در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

ازدواج، کلید عبور از مشکلات جامعه

غزال ساری‌اصلان

غزال ساری‌اصلان

جامعه

43906
ازدواج، کلید عبور از مشکلات جامعه

یک فعال حوزه خانواده، کلید رفع اکثر مشکلات را ازدواج کردن خواند و بر ورود خیران و مسئولان در راستای تسهیل این امر مقدس تاکید کرد.

محمدحسن روحانی، طلبه جوان و شناخته شده در فضای مجازی در حوزه خانواده، به خبرنگار گروه اجتماعی ایران آنلاین گفت: در کشور ۱۲ میلیون مجرد وجود دارد که آمار بالای موجود در این بخش را می‌توان یکی از معضلات اصلی جامعه دانست؛ ما نیز اگر به دنبال فرهنگسازی و رفع مشکلات فرهنگی هستیم باید راه چاره را در امر ازدواج پیدا کنیم.

وی با تاکید براینکه ازدواج کلید رفع اکثر مشکلات است، عنوان کرد: در این صورت جوانان به زندگی خود سامان می‌دهند و برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند و در مسیر اشتباه حرکت نمی‌کنند.

به گفته این فعال حوزه خانواده، ازدواج در میزان تحصیلات نیز اثرگذار است و اغلب دانشجویان متاهل نمرات بالاتری را کسب می‌کنند؛ بحث قوی شدن امنیت کشور نیز با ازدواج جوانان مرتبط است و ۹۰ درصد از افرادی که مرتکب قانون‌شکنی شدند، مجرد بودند.

روحانی ازدواج آسان را منوط به همکاری تمامی مسئولان و یاری مردم خواند و اظهار کرد: در این راستا هیچکس نباید تماشاچی باشد، دولت باید خوابگاه متاهلی در اختیار دانشجویان متاهل قرار دهد و صف وام ازدواج را صفر کند. البته رئیس جمهور محترم این وعده را دادند که ما نیز به آن خوش‌بین هستیم.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم دولت تالارهای وابسته به خود را در اختیار جوانان قرار دهد تا با هزینه کمتر مراسم عروسی برگزار شود. همچنین باید رسانه‌ها اخبار خوب مرتبط با ازدواج را منعکس و جوانان را ترغیب کنند.

این فعال حوزه خانواده با بیان اینکه خیران باید به میدان ورود کنند تا هزینه حلقه ازدواج و حتی محضر رفتن جوانان فراهم شود، گفت: مالکان خانه‌ها با هزینه کمتر یا حتی المقدور به صورت رایگان ملک خود را به مدت کوتاه به نوعروسان و تازه دامادها هدیه دهند؛ چه بسا که در خیابان ابوذر تهران یک ساختمان با قرعه‌کشی میان جوانان متقاضی واحدهای خود را به صورت رایگان در اختیار تازه متاهلان می‌گذارد.

روحانی خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات و آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس، در گام اول مسکن، سپس شغل و در قدم نهایی پیدا نکردن مورد مناسب برای ازدواج، این امر مقدس را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به نگاه‌های منفی به واسطه‌گری، عنوان کرد: این در حالی است که در کشورهایی همچون ژاپن سامانه‌های ازدواج فعال هستند و وزارتی تحت عنوان وزارت تنهایی برای ازدواج جوانان گام برمی‌دارد.

این فعال حوزه خانواده با تاکید براینکه جوانان نیز باید سطح توقعات خود را کاهش دهند، گفت: مساجد و دانشگاه‌ها باید در این امر یاری دهنده جوانان باشند و در مساجد باید واسطه‌گری، مشاوره و کمک به جوانان مایل به ازدواج صورت گیرد تا شاهد اتفاق‌های خوب و خبرهای خوش باشیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه