رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پاسخ داد؛

عوامل اصلی عقب‌ماندن دانش‌آموزان از تحصیل در دوره ابتدایی چیست؟

جامعه

135611
عوامل اصلی عقب‌ماندن دانش‌آموزان از تحصیل در دوره ابتدایی چیست؟

علی محبی گفت: اگر از ما پرسیده شود عوامل اصلی عقب‌ماندن دانش‌آموزان از تحصیل در دوره ابتدایی چیست، معمولاً به پیش‌دبستان، معلم یا مدرسه اشاره می‌کنیم، در حالی که دو عامل اساسی و کم‌هزینه‌تر وجود دارد که بیشترین تأثیر را دارند؛ نخست شغل و نقش والدین و میزان توجه به آنها در دوره ابتدایی و دوم، میزان اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان است.

ایران آنلاین: رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بیست و ششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران، فناوران و آثار پژوهشی برگزیده کشور با اشاره به جایگاه محوری پژوهش در پیشرفت جوامع، با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری گفت: پژوهش یک رکن اساسی و شاخص رشد یا عقب‌ماندگی است و نبود آن به معنای درجا زدن و فاصله گرفتن از مسیر پیشرفت خواهد بود. بسیاری از تصمیم‌های مدیریتی به‌راحتی گرفته می‌شود، در حالی که اگر بر پایه پژوهش باشد، نتایج متفاوت و مؤثرتری رقم خواهد زد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برخی یافته‌های پژوهش‌های بین‌المللی در حوزه آموزش ابتدایی افزود: امروز تقریباً در سطح جهانی بر روش‌های این پژوهش‌ها خدشه‌ای وارد نیست. اگر از ما پرسیده شود عوامل اصلی عقب‌ماندن دانش‌آموزان از تحصیل در دوره ابتدایی چیست، معمولاً به پیش‌دبستان، معلم یا مدرسه اشاره می‌کنیم و برای این بخش‌ها سرمایه‌گذاری و هزینه‌های زیادی انجام می‌دهیم، در حالی که دو عامل اساسی و کم‌هزینه‌تر وجود دارد که بیشترین تأثیر را دارند؛ نخست شغل و نقش والدین و میزان توجه به آنها در دوره ابتدایی و دوم، میزان اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد میزان علاقه دانش‌آموزان به مطالعه، علاقه معلمان به شغل خود و زمان آموزش از عوامل مهم دیگر هستند ادامه داد: آنچه باعث می‌شود رشد کمتر دیده شود، سرعت رشد بالاتر سایر کشورهاست. اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، باید بر اساس یافته‌های پژوهشی باشد. در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تمام فعالیت‌ها بر اساس یک سند راهبردی انجام می‌شود که متناسب با برنامه هفتم توسعه تدوین شده و جایگاه مورد انتظار کشور را مشخص می‌کند.

محبی هدف اصلی پژوهشگاه را حرکت از یک مؤسسه پژوهشی عمومی به یک مرکز پژوهشی تخصصی مأموریت‌گرا دانست و گفت: دستاورد این رویکرد، شناسایی علمی مسائل نظام تعلیم و تربیت و انجام پژوهش‌های مبتنی بر نظام مسائل است. تمرکز ما از پژوهش‌های جزئی به سمت پژوهش‌های اصلی و تحولی از جمله بازطراحی آموزش و پرورش، کاهش تنوع مدارس، سنجش ملی، استعدادیابی، هدایت تحصیلی، نظام جامعه تعلیم و تربیت هوشمند و تنظیم‌گری آموزشی رفته است.

وی با بیان اینکه این رویکرد باعث شد از ظرفیت‌های عظیم دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و مؤسسات علمی کشور به‌خوبی استفاده شود افزود: امسال نیز با فراخوان اولویت‌های پژوهشی که در رسانه‌ها و سایت پژوهشگاه منتشر شد، بهترین پژوهشگران انتخاب شدند. همچنین بیش از ۵۰ پژوهش فوری مبتنی بر مسائل مورد نیاز وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان انجام شده و نتایج آن در قالب توسعه سیاستی و مدیریتی ارائه می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به پایش عملکرد پژوهشگاه ادامه داد: چهار فصل ارزیابی داریم که هر چهار مورد از بهترین‌های کشور هستند و به‌صورت دقیق نشان می‌دهند در کدام بخش‌ها جلو یا عقب هستیم تا اصلاحات لازم انجام شود.

محبی با بیان اینکه سامانه سیما که پژوهشکده‌ها در آن مستقر هستند، به‌زودی در سطح استان‌ها نیز فعال می‌شود تا امکان بارگذاری و استفاده از پژوهش‌ها فراهم شود گفت: سامانه جامع اطلاعات علمی در حال تکمیل است تا تمامی پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی مرتبط با آموزش و پرورش، در گام نخست در سطح ملی و سپس بین‌المللی، در دسترس معلمان قرار گیرد.

وی به جشنواره ملی پژوهش اشاره کرد و افزود: این جشنواره در هشت محور از جمله دانش‌آموز پژوهشگر فناور، معلم پژوهنده، فرهنگی پژوهشگر فناور، پژوهش برتر و شورای تحقیقات استان برتر برگزار شد. فرایند داوری از سطح منطقه، استان و کشور انجام گرفت و امروز برترین‌ها معرفی شدند. امسال در بخش دانش‌آموز پژوهشگر، ۸۱ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز در جشنواره شرکت کردند. در بخش معلمان نیز تعداد شرکت‌کنندگان از ۵۳ هزار نفر در سال گذشته به ۷۸ هزار و ۶۴۹ نفر در سال جاری رسید که نشان‌دهنده رشد قابل توجه است، هرچند هنوز رضایت‌بخش نیست.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس تأکید وزیر آموزش و پرورش در شورای سیاست‌گذاری، هدف‌گذاری شده است که حداقل ۳۰ درصد معلمان کشور در زمره معلمان پژوهنده قرار گیرند اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف، مشارکت بیش از ۲۰۰ هزار معلم لازم است و امیدواریم با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، این هدف محقق شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه