قطار حومه ای تهران
پایانی بر ترافیک و آلودگی هوا
دکترپزشکیان و دولت چهاردهم به درستی راهکار برون رفت از بحران ترافیک و آلودگی هوای پایتخت را بیرون از قلمرو تهران تشخیص داده ومدل توسعه قطار حومه ای را تنها راه نجات تهران می داند.
محمود غلامی: با شناخت وتسلط شخص رییس جمهور و معتمدیان استاندار تهران ازشهرهای اقماری تهران قطعا توسعه حمل و نقل ریلی بهترین راهکاربرای رفع چالش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت ، ارتقاء کیفیت زندگی و کاهش هزینه های شهری است.
شهرهای اقماری تهران به ویژه شهرهای غرب استان تهران شامل شهریار ، قدس ، ملارد ،اندیشه ، باغستان و صباشهربه دلیل رشد بی رویه جمعیتی ، فقدان برنامه ریزی حمل و نقل عمومی و ضعف مدیران شهری در اجرای طرح های توسعه دردودهه گذشته به سکونتگاه های نامتوازن بدون زیرساخت های مناسب حمل و نقل عمومی انبوه بر، ایمن و سریع تبدیل شده اندکه امروز به عنوان یکی از چالش های مهم پایتخت در حوزهای مختلف مطرح است.
شهرهای غرب استان تهران با جمعیتی بیش ازسه میلیون نفر روزانه شاهد۲۵۰هزارسفرکاری، شغلی ،تحصیلی و درمانی به مقصد شهرتهران است که بیش از ۵۰درصد ترافیک تهران در محورهای ورودی و خروجی تهران را شکل می دهد که لازم است براین جغرافیا و راه های اتصال این شهرها به خط مترو تهران تمرکز گردد.شرکت مترو غرب استان تهران با مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشورو استانداری تهران و با همت مسولین شهرستانی و مشارکت شهرداری ها در سال۱۴۰۲ شکل گرفته و می تواند دولت چهاردهم را دراجرای پروژه قطار حومه ای کمک کرده و این طرح را تکمیل و به سرانجام برساند که درهمین راستا مجوز ماده ۲۳ مدیریت برنامه و بودجه و مقررات ملی دولت نیز به زودی اخذ خواهد شد.
اتصال مترو غرب استان تهران به خط مترو شهرتهران و جابجایی ۲۵۰هزار مسافر درروز قطعا سهم قابل توجهی از هزینه های ترافیکی ، شهری وبنزین را کاهش داده و به سفر ایمن ؛ سریع وپاک کمک خواهد کرد.در حالی که بررسی های آماری و تحقیقات میدانی نشان می دهد طرح قطار حومه ای به مقصد راه آهن این ظرفیت جابجایی و استقبال مسافرین را ندارد.در غیر این صورت شاهد اتلاف منابع بوده و از دستیابی به اهداف توسعه پایدار وحمل و نقل عمومی ایمن و پاک دور خواهیم شد.اگر بین شهرداری ها و دولت فهم مشترک حاصل گردد وبه عنوان ذینفعان بر اجرای خط مترو غرب استان تهران تمرکز کنند قطعا بخش مهمی از چالش ترافیکی و آلودگی هوای تهران رفع شده و به مطالبه مردم نیز پاسخ داده خواهد شد.تامین منابع خط مترو از محل مولدسازی می تواند سهم شهرداری هارا تضمین کرده و باایجاد ارزش افزوده به توسعه پایدارشهری در بخش های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ،گردشگری وآموزشی کمک قابل توجهی کنند.
مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشورنیز در جمع شهرداران حومه تهران از تدوین اساسنامه جدیددردولت وایجاد شرکت مادر تخصصی قطارحومه ای خبردادکه بر اساس آن، سهم مشارکت ۵۱ درصدی شهرداریها و ۴۹ درصدی دولت پیشبینی شده که پس از تصویب، اجرایی خواهد شد.
معتمدیان استاندار تهران نیزدر این خصوص ضمن تقدیراز شرکت راه آهن ، شهرداری ها و دستگاه ها اجرایی گفت : هم اکنون ۷۴ درصد سفرهای روزانه با خودرو سورای انجام می شود که تغییرحکمرانی در تهران را ضرورتی انکارناپذیرمی کند.همه دستگاه ها باید در مسیر ساماندهی حمل و نقل حومه ای پای کار باشند این پروژه از مهمترین اقدامات ماندگار استان خواهد بود.ایران آنلاین
انتهای پیام/
شهرهای اقماری تهران به ویژه شهرهای غرب استان تهران شامل شهریار ، قدس ، ملارد ،اندیشه ، باغستان و صباشهربه دلیل رشد بی رویه جمعیتی ، فقدان برنامه ریزی حمل و نقل عمومی و ضعف مدیران شهری در اجرای طرح های توسعه دردودهه گذشته به سکونتگاه های نامتوازن بدون زیرساخت های مناسب حمل و نقل عمومی انبوه بر، ایمن و سریع تبدیل شده اندکه امروز به عنوان یکی از چالش های مهم پایتخت در حوزهای مختلف مطرح است.
شهرهای غرب استان تهران با جمعیتی بیش ازسه میلیون نفر روزانه شاهد۲۵۰هزارسفرکاری، شغلی ،تحصیلی و درمانی به مقصد شهرتهران است که بیش از ۵۰درصد ترافیک تهران در محورهای ورودی و خروجی تهران را شکل می دهد که لازم است براین جغرافیا و راه های اتصال این شهرها به خط مترو تهران تمرکز گردد.شرکت مترو غرب استان تهران با مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشورو استانداری تهران و با همت مسولین شهرستانی و مشارکت شهرداری ها در سال۱۴۰۲ شکل گرفته و می تواند دولت چهاردهم را دراجرای پروژه قطار حومه ای کمک کرده و این طرح را تکمیل و به سرانجام برساند که درهمین راستا مجوز ماده ۲۳ مدیریت برنامه و بودجه و مقررات ملی دولت نیز به زودی اخذ خواهد شد.
اتصال مترو غرب استان تهران به خط مترو شهرتهران و جابجایی ۲۵۰هزار مسافر درروز قطعا سهم قابل توجهی از هزینه های ترافیکی ، شهری وبنزین را کاهش داده و به سفر ایمن ؛ سریع وپاک کمک خواهد کرد.در حالی که بررسی های آماری و تحقیقات میدانی نشان می دهد طرح قطار حومه ای به مقصد راه آهن این ظرفیت جابجایی و استقبال مسافرین را ندارد.در غیر این صورت شاهد اتلاف منابع بوده و از دستیابی به اهداف توسعه پایدار وحمل و نقل عمومی ایمن و پاک دور خواهیم شد.اگر بین شهرداری ها و دولت فهم مشترک حاصل گردد وبه عنوان ذینفعان بر اجرای خط مترو غرب استان تهران تمرکز کنند قطعا بخش مهمی از چالش ترافیکی و آلودگی هوای تهران رفع شده و به مطالبه مردم نیز پاسخ داده خواهد شد.تامین منابع خط مترو از محل مولدسازی می تواند سهم شهرداری هارا تضمین کرده و باایجاد ارزش افزوده به توسعه پایدارشهری در بخش های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ،گردشگری وآموزشی کمک قابل توجهی کنند.
مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشورنیز در جمع شهرداران حومه تهران از تدوین اساسنامه جدیددردولت وایجاد شرکت مادر تخصصی قطارحومه ای خبردادکه بر اساس آن، سهم مشارکت ۵۱ درصدی شهرداریها و ۴۹ درصدی دولت پیشبینی شده که پس از تصویب، اجرایی خواهد شد.
معتمدیان استاندار تهران نیزدر این خصوص ضمن تقدیراز شرکت راه آهن ، شهرداری ها و دستگاه ها اجرایی گفت : هم اکنون ۷۴ درصد سفرهای روزانه با خودرو سورای انجام می شود که تغییرحکمرانی در تهران را ضرورتی انکارناپذیرمی کند.همه دستگاه ها باید در مسیر ساماندهی حمل و نقل حومه ای پای کار باشند این پروژه از مهمترین اقدامات ماندگار استان خواهد بود.ایران آنلاین
انتهای پیام/