«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

مردم غزه برنده اسکار نود و ششم

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

43936
مردم غزه برنده اسکار نود و ششم

هنرمندان صنعت سینمای آمریکا، در نود و ششمین دورهمی خود، در کنار بالا بردن تندیس اسکار این جشنواره، صدای اعتراض به جنگ غزه هم شدند، اعتراضی که البته صدایش آنقدر پایین است که میان هیاهوی سردمداران سیاست آمریکا برای حمایت از اسرائیل گم شده است یا شاید هم تلاش می‌کند با رنگ و لعاب هنری، از ایالات متحده چهره‌ای دلسوز ترسیم کند.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: حوالی سال ۱۹۷۹ میلادی، روزنامه اطلاعات چاپ ایران از یک زد و خورد و درگیری بر روی فرش قرمز مراسم جایزه اسکار خبر داد، زد و خوردی که بین فلسطینیان و یهودیان صهیونیست رخ داد و مراسم اسکار آن سال را با چالش روبرو کرد، دعوا بر سر تجاوزگری اسرائیلی‌ها بود و کشتاری که برای تصاحب خاک فلسطین به ر اه انداخته بودند.

حالا بعد از گذشت چهل و اندی سال، مراسم جایزه اسکار ۲۰۲۴ آمریکا، رنگ و روی اعتراضی به خودش گرفت و پای حمایت از مردم غزه بر روی فرش قرمز کشیده شد.

چهره‌های مطرح دنیای صنعت سینما، در نود و ششمین دورهمی خود با نصب یک پچ قرمز رنگ بر روی لباس خود، اعتراض خود را برای نسل کشی فلسطینیان در غزه به رخ کشیدند، این اتفاق در حالی رخ داد که بیرون از سالن تئاتر دالبی معترضان به جنگ غزه تجمع کرده بودند و از هنرمندان شرکت کننده در این فستیوال می‌خواستند حضور در این جشن سالیانه را لغو کنند.

موج اعتراضات به نسل کشی اسرائیل در غزه، از همان روزهای ابتدایی جنگ شروع شد، مردم آمریکا بر خلاف سیاستمداران خود خواستار توقف کشتار در غزه هستند و برقراری آتش بس در این باریکه را فریاد می‌زنند حالا هنرمندان این کشور هم به خیل معترضین در خیابان‌های نیویورک اضافه شده‌اند.

چندی پیش حدود ۴۰۰ هنرمند و شخصیت‌های مطرح هنری آمریکا از جمله بردلی کوپر و آمریکا فررا (۲ نامزد جوایز اسکار) نامه‌ای سرگشاده خطاب به جو بایدن امضا کردند، آنها در نامه خود به رئیس جمهور آمریکا خواستار آتش بس فوری در غزه شدند.

سوزان ساراندون، بازیگر آمریکایی برنده اسکار و، هنرپیشه مجموعه فیلم‌های «جیغ»، به دلیل اظهار نظر درباره جنگ غزه و متهم شدن به «یهودستیزی»، با قطع همکاری و اخراج از سوی شرکت‌های هالیوودی روبرو شده‌اند.

همراهی آمریکا با جنایت‌های اسرائیل در غزه به رغم همه تکذیب‌هایی که کاخ سفید اعلام می‌کند آنجا خودش را نشان میدهد که شرکت اسپای‌گلس، تهیه کننده فیلم‌های جیغ، این بازیگر را اخراج کرد و گفت که به هیچ وجه با «یهودستیزی» مدارا نمی‌کند.

جرم حذف شدن خانم ساراندون از پروژه فیلم جیغ به آن دلیل بود که او به صورت مرتب درباره جنگ غزه در شبکه‌های اجتماعی اظهار نظر می‌کرد، و پستی را منتشر کرد و در آن اسرائیل را به «نسل‌کشی و پاکسازی قومی» متهم کرد.

سوزان ساراندون البته تنها هنرمندی نیست که دود اعتراض به جنگ طلبی اسرائیل در غزه به چشمش رفته است، ملیسا باررا، ستاره مکزیکی‌الاصل سینمای هالیوود که تا پیش از این نقش اول زن سری فیلم‌های جیغ که در ژانر وحشت تولید می‌شود را داشت به اتهام انتشار پست‌های «یهودستیزانه» در شبکه‌های اجتماعی در جریان جنگ حماس و اسرائیل از بازی در دنباله بعدی این فیلم‌ها کنار گذاشته شد.

او بارها اسرائیل را به «نسل‌کشی و پاکسازی قومی» متهم کرده و گفته بود اسرائیل با تحریف هولوکاست برای تقویت صنعت تسلیحاتی خود دست زده و در حال حاضر مانند یک اردوگاه کار اجباری با غزه برخورد می‌شود.

مها دخیل، یکی از مدیران یک شرکت هالیوودی هم در کنار بازیگران منع شده از فعالیت، به خاطر پستی که در اینستاگرام علیه اسرائیل گذاشته بود از پست مدیریتی خود کنار گذاشته شد، او در پست منتشر شده خود نوشته بود: «چه چیزی دردناک‌تر از این است که شاهد نسل‌کشی باشید؟ این که شاهد باشید نسل‌کشی که دارد رخ می‌دهد، انکار می‌شود. »

اما اسکار ۲۰۲۴، به جز تأخیر در آغاز مراسم به دلیل اعتراض‌های بیرون سالن و اتیکت‌های نصب شده بر روی لباس‌های چهره‌های معروفی چون بیلی آیلیش و برادرش، مارک روفالو، رامی یوسف، ایوا دورونی و چند بازیگر مطرح دیگر، حاشیه دیگری هم داشت.

جاناتان گلیزر، برنده اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی در نود و ششمین دوره جوایز اسکار در سخنرانی خود در مراسم اهدای جوایز جنایت و رفتار غیرانسانی در غزه را محکوم کرد و گفت: یهودیت و هولوکاست با ربوده شدن زندگی مردم توسط یک اشغالگر مخالف است.

 

رامی یوسف بازیگر، کمدین و نویسنده آمریکایی هم در مصاحبه‌ای گفت: ما خواستار آتش بس دائمی و فوری در غزه هستیم. ما همچنین خواستار امنیت، عدالت و صلح برای فلسطینی‌ها هستیم. تنها خواست ما از این اقدام این است که بگوییم « از کشتار کودکان دست بکشید».

اسکار نود و ششم در حالی یکشنبه شب به کار خودش پایان داد که دنیای سینما در قلب کشوری که حامی اصلی اسرائیلی‌ها برای آواره کردن و به شهادت رساندن هزار فلسطینی هستند با یک کنشگری سیاسی ترکیب شده بود.

به رغم ادعاهای مضحک اهالی کاخ سفید برای کمک رسانی به مردم غزه و حمایت از آنها در برابر حملات متعدد رژیم صهیونیستی، اما عملکرد ۵ ماه اخیر آنها می‌گوید بایدن و دارو دسته‌اش، طوطی دروغگوی جنگ غزه هستند.

اگر چه نصب و رونمایی از نماد حمایت از مردم غزه، آن هم در فستیوال مهم و پر ببیننده‌ای مانند اسکار می‌تواند برای ترسیم مظلومیت مردم غزه راه حل خوبی به نظر برسد اما یک بام و دو هوای سیاست این روزهای ایالات متحده چه در کاخ سفید و چه در سالن تئاتر دالبی، از آمریکا در ذهن جامعه جهانی چهرهٔ کسی را ترسیم می‌کند که با یک دست پس می‌زد و با پا پیش می‌کشد.

انتهای پیام/


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل