ضعف اینترنت و محدودیت مسیرها، گردشگران دلفارد را فراری میدهد
کارتخوان، دست فعالان گردشگری را در پوست گردو گذاشت
فرهنگ
137004
کندی و قطعی اینترنت در منطقه نمونه گردشگری دلفارد در کرمان به یکی از موانع جدی فعالیت کسبوکارهای گردشگری تبدیل شده است. تأسیسات گردشگری به مسافرانی که به دلفارد میآیند خدمات ارائه میدهند، اما در بسیاری از موارد به دلیل ضعف اینترنت، امکان دریافت وجه از طریق دستگاههای کارتخوان فراهم نیست. مسافر خدمات خود را میگیرد و میرود و صاحبان تأسیسات گردشگری میمانند با دخلهای خالی و چشمهای منتظر برای دیدن پیامکهای واریز.
زهرا کشوری_ زیستبوم: باقر پورباقری، فعال گردشگری بیش از یک دهه پیش و بعد از «هوشنگ شفیعی» در دلفارد مشغول به فعالیت خانوادگی در حوزه گردشگری میشود اما دست اندازها و موانع، دو برادرش را پشیمان میکند؛ خودش اما میماند. پورباقری میگوید: «وقتی مردم دیدند گردشگری میتواند درآمدزا باشد، اشتیاق در جامعه محلی ایجاد شد و بومگردیها و مجموعههای بیشتری راه افتاد و هنوز هم در حال شکلگیری است.» اشتیاق مردم هم به معنای نبود دستانداز و مانع بر سر فعالیت و کسب و کار گردشگری در دلفارد نیست.
پورباقری میگوید: «بارها پیش آمده گردشگران برای صرف ناهار یا شام به رستوران یا مجموعه گردشگری ما مراجعه کردهاند، اما به دلیل اختلال اینترنت، امکان وصول هزینه وجود نداشته است. حتی گردشگرانی بودهاند که چند سال پیش خدمات گرفتهاند و هنوز هزینه آن را پرداخت نکردهاند. این وضعیت موجب ناامیدی فعالان گردشگری و حتی تعطیلی برخی واحدها شده است. مسافران خدمات میگیرند و میروند؛ برخی پس از رسیدن به مقصد خود پرداخت میکنند، اما برخی هرگز این کار را انجام نمیدهند و مبلغی که باید به کارکنان برسد از دست میرود.»
اینترنت گردشگر را ماندگار میکند
کمالالدین ضیاءکمالی، مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جیرفت، قطعی و کندی اینترنت را فقط مشکل صاحبان کسبوکار نمیداند و میگوید: «امروزه همه به اینترنت نیاز دارند، بویژه نسل جوان و خانوادهها. ضعف اینترنت باعث میشود گردشگران خیلی زود خسته شوند و منطقه را ترک کنند. این موضوع برای گردشگران خارجی اهمیت بیشتری دارد، زیرا ارتباطات و خدمات آنها کاملاً وابسته به اینترنت است.» او مثال میزند: «یک خانواده به دلفارد میآید و قصد دارد دو شب اقامت کند، اما وقتی با ضعف اینترنت مواجه میشود، در همان یکی دو ساعت اول پشیمان شده و منطقه را ترک میکند؛ بویژه نسل جوان که علاقه دارد سفر خود را بهصورت زنده و آنلاین در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارد.» ضیاءکمالی، نیاز فوری منطقه به ایجاد دکل اینترنت و تأمین منابع مالی لازم برای زیرساختها را یادآور میشود و درباره ظرفیت گردشگری تابستان اضافه میکند: «در گذشته، برخی گردشگران از استانهای گرمسیر، بویژه بندرعباس به دلفارد میآمدند، اما ضعف اینترنت باعث شد نتوان از ظرفیت کامل این منطقه برای جذب مسافر استفاده کرد.»
لزوم هماهنگ شدن چهار استان
ضیاءکمالی تبلیغات رسانهای را کلید جذب گردشگران به منطقه میداند و معتقد است که استانهای هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد باید یک برنامه هماهنگ برای جذب گردشگران اجرا کنند. به گفته او، گردشگران میتوانند در گرمای تابستان از یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به کرمان سفر کنند و سپس در فصل سرما، از کرمان به استانهای گرمتر بروند، زیرا در این فصل، گردشگری در استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان رونق بیشتری دارد و بازدید از کرمان کاهش مییابد. او به تبلیغات محیطی باقر پورباقری در جیرفت درباره دلفارد اشاره میکند و میگوید: «او با 22 بیلبورد تبلیغاتی، دلفارد را در سطح شهر جیرفت معرفی کرد که خیلی تأثیرگذار بود.» ضیاءکمالی درباره اهمیت تبلیغات در جذب گردشگر میگوید: «برای توسعه گردشگری، باید تبلیغات هدفمند و پیوسته داشته باشیم. بهترین روش تبلیغ، استفاده از ابزارهای تصویری و رسانهای است. اگر بخواهیم گردشگری به یک صنعت پایدار تبدیل شود، میتوانیم از کلیپها و محتوای جذاب برای معرفی جاذبهها استفاده کنیم. حتی پخش روزانه دو دقیقه کلیپهای گردشگری در شبکههای استانی، استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد میتواند تأثیر قابل توجهی در جذب مسافر در این 4 استان داشته باشد.»
جاده دسترسی
ضیاءکمالی دلفارد را بهعنوان روستای هدف گردشگری معرفی میکند و میگوید: «وقتی یک منطقه را نمونه گردشگری معرفی میکنیم، باید زیرساختهای گردشگری مناسبی داشته باشد.» او یکی از مشکلات مسیرهای گردشگری دلفارد را محدودیت تردد اتوبوسهای گروهی میداند و توضیح میدهد: «تورهای گروهی اتوبوسی که به این منطقه میآیند، با ممنوعیت تردد اتوبوس مواجه هستند. ما در حال پیگیری هستیم تا این ممنوعیت برداشته شود؛ یعنی با تابلو مشخص شود که اتوبوس گردشگری میتواند از مسیر عبور کند.» این مسئول درباره چرایی این ممنوعیت میگوید: «سالها پیش، یک اتوبوس قدیمی در این مسیر دچار حادثه شد و چند نفر کشته شدند. پس از آن، مسیر برای اتوبوس ممنوع اعلام شد.» ضیاءکمالی درباره استفاده از ون یا خودروهای کوچک برای جابهجایی مسافر نیز توضیح میدهد: «مثلاً یک تور از یزد میآید و پس از بازدید از جیرفت قصد دارد به دلفارد بیاید، اما با تابلوی «ورود اتوبوس ممنوع» مواجه میشود. در این شرایط باید با میراث فرهنگی هماهنگ شود. اگر هماهنگی انجام شود، هر طور شده، مجوز ورود صادر میکنیم.» او اضافه میکند: «قبلاً خودمان با هماهنگی، اتوبوسها را اسکورت میکردیم و به مقصد میرساندیم، اما اکنون در بازارهای هدف جا افتاده است که اینجا اتوبوس نمیآید. حتی دفاتر گردشگری که از کرمان به جیرفت میآیند، دیگر برای دلفارد تور تعریف نمیکنند.» ضیاءکمالی معتقد است که این مسیر حتماً باید برای اتوبوسهای گردشگری باز شود و تورها برای ورود به دلفارد نباید نیازی به اخذ مجوز از میراث فرهنگی داشته باشند. او درباره وضعیت مسیرهای دسترسی و خدمات گردشگری در این منطقه توضیح میدهد: «در مسیرهای ما نهایتاً چهار پیچ خراب وجود دارد که میتوان آنها را اصلاح کرد. از جیرفت تا ۳۰ کیلومتری دلفارد، جاده دو بانده وجود دارد. بخشی از مسیر که از اراضی منابع طبیعی عبور میکند، معارض ندارد و کارهای عریضسازی آن در حال انجام است. در محورهایی که منازل مردم وجود دارد، حدود 5/17 متر از هر دو طرف باید آزادسازی شود. این کار سخت نیست و با هماهنگیهای لازم، بهراحتی انجام خواهد شد.»
پروازها گران تمام میشود
ضیاءکمالی به گران بودن بلیت پرواز از کرمان به شهرهای مختلف در مقایسه با بلیت تهران به همان مقاصد در زمان مشابه اشاره میکند و میگوید: «بلیت کرمان در همان زمان، نسبت به بلیت تهران به یک شهر دیگر گرانتر است. تلاشها برای حل این مشکل تاکنون نتیجهای نداشته است و ما دلیل این اختلاف قیمت را درک نکردهایم. سؤالی است که همچنان در ذهن ما باقی مانده است؛ ایرلاین متعلق به استان کرمان است، پس چرا باید بلیت آن گرانتر از سایر ایرلاینها باشد؟ در حالی که بلیت باید ارزانتر باشد، زیرا میتواند نقش مهمی در جذب گردشگر به کرمان ایفا کند.»
انتهای پیام/