جاذبه‌های سفر نوروزی در ایران/ ۳

سفر به رازآلودترین دریاچه ایران در نوروز ۱۴۰۳

غزال ساری‌اصلان

غزال ساری‌اصلان

جامعه

43971
سفر به رازآلودترین دریاچه ایران در نوروز ۱۴۰۳

با فرا رسیدن بهار، بسیاری به دنبال یافتن مقصدی مناسب برای استراحت و تفریح در ابتدای سال جدید هستند؛ طبیعت سرسبز و آثار تاریخی آذربایجان غربی اما این استان را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گشت‌وگذار تبدیل کرده است.

گروه اجتماعی ایران آنلاینبرای افرادی که به ماجراجویی علاقه‌مند هستند، کم نیست مکان‌هایی که می‌توان به سراغشان رفت؛ در ۴۵ کیلومتری شهرستان تکاب و در استان آذربایجان‌غربی، دریاچه‌ای وجود دارد که به دریاچه گنج معروف است. این دریاچه در محوطه باستانی تخت سلیمان قرار گرفته و علت نام‌گذاری آن باوری قدیمی است؛ چراکه عده‌ای از بومیان براین باورند طی ادوار مختلف تاریخ، گنج‌های زیادی در این دریاچه پنهان شده است. این در حالی است که تاکنون هیچ سندی مبنی بر پیدا شدن گنج در دست باستان‌شناسان نیست.

برخی معتقدند حضرت سلیمان در این نقطه عصای خود را بر زمین زده و در نتیجه آن چشمه‌ای جوشان پدید آمده و این چشمه جوشان در گذر زمان به دریاچه کنونی تبدیل شده است.

عده‌ای اما می‌گویند که آب دریاچه در نتیجه دفن خاک مقدسی که به وسیله فرستاده یکی از پادشاهان ایران به این مکان آورده شده، جوشیده و به شکل امروزی درآمده است.

برخی دیگر به وجود سطحی گِلی در کف دریاچه باور دارند و بر این باورند این گِل، حاصل خاکستر آتشفشان یک کوه در همان نزدیکی است و با ترکیب سحرآمیزش می‌تواند هر جنبنده‌ای را از روی سطح آب ببلعد و به قعر دریاچه ببرد.

به باور بسیاری از مردم محل تولد زرتشت بوده است، از این رو آب دریاچه از نظر زرتشتیان مقدس بوده و الهه آب‌ها در آن می‌زیسته است. نقل است که بسیاری از مردم، نذورات خود را به این دریاچه می‌سپردند و هدایایی را برای آن در نظر می‌گرفتند.

با این حال دریاچه مذکور جلوه‌های دیدنی بسیاری دارد. در بهار و تابستان با ورود به محوطه تخت سلیمان، دریاچه همچون برکه‌ای خنک و آرام به نظر می‌رسد و مناظر سبز در اطراف به چشم می‌خورند. در پاییز و زمستان با سرد شدن هوا به ویژه در زمستان، بخار ملایمی از سطح آب بلند می‌شود و جلوه‌ای خاص پدید می‌آورد.

چشمه جوشان این دریاچه که در ۴۵ کیلومتری شهر تکاب استان آذربایجان غربی قرار گرفته است، ۱۱۲ متر عمق دارد و باعث شده آب آن ۴۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داشته باشد. شنا در این دریاچه ممنوع است اما شاید روزی گنجینه‌های تاریخی ایران در این ناحیه کشف شوند.

طبیعت سرسبز و آثار تاریخی آذربایجان غربی، این استان را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گشت‌وگذار تبدیل کرده است. مرکز استان آذربایجان غربی شهر ارومیه است که در آن مکان‌های دیدنی زیادی نظیر موزه‌ها، چشمه‌ها، بازارهای سنتی و بناهای تاریخی وجود دارد. علاوه بر ارومیه، دیگر شهرهای این استان همچون مهاباد، خوی، تکاب، چالدران، سردشت و ماکو آثار باستانی و طبیعی زیبایی را در خود جای داده‌اند.

مهمانان استان آذربایجان غربی در نوروز ۱۴۰۳ می‌توانند از زندان سلیمان، قره کلیسا، دریاچه ارومیه، غار سهولان، دریاچه مارمیشو، چمن متحرک چملی، مسجد جامع ارومیه، تپه حسنلو، کلیسای حضرت مریم، کاخ موزه باغچه جوق و بنای سه گنبد بازدید کنند و از جاذبه‌های گردشگری بی‌نطیر این استان زیبا لذت ببرند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه