لیگ برتر کشتی آزاد و شایعات داغ درباره کادرفنی تیم ملی
دخالتهای تکراری
ورزش
135548
لیگ برتر کشتی آزاد در حالی با قهرمانی بانک شهر به پایان رسید که بار دیگر جنجال و هیاهو بر متن رقابتها سایه انداخت؛رویهای تلخ و آشنا که سالهاست گریبان این لیگ را رها نمیکند. در سالهای گذشته نیز بارها شاهد بودهایم که یک سوت اشتباه، سرنوشت یک مسابقه را تغییر داده و به اعتراض، حاشیه و حتی کنارهگیری تیمها از ادامه رقابتها ختم شده است. داستانی تکراری که نه داوریها اصلاح شده و نه تیمها در رفتار خود تجدیدنظر کردهاند.
محسن وظیفه: اینبار اما حاشیهها از مرحله نیمهنهایی آغاز شد؛ جایی که تیم ستارگان ساری در اعتراض به تماس سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با یکی از اعضای کادر فنی تیم خیبر خرمآباد و اعمال فشار برای کشتی نگرفتن علی مؤمنی، حاضر نشد تیم خود را به روی تشک بفرستد. به این ترتیب، رقابتهای نیمهنهایی به جای چهار تیمی بودن، به شکل سه تیمی برگزار شد.
البته این اتفاق نیز تازگی ندارد. چند سال پیش، زمانی که رضا یزدانی سرمربی تیم کشتی استقلال بود و امیرمحمد یزدانی برای این تیم کشتی میگرفت، ناگهان امیرمحمد یزدانی اردوی تیم را ترک کرد. در آن مقطع نیز رضا یزدانی معتقد بود که کادر فنی تیم ملی، این کشتیگیر را از استقلال جدا کرده است. جالب آنکه در آن زمان هم پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بود؛ همان کسی که امروز نیز این مسئولیت را بر عهده دارد. با این حال، نه آن روزها فدراسیون کشتی پیگیر ماجرا شد و نه امسال انتظار میرود به این موضوع ورود جدی داشته باشد. بنابراین بعید نیست که این قصه در سالهای آینده نیز بارها تکرار شود
از منظر فنی نیز لیگ برتر کشتی آزاد حرف چندانی برای گفتن ندارد و در عمل به میدان تاختوتاز کشتیگیران روس تبدیل شده است. تنها خارجیهای حاضر در این لیگ، روسها بودهاند و لیگ ایران به نوعی پاتوق آنان شده است. آنها امسال نیز در لیگ کشتی گرفتند و دستمزدهای قابل توجهی به جیب زدند. شاید برای ارزیابی فنی این لیگ همین یک نکته کافی باشد که کشتیگیران روس هفت بار مقابل ایرانیها قرار گرفتند و در هر هفت مسابقه به پیروزی رسیدند.
سالهاست که این پرسش جدی در میان علاقهمندان به کشتی مطرح است؛ این چه نوع برگزاری لیگ برتر کشتی است؟ مربیان مشخص و تکراری میان تیمها جابهجا میشوند؛ کشتیگیران نیز در عمل ثابت ماندهاند. سالهاست که تیمها با چهرههایی مانند امیرمحمد یزدانی و عزتالله اکبری قرارداد میبندند؛ بیآنکه برد و باخت اهمیت چندانی داشته باشد. آنچه مهم است، دریافت قراردادهای میلیاردی است.اساساً برگزاری چنین لیگی چه ضرورتی دارد و چه سودی به حال کشتی کشور دارد؟
لیگ برتر کشتی آزاد باید دارای یک چرخه مالی و فنی سالم باشد؛ چرخهای که تمام مجموعه فعالان کشتی از آن منتفع شوند و در رأس آن، تیم ملی بتواند از کشتیگیرانی که در بستر لیگ معرفی میشوند بهره ببرد. اما واقعیت این است که این چرخه سالهاست معیوب شده است. تنها عدهای محدود دور سفرهای نشستهاند که لیگ کشتی فراهم کرده و از آن سود میبرند و درست به خاطر همین منافع، بسیاری از اتفاقات تلخ و نادرست، نادیده گرفته میشود.
انتهای پیام/