دیپلماسی منطقه‌ای، راهبرد مهم برای مقابله با افت تراز آب دریای خزر

اقتصاد

135520
تقویت دیپلماسی منطقه‌ای، راهبرد مهم برای مقابله با افت تراز آب دریای خزر

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از بندر نوشهر گفت که در جریان بازدید از ظرفیت های اقتصادی بندر، پیشنهاد شد در مذاکرات بین المللی، موضوع اثراتی که ناشی از کاهش تراز آب دریای خزر روی تجارت حمل و نقل دریایی شمال دارد مبنای تصمیم گیری ها قرار گیرد.

ایران آنلاین: حمید قنبری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه روز گذشته -جمعه- با هدف بازدید از ظرفیت های اقتصادی و طرح های زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر به غرب مازندران سفر داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این ارتباط سعید کیاکجوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فرآیند این بازدید، این مسوول کشوری با قابلیت های اقتصادی بندر از جمله تعداد های پست اسکله، انبارها، تجهیزات، ناوگان حمل و نقل دریایی آشنا شد و توضیحاتی با نوع فعالیت های حمل و نقل دریایی واردات و صادرات، نوع کالاها وارداتی و صادراتی که از طریق این بندر انجام می گیرد، داده شد.

وی اظهار کرد: یکی از مهم ترین موضوعات در این بازدید عوامل تهدید زا ناشی از کاهش سطح تراز آب دریای خزر و اثراتی که روی تجارت دریایی شمال کشور می گذارد مطرح شد به هر شکل این اتفاق روی پهلو دهی کشتی ها، قیمت های تمام شده کالا های وارداتی و صادراتی بی تاثیر نبوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: نکته مهم‌تر آنکه موضوع انتخاب قابلیت های در دریای خزر بوده و انتقال کالاهایی که از طریق خشکی میان کشور ایران و کشورهای سی آی اس انجام می گیرد، تشریح شد منتهی مهم ترین موضوع پیشنهادی این بود در رایزنی ها، مذاکرات بین المللی و یا به عبارتی توافقات چندجانبه به اثرات و عواقب کاهش تراز آب دریای خزر روی تجارت حمل و نقل دریایی خزر به طور جدی تر پیگیری و مبنای تصمیم گیری ها قرار گیرد.

کیاکجوری افزود: از زمان عهده دار شدن این مسوولیت از آبان ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون، یکی از مهم ترین راهبرد های اولویت دار با هدف تسهیل در تردد کشتی ها از مسیر آبراه برای پهلوگیری در حوضچه، موضوع لایروبی بوده به طور طبیعی اگر این طرح اجرایی نمی شد به یقین شاهد تعطیلی این بندر بودیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک عملیات لایروبی با جدیت در حال انجام بوده و اگرچه تردد کشتی از طریق این راه دسترسی به حوضچه بندر انجام می گیرد اما با ادامه روند کاهش سطح تراز آب دریای خزر نگران عواقب فعالیت های آینده تجارت حمل و نقل دریایی شمال کشور در دریای خزر هستیم.

پیشتر مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان‌کرده بود که در رابطه با افت تراز آب دریای خزر باید فکر عاجلی اندیشید و راهکارهای مناسب ارائه کرد که این مهم نیازمند همت پنج کشور اطراف دریای خزر یعنی جمهوری اسلامی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان است.

بهزاد لایقی یادآور شد: از دهه ۷۰ شمسی کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر با حضور نمایندگانی از سازمان‌های هواشناسی پنج کشور یاد شده ایجاد شد که همه ساله مسائل مذکور را مورد بررسی و گزارش‌گیری قرار می‌دهند و شرایط آینده آن را پیش‌بینی می‌کنند.

به گفته او، در موافقت نامه‌ای که این کمیته تهیه و به امضای پنج کشور یاد شده رسانده است، پایش مستمر وضعیت تراز آب و همچنین ایجاد شبکه یکپارچه این کشورها در دستور کار قرار گرفته و همه ساله به میزبانی یکی از این کشورها بررسی جلسات در دستور کار قرار می‌گیرد که جلسه امسال در سنت پترزبورگ روسیه برگزار شد.

وی تصریح کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش ۳۰ سانتی‌متری تراز سطح آب دریای خزر نسبت به سطح استاندارد اتفاق افتاد که منجر به پسروی آب در شیب‌های کم از جمله سواحل قزاقستان و روسیه شد. این پسروی در سمت ایران کمتر بود، به طوری که بیشترین میزان پسروی در استان گلستان و کمترین آن در گیلان مازندران به ثبت رسید. 

وی در عین حال خاطرنشان کرد: حوضه آبریز رودخانه ولگا به عنوان یکی از منابع اصلی تامین کننده آب دریای خزر، ارتباطی به آب شدن یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی ندارد و بیشترین میزان آب دریافتی این رودخانه از رشته کوه‌های قفقاز و اطراف آن است.

این مقام مسئول سازمان هواشناسی یادآور شد: در سال‌های اخیر سدهای متعددی روی ولگا ساخته شد و شاهد کاهش میزان دبی آب این رودخانه بودیم، اما آنطور که روس‌ها اعلام کرده‌اند آب سدها به صورت کنترل شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و چنانچه بخواهیم ورودی آب بیشتری از سوی رودخانه ولگا به دریای خزر داشته باشیم باید بهره‌وری از منابع آبی کنترل شده باشد و تصمیم جدیدی در این پنج کشور گرفته شود.

وی ادامه داد: پیش بینی شده طی ۳۰ تا ۴۰ سال آینده با توجه به شرایط اقلیمی، کاهش تراز آب بیشتری در دریای خزر اتفاق بیفتد و بخش عمده‌ای از مناطق شمالی این دریا خشک شود اما اینکه کلاً خشک و از روی نقشه محو شود دور از ذهن است.

منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با قدمتی ۸۵ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.

شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد