خطوط پرسرنشین هوشمند در تهران کلید خورد/ در گام اول بزرگراه چمران
جامعه
136670
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری از اجرای آزمایشی خط پرسرنشین هوشمند در بزرگراه شهید چمران خبر داد که با هدف توسعه حملونقل عمومی و مدیریت بهینه ترافیک، تردد خودروهای تکسرنشین را محدود و وسایل نقلیه عمومی و امدادی را در اولویت قرار میدهد.
ایران آنلاین: مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای آزمایشی خط پرسرنشین و حملونقل همگانی در بزرگراه شهید چمران خبر داد و گفت: این طرح در راستای توسعه حملونقل عمومی و مدیریت ترافیک شهری بهصورت کاملاً هوشمند در حال اجراست.
به گزارش ایرنا، پوریا علیمردانی روز یکشنبه در گفتوگویی با بیان اینکه خط پرسرنشین بزرگراه چمران بهصورت آزمایشی از محدوده بزرگراه شهید حکیم تا تقاطع یادگار امام(ره) اجرا شده است، اظهار کرد: در این مسیر تنها خودروهای امدادی، اتوبوسهای تندرو (BRT)، اتوبوسهای شهری و تاکسیهای برقی مجاز به تردد هستند.
وی با تأکید بر کنترل هوشمند این مسیر افزود: در حال حاضر کل این خط بهوسیله سامانههای هوشمند پایش میشود و هرگونه تردد غیرمجاز سایر خودروها با ثبت پلاک و اعمال جریمه همراه خواهد بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در فاز بعدی اجرای این طرح، امکان ثبتنام سرویسهای ادارات و همچنین همپیماییها از طریق سامانه «شهرزاد» پیشبینی شده است و ادارات میتوانند برای سرویسهای غیرسواری از جمله ون و مینیبوس مجوز تردد در این مسیر را دریافت کنند.
علیمردانی با اشاره به توسعه این طرح در سایر معابر اصلی شهر گفت: بر اساس مصوبه شورای ترافیک تهران، خط ویژه بزرگراه امام علی(ع) در مسیر شمال به جنوب و جنوب به شمال، در محدوده آزادگان تا حوالی بزرگراه ارتش، به خط پرسرنشین و حملونقل همگانی تبدیل خواهد شد.
وی افزود: تجهیزات هوشمند این مسیر تا پایان سال نصب و این خط بهطور کامل به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: تردد موتورسیکلتها در خطوط پرسرنشین ممنوع است و پلاک آنها در صورت ورود به این مسیرها ثبت و اعمال قانون خواهد شد؛ علاوه بر این، در آینده نزدیک تمهیدات فیزیکی نیز برای کاهش امکان تردد موتورسیکلتها از جمله ایجاد محدودیتهای مسیر اعمال میشود.
خطوط پرسرنشین (HOV) یا High-Occupancy Vehicle به مسیرهایی در بزرگراهها گفته میشود که فقط خودروهای دارای چند سرنشین یا وسایل نقلیه عمومی اجازه عبور از آنها را دارند. هدف اصلی این خطوط، کاهش تعداد خودروهای تکسرنشین، بهبود جریان ترافیک و کمک به کاهش آلودگی هواست.
انتهای پیام/