کمبود بودجه از مستندساز لشکر یک نفره ساخته است
هنر
136310
مستندساز برگزیده سینماحقیقت گفت: سینمای مستند یک صنعت سینمایی حمایتی است و این حمایت هم معمولا از طرف ارگانها و نهادهای دولتی صورت میگیرد؛ حالا اما به این دلیل که بودجه ها کم شده، کارگردان مجبور میشود لشکر یک نفره باشد و همه کارها از صدا تا تصویر و .. را خودش مدیریت کند.
ایران آنلاین: فرشاد اکتسابی مستندساز و برگزیده جایزه ویژه معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای مستند «چهارراه حوادث» از جشنواره سینماحقیقت، درباره چالش بودجه در سینمای مستند گفت: مشکل اساسی ما این است که سینمای مستند برخلاف دیگر حوزههای سینمایی مبتنی بر گیشه نیست؛ یعنی یک بنگاه اقتصادی درآمدزا نیست که یک نفر بیاید یک بودجه ای بگذارد و این پول به او برگردد بلکه بیشتر یک صنعت سینمایی حمایتی است و این حمایت هم معمولا از طرف ارگانها و نهادهای دولتی صورت میگیرد.
انتهای پیام/
به گزارش ایرنا، وی افزود: خیلی از ارگانهایی که قبلا پای کار بودند، در حال حاضر به واسطه شرایط اقتصادی کشور طبیعتا مشکلاتی دارند و نمیتوانند مانند قبل سرمایهگذاری فراگیر روی فیلمها داشته باشند.
خط و مشی سازمانهای سرمایهگذار، مستندسازان را محدود میکند
این مستندساز ادامه داد: سازمان ها هم خط و مشیهای خاص خود را دارند؛ یعنی میگویند شما برای ما فیلم بسازید و در این موضوعات هم فیلم بسازید؛ در این بین مرکز گسترش نگاه و لنز بازتری دارد.
اکتسابی در پاسخ به اینکه آیا سرمایهگذاری روی آثار، نگاه فیلمساز را هم تغییر میدهد، گفت: در این حالت طبیعتا انتخاب گستردهای وجود ندارد که من به عنوان مستندساز بتوانم دغدغه خودم را بسازم؛ این سازمانها یک منو و فهرست دارند و میگویند بر اساس این منو فیلم بسازید و این هم طبیعتا دست و پای ما را میبندد که بخواهیم در موضوعات مختلف فیلم بسازیم و اینگونه میبینیم که تنوع کم میشود و اغلب آثار شبیه هم میشوند.
ناترازی در مشاغل سینمایی به دلیل کمبود سرمایه
کارگردان مستند «چهارراه حوادث» به چالشی مهم در سینمای مستند اشاره کرد و گفت: به این دلیل که بودجه ها کم شده و خود تلویزیون هم سرمایه بسیار کمی در اختیار کارگردان قرار میدهد، کارگردان مجبور میشود لشکر یک نفره باشد و همه کارها از صدا تا تصویر و .. را خودش مدیریت کند. این طبیعتا روی کیفیت اثر میگذارد و ما یک دفعه با تیتراژهایی مواجه میشویم که همه کارها از تدوین و تصویر و نور و صدا را خود کارگردان برعهده دارد و همین باعث ایجاد ناترازی در ارتباط با مشاغل سینمایی میشود.
این مستندساز با ذکر توصیهای به دیگر مستندسازان برای بهرهوری بهتر از بودجه گفت: من خودم سعی میکنم از قبل روزهای فیلمبرداری را مدیریت کنم؛ ساختارهایی داشته باشم که نوآورانه باشد اما پرهزینه نباشد. به مستندسازان هم توصیه میکنم که در برنامهریزی تولید، دقیق پیش بروند تا راش اضافی نداشته باشند، با آگاهی سر صحنه بروند و ذهن شان هم خلاق باشد که اگر اتفاقی رخ داد بتوانند در قصه تغییراتی ایجاد کنند.
انتهای پیام/