وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
حکمرانی داده و معماری یکپارچه زیربنای تحقق دولت و شهر هوشمند است
دولت
157364
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر ضرورت تدوین یک الگوی بومی برای حکمرانی داده و شهر هوشمند، گفت: حرکت به سمت دولت هوشمند تنها با ایجاد معماری یکپارچه، تعیین مسئولیت دستگاهها و استفاده مؤثر از دادهها در فرآیند تصمیمگیری محقق میشود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، سیدستار هاشمی در نهمین جلسه کارگروه هوشمندسازی نظام اداری کشور با اشاره به روند تدوین سند حکمرانی داده و معماری هوشمندسازی، اظهار کرد: مهمترین هدف این سند، ایجاد همگرایی میان دستگاههای اجرایی و جلوگیری از اجرای طرحهای پراکنده و موازی در حوزه تحول دیجیتال است.
وی با بیان اینکه حکمرانی داده صرفاً یک موضوع فنی نیست، افزود: بخش قابل توجهی از موفقیت این برنامه به اصلاح ساختارها، معماری سازمانی، فرهنگسازی، آموزش و نهادینهسازی تصمیمگیری مبتنی بر داده وابسته است.
وزیر ارتباطات با اشاره به تدوین چهار بسته اجرایی در سند حکمرانی داده، تصریح کرد: تعیین مسئولیت نهادها، ارائه مدل مرجع فنی، توانمندسازی مدیران و کارشناسان و ایجاد سازوکار هماهنگی میان دستگاهها، چهار محور اصلی این برنامه را تشکیل میدهد.
وی ادامه داد: در انتخاب مشاوران و مجریان این طرح، علاوه بر توان فنی، ارائه برنامه عملیاتی و تجربه اجرای پروژههای ملی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت تا خروجی نهایی قابلیت اجرا در سطح دستگاههای اجرایی را داشته باشد.
هاشمی با تأکید بر اینکه داده باید به ابزار تصمیمسازی مدیران تبدیل شود، خاطرنشان کرد: جمعآوری اطلاعات به تنهایی ارزشآفرین نیست و زمانی اثربخش خواهد بود که در فرآیند سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت کشور مورد استفاده قرار گیرد.
وی یکی از اهداف اصلی این سند را کاهش بار اجرایی دستگاهها دانست و گفت: تلاش شده است ضمن همسو کردن اقدامات موجود، از ایجاد تکالیف جدید و هزینههای غیرضروری برای دستگاههای اجرایی جلوگیری شود.
وزیر ارتباطات همچنین از طراحی سازوکار استاندارد برای فعالیت مشاوران، پیمانکاران و سامانههای اجرایی خبر داد و افزود: استانداردسازی فرآیندها، دادهها و خدمات الکترونیکی، زمینهساز تعاملپذیری سامانهها و استقرار حکمرانی داده در کشور خواهد بود.
وی در پایان با اشاره به همگرایی شکلگرفته میان وزارت ارتباطات، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: این هماهنگی موجب شده است دستگاههای اجرایی نیز با همراهی بیشتری وارد مسیر تحول دیجیتال شوند و اجرای برنامههای ملی با سرعت و انسجام بیشتری دنبال شود.
گفتنی است در پایان جلسه امشب، ستار هاشمی و علاءالدین رفیعزاده تفاهمنامه برنامه عملیاتی استقرار نظام حکمرانی دادهمبنا بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان اداری و استخدامی کشور را امضا کردند.
انتهای پیام/