ارزیابی رویکرد احتمالی نهاد قانونگذار در بودجهریزی
عزتالله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس در روزنامه ایران نوشت: وقتی دولت اعلام میکند بخش درآمدی بودجه را کاملاً مد نظر قرار داد، یعنی حداکثر منابع مالی ممکن درآمدهای نفتی و مالیاتی را پیشبینی کرده وچیزی از دید دولت پنهان نمانده است که برخی بخواهند با چانه زنیهای بعدی جای خالی آن را پر کنند.
ایران آنلاین: به طور کلی، اعداد مندرج در بودجه صرفاً فرضیات بوده و به صورت نقد در خزانه موجود نیست. در طول سال باید درآمدهایی باشد تا امکان هزینه هم باشد. بنابراین هر جایی از بودجه با «احتمال» روبهرو است، اگر این «پیشبینی»ها محقق نشود، معادلهای که براساس این احتمالات تنظیم شده دچار تزلزل میشود. بنابراین اگر مجلس و دولت قادر به ایجاد درآمد قطعی و بازارمحور یا اصطلاحاً «نسوز» باشند، نعمت بزرگی است.
اما اگر احتمالات محقق نشوند، مشکلات بروز خواهند کرد. در افزایش حقوقها باید دو واقعیت را در نظر داشت. قانون تصریح دارد افزایش حقوق باید متناسب با تورم باشد، اما وقتی منابع واقعی نباشد، حقوق پرداختی هم در تورم ارزش خود را از دست میدهد. بنابراین امید است دولت و مجلس در بررسیهای خود صرفاً برپایه منابع قطعی درآمدی سرمایهگذاری کنند.
تجربه ادوار گذشته نشان میدهد در مواردی با تکیه بر احتمالاتی که هر لحظه امکان محقق نشدن آن هست، کسریهای بسیاری ایجاد شده است. هرگاه منابع بودجه با اتکا به درآمدهای قطعی دولت تعریف شود، تراز مالی کشور قابلمدیریت است. اما زمانی که احتمالات خوشبینانه جای واقعبینی را بگیرند، دولت ناچار به استقراض و چاپ پول خواهد شد که پیامد آن افزایش تورم و فشار بر مردم خواهد بود. لذا حرف امروز این است که در تصویب بودجه نباید روشهای سخت تأمین مالی را پیش روی دولت گذاشت.
انتهای پیام/