ایران آنلاین گزارش می دهد؛

سیاست دوگانه سازی دشمن از فوتبال تا انتخابات

علیرضا محمدی

علیرضا محمدی

سیاست

43746
سیاست دوگانه سازی دشمن از فوتبال تا انتخابات

هر بار که جامعه ایران در تب و تاب یک رویداد ورزشی، اجتماعی یا سیاسی است، دوگانه سازی دشمن، خود را به اشکال مختلف نشان می دهد و اصطلاح ”تیم ایران یا تیم جمهوری اسلامی” آن قدر تکرار می شود که گویی عده ای سعی دارند گوش های ما را به شنیدن این اصطلاحات عادت دهند.

گروه سیاسی ایران آنلاین: اصطلاح "دوگانه سازی" یا به تعبیر دیگر "دوقطبی سازی" این روزها از ورزش گرفته تا مباحث سیاسی بسیار شنیده می شود. مهم نیست رویداد پیش رو در چه زمینه ای باشد، مهم این است که مروجان این سیاست، هر مساله ای را دستاویز پیشبرد سیاست کثیف خود می سازند.

دوگانه سازی در ورزش

همین چند روز پیش که تیم فوتبال ساحلی کشورمان بازی های درخشانی در سطح جهانی انجام داد و نهایتا به مقام سوم جام جهانی این رشته رسید، باز عده ای سعی داشتند دوگانه سازی را در جامعه ایران ترویج دهند. هرچند حواس شان بود که کی، کجا و روی چه موجی سوار شوند! اما اشتباهاتی مرتکب شدند که برای بسیاری از مردم کشورمان مکشوف بود.

به عنوان نمونه در بازی های جام ملت های آسیا که تیم ملی در یک بازی خوب و در بازی دیگر ضعیف تر ظاهر می شد، متناسب با هیجانات مردم، رسانه هایی معاندی چون ایران اینترنشنال یا بی بی سی فارسی مرتب با دو اصطلاح تیم ایران یا تیم جمهوری اسلامی بازی می کردند تا هم مخاطب را حفظ کنند و هم رسالت دوگانه سازی را از کف ندهند!

به همین ترتیب در سال های گذشته نیز هر بار که جامعه ایران در تب و تاب یک رویداد ورزشی، اجتماعی یا سیاسی بود، باز دوگانه سازی خود را به اشکال مختلف نشان می داد و اصطلاح "تیم ایران یا تیم جمهوری اسلامی" آن قدر تکرار می شد که گویی این عده سعی داشتند گوش های ما را به شنیدن این اصطلاحات عادت دهند.

اما باید دقت کنیم که خطر در همین عادت کردن است و مروجان دوقطبی سازی نیز همین خط را دنبال می کنند؛ عادت کردن مردم ایران به وجود دوگانگی! به اینکه ایران دو بخش است و اگر قرار است هر اتفاقی در این مملکت یا پیرامون آن رخ دهد، ما ابتدا باید بنشینیم و بینیم که این رویداد به ایران مربوط می شود یا به نظام مستقر در آن!

اگر یادمان باشد در اغتشاشات سال 1401 بارها با این جمله رو به رو می شدیم که "یا با ما هستی یا علیه ما" این جمله نیز در لغتنامه دوقطبی سازی معنا می شود و اگر از اصطلاحات و واژه ها عبور کنیم، نهایتا به یک واقعیت می رسیم و آن هم ایجاد "تفرقه" است. جامعه ای که باید دو شقه شود تا در سایه این تفرقه افکنی، ایران به همان سمتی برود که کارفرمایان رسانه های معاند در پی آن هستند.

دوگانه سازی در انتخابات

در این روزها که کشورمان در تب و تاب برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همین طور انتخابات مجلس خبرگان رهبری به سر می برد، دوباره و به شکل جدی تری با مساله دوقطبی سازی رو به رو هستیم. اما حالا که بحث به موضوع مهمی چون انتخابات مربوط است، این دو قطبی سازی نیز با جدیتی مضاعف و همین طور با لایه های مختلفی دنبال می شود.

این که رای بدهیم یا ندهیم یک بخش از سناریوی دوقطبی سازی انتخاباتی است و بُعد دیگر آن، دمیدن بیش از حد در جناح بازی های سیاسی است که گاه در جریان های داخل کشور نیز مشاهده می شود. در همین خصوص است که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های اخیرشان فرمودند: "اینکه می گویند دوقطبی دوقطبی، معنای دوقطبی همین است؛ معنای دوقطبی اختلاف سلیقه نیست؛ خب اختلاف سلیقه همیشه هست، همیشه بوده. معنای دوقطبی این است که وقتی این اختلاف سلیقه به وجود آمد در هر تصمیمی به جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این دسته‌بندی فکر می کنیم؛ دسته‌ ما این‌جوری می خواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست، [فرقی نمیکند؛] معنای دوقطبی این است".

مع الوصف سه روز تا برگزاری انتخابات زمان باقی مانده است. این بار مشارکت و حضور مردم در یکی از حساس ترین شرایط داخلی و منطقه ای صورت می گیرد که می تواند روی سرنوشت کشورمان تاثیرگذار باشد. شاید به همین خاطر است که مقام معظم رهبری با دغدغه مندی همیشگی شان فرمودند: "بنده گفته‌ام و باز هم می‌گویم که آن کسانی که حتی نظام را قبول ندارند بیایند در انتخابات شرکت کنند، رأی بدهند، اما نه اینکه کسی که نظام را قبول ندارد، بخواهند مجلس بفرستند. هیچ‌جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد که [وقتی] ما گفتیم آقا شما که نظام را قبول نداری بیا، بگوید خیلی خب، پس اجازه بدهید من به کسی رأی بدهم که او هم نظام را قبول ندارد؛ این معنی ندارد".

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست