معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران»:
۵۲ مدیر و معلم برای آموزش تخصصی به چین اعزام شدند
جامعه
137152
اولین گروه مشتمل بر ۵۲ نفر از مدیران، معلمان، سرگروههای آموزشی و پژوهشی با هدف ارتقای توانمندیهای حرفهای و تخصصی به چین اعزام شدند. به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، این برنامه با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی کشور و حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین انجام شده است.
غزل رضاییثانی-گروه اجتماعی: مصطفی آذرکیش در گفتوگو با «ایران» درباره اعزام اولین گروه معلمان به چین میگوید: «یکی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش ارتقای توانمندیهای حرفهای و تخصصی معلمان و مدیران است که در راستای برنامههای تحولی این وزارتخانه قرار دارد. این سیاستها از مطالبات رئیسجمهوری است. وقتی صحبت از ارتقای حرفهای معلمان و مدیران باشد، طبیعتاً بخشی از آن در قالب برنامههای دانشافزایی خواهد بود، اما توجه اصلی ما به تحول در مدرسه، معلم و مدیر است. بر این اساس در راستای تعامل با سازمان اداری و استخدامی کشور، قرار شد گروهی از بدنه اجرایی و آموزشی مدرسه که شامل مدیر و معلم هستند، مهارتهای آموزشی لازم را فرا بگیرند.»
آذرکیش در توضیح دورههایی که معلمان در چین میگذرانند، میگوید: «چین یکی از کشورهایی است که تعامل بینالمللی خوبی با آنها داریم. به همین دلیل قرار شد دورههای رایانش ابری (استفاده از منابع محاسباتی مانند سرورها، پایگاههای داده، ذخیرهسازی اطلاعات، شبکه و نرمافزارها، همراه با قابلیتهای نوظهوری مانند هوش مصنوعی و بلاکچین) و دورههای آموزش و توانمندسازی منابع انسانی به معلمان ارائه شود. این دورههای آموزشی که در کشور چین برگزار میشوند تقریباً دو هفته زمان میبرند.»
او در پاسخ به این پرسش که آیا اعزام معلمان به چین یا سایر کشورها برای دریافت آموزشهای مهارتی یک برنامه مستمر خواهد بود یا نه، میگوید: «قطعاً همه تلاشها بر این است که از همه ظرفیتها و تجارب بینالمللی استفاده شود. به هر حال با اخذ تجربیات بینالمللی و افزایش تعاملات میتوان به تحول در حوزه آموزش کمک کرد. حتی این نکته در آموزههای دینی هم وجود دارد که اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّین (دانش بجویید اگرچه در چین باشد). تعامل ما اکنون با چین خواهد بود، اما کشورهای دیگر نیز میتوانند به عنوان مقصد و هدفهای بعدی ما باشند تا از تجربیات آن در زمینه آموزش استفاده کنیم.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر تعامل بیندستگاهی میگوید: «آنچه که اهمیت دارد، اقتضائات دنیای پر تغییر کنونی با ورود هوش مصنوعی، فناوریهای جدید و ضرورت تعامل بینبخشی است. این تعاملات میتوانند درون یک سازمان مانند وزارت آموزش و پرورش یا بیرون سازمان با نهادها و دستگاه اجرایی باشند. خوشبختانه این تعاملات حتی بین دستگاهها و سازمانها نیز در حال توسعه است.»
آذرکیش درباره اینکه چرا کشور چین برای این تعاملات و مهارتهای آموزشی انتخاب شده است، میگوید: «چین یکی از کشورهایی است که همکاریهای زیادی با ایران دارد. البته لازم به ذکر است که کل هزینه مهارتآموزی و توسعه مهارتها برای معلمان از سوی چین پرداخت خواهد شد. این گروه اعزامی ترکیبی از گروههای آموزشی معلمان، سرگروههای آموزشی، سرگروههای مدیران و بعضاً هم مدیران پژوهشسرا هستند. اینکه دوره بعدی چه زمانی برگزار میشود به تعاملات بینالمللی بستگی دارد.»
اما کلاسهای آموزشی معلمان در چین تنها برنامه آموزش و پرورش برای آنها نیست. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره سایر دورههای آموزشی به معلمان میگوید: «سازمان اداری و استخدامی در یک سال اخیر برای ارتقای توانمندی کارکنان دستگاه اجرایی برنامههایی اجرا کرده است. در این میان وزارت آموزش و پرورش هم برای ارتقای کیفیت آموزش به نیروهای خود از جمله معلمان و مدیران آموزشهای متعددی ارائه داده است. مثلاً برای اولین بار در قالب یک برنامه ساختارمند و ملی، معلمان دورههای مهارت آموزشی را دریافت کردند. در این برنامهها ۳۰۷ هزار نفر از معلمان و عوامل اجرایی شرکت کردند.»
او درباره جزئیات این دورهها توضیح میدهد: «این دورهها شامل دورههای آموزشی مربوط به سنجش و ارزشیابی، فناوریهای نوین، روشهای جدید تدریس و دورههای آموزشی مرتبط با یادگیری در محیطهای آموزشی است. برای مدیران نیز در قالب الگوی مدرسه تراز گامهایی برداشته شده است، به طوری که حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ مدیر واحد آموزشی در مدارس دوره متوسطه، این دورهها را گذراندهاند. البته در شروع این طرح قرار بود در سال اول (۱۴۰۳) ۱۰ درصد و در سال دوم (۱۴۰۴) ۴۰ درصد از مدیران مدارس آموزش ببینند. یعنی قرار بود ۵۰ درصد از مدیران ما در مدارس آموزشهای لازم مربوط به الگوی مدرسه تراز را دریافت کنند که اکنون این اتفاق افتاده است. به تعبیر دیگر، بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ مدرسه کشور آموزشهای مربوط به برنامهریزی راهبردی و عملیاتی را فرا گرفتهاند.»
او درباره طرح شمیم که برای آموزش معلمان در نظر گرفته شده است، نیز توضیح میدهد: «طرح شمیم مخفف شبکه ملی یادگیری معلمان است. در اجتماعات یادگیری که در مدارس تشکیل میشود، بیش از ۲۵۵ هزار معلم در طرح شمیم ثبتنام کردهاند. اینها مجموعهای از فعالیتهای ارتقای کیفیت آموزش و توسعه عدالت آموزشی بود که به آنها اشاره کردم. خوشبختانه با اهتمام آقای رئیسجمهوری، حمایت ایشان و توجهی که دولت چهاردهم به آموزش و پرورش دارد و بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران در بهار امسال منتشر کرد، تقریباً در اکثر شاخصها شاهد بهبود عملکرد در دسترسی دانشآموزان، عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی بودیم.»
انتهای پیام/