۹ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم چای ایرانی راهی جهان شد/ رشد ۴۸ درصدی در صادرات

اقتصاد

135808
۹ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم چای ایرانی راهی جهان شد/ رشد ۴۸ درصدی در صادرات

صنعت چای ایران با جهشی چشمگیر در صادرات، به سمت بازارهای جهانی خیز برداشته است. با ۴۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، صادرات چای کشور به ۹.۸ میلیون کیلوگرم و ارزآوری ۱۲ میلیون دلاری رسیده که نشان از موفقیت برنامه‌های احیا، توسعه و حمایت از چای‌کاران دارد.

ایران آنلاین: رئیس سازمان چای کشور گفت: امسال صادرات چای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته و نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلو گرم چای به بازارهای خارجی صادر شد.

به گزارش مهر، حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور به تشریح آخرین اقدامات حمایتی و برنامه‌های توسعه‌ای، روند احیا و اصلاح باغات، تسهیلات پرداخت شده و مدیریت واردات پرداخت و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده سازمان چای ابقاء شد و فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: برای حمایت از چای‌کاران، چند برنامه اساسی اجرا شده که پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، بیمه و تأمین نقدینگی برای خرید کود شیمیایی به چای‌کاران ارائه می‌شود.

این مسئول دولتی تاکید کرد: تاکنون سرمایه در گردش ۱۰۹ میلیارد تومان و از طریق بانک‌ها حدود ۷۹ میلیارد تومان به چای‌کاران پرداخت شده است و با همین برنامه، سالانه حدود ۲۰۰۰ هکتار باغ رهاشده وارد چرخه اصلاح و احیا می‌شود.

وی با اشاره به همکاری ۳ بانک برای ارائه تسهیلات بانکی با سازمان چای کشور، گفت: یک بانک خصوصی با نرخ ۴ درصد برای عملیات اصلاح، احیا و مکانیزاسیون باغات با بازپرداخت سه ساله، بانک دیگر برای بهسازی کارخانه‌ها با سقف ۳ میلیارد تومان و نرخ ۱۵ درصد و بانک سوم برای سرمایه در گردش باغداران و توسعه مکانیزاسیون کارخانه‌ها با نرخ ۴ درصد و بازپرداخت سه ساله با سازمان همکاری می‌کنند که این برنامه‌ها باعث شده چای‌کاران بتوانند عملیات اصلاح و بهسازی باغات خود را بدون دغدغه مالی انجام دهند.

جهانساز گفت: امسال صادرات چای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته و نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم چای به بازارهای خارجی صادر شده و این میزان صادرات بالغ بر ۱۲ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

وی افزود: در واردات نیز برنامه‌ریزی شده است که فقط مطابق نیاز واقعی کشور واردات انجام شود تا از ورود مازاد بر نیاز جلوگیری شود.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: این اقدامات موجب شد کفه تراز تجاری به نفع تولید داخلی باشد و چای ایرانی با کیفیت بالاتر در بازار داخلی عرضه شود و مصرف‌کنندگان تشویق شوند از چای داخلی استفاده کنند.

وی اهداف سازمان چای کشور را تمرکز در افزایش تولید، ارتقای کیفیت، تأمین بازار داخلی و توسعه صادرات دانست و افزود: تولید چای داخلی با بسته‌بندی‌های متنوع، از جمله چای سبز و دمنوش‌های گیاهی می‌تواند سهم بازار داخلی و صادراتی افزایش دهد.

جهانساز گفت: برنامه‌ریزی‌های پنج ساله و حمایت‌های مالی و بیمه‌ای باعث شده است صنعت چای ایران مسیر توسعه پایدار را طی کند و با ادامه روند احیا و اصلاح باغات، تسهیلات ارزان‌قیمت و توسعه مکانیزاسیون، صنعت چای کشور نه‌تنها قادر به تأمین نیاز داخلی است، بلکه ظرفیت صادراتی خود را نیز تقویت کرده است.

به گفته وی، مدیریت هوشمند واردات و برنامه‌ریزی ۵ ساله شهرستان‌ها، حفاظت از اراضی کشاورزی و ارتقای کیفیت محصول، چشم‌انداز روشنی برای توسعه پایدار صنعت چای ایران ترسیم کرده است. این اقدامات نویدبخش افزایش رضایتمندی چای‌کاران، تثبیت جایگاه چای ایرانی در بازار داخلی و گسترش حضور آن در بازارهای جهانی است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد