«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

نیم‌نگاهی به تاثیر پیکاسو در ایران زمین

فرهنگ

44012
نیم‌نگاهی به تاثیر پیکاسو در ایران زمین

آوازه پابلو پیکاسو همانند دیگر کشورها در ایران هم وجود دارد و بسیاری از هنرمندان ایرانی از سبک این نقاش نامدار اسپانیایی در آثار هنری خود بهره می‌برند.

گروه فرهنگی ایران آنلایندر همه حوزهای فرهنگی و هنری، همیشه هنرمندان و پیشکسوتانی هستند که با خلق آثار ماندگار، نام خود را در تاریخ ثبت کرده و یاد و اثر آن‌ها برای همیشه در خاطر اهالی هنر جاودان می‌شود. دیگر هنرمندان هم با پیروی و ادامه راه این بزرگان عرصه هنر فعالیت می‌کنند.

یکی از این پیشکسوتان عرصه هنری «پابلو پیکاسو» نقاش معروف اسپانیایی است که جنبش هنری کوبیسم توسط این هنرمند غربی پایه گذاری شد. هنرمندی که با گذشت سال‌ها اما هنوز هم نامش در عرصه هنری می‌درخشد و هنرمندان بسیاری با الهام از این پیشکسوت به خلق آثار هنری می‌پردازند. آوازه این نقاش نامدار در کشور ما هم وجود دارد و بسیاری از هنرمندان و نقاشان ایرانی از سبک پیکاسو در آثار هنری خود بهره می‌برند.

پیکاسوی ایرانی

یکی از این هنرمندان که با سبک پیکاسو به آفرینش اثر هنری می‌پردازد، بهمن محصص (۱۳۰۹– ۱۳۸۹) نقاش، مجسمه‌ساز و مترجم پیشرو ایرانی است. این هنرمند ایرانی، نقاشی را با شیوه‌های غربی آموزش دید و آن را با نگاه شرقی ترکیب کرد. بسیاری از اهالی هنر او را پیکاسوی ایرانی می‌دانند چرا که راه این نقاش اسپانیایی را در پیش گرفته است. محصص با بهره از تکنیک‌های غربی، حال و هوای ایران هم در آثارش مشهود است.

پدر نقاشی مدرن در ایران

یکی دیگر از نقاشان ایرانی که با سبکی همچون پیکاسو به فعالیت می‌پرداخت، جلیل ضیاءپور است. این هنرمند پدر نقاشی مدرن در ایران نامیده می‌شد چرا که برای تحرک در نوگرایی تلاش‌های بسیاری کرد و در این راه موفق هم بود.

نقاشی غربی در دوران قاجاریه‌ چنان رواج پیدا کرد و در نقاشان آن دوره تاثیر گذاشت که سبک تازه‌ای از نقاشی در ایران به وجود آمد و به نام «مکتب قاجار» معروف شد.

جلیل پور با یادگیری سبک کوبیسم و بهره از آن در آثار هنری خود، این هنر را به ایران وارد کرد و طرفداران بسیاری را هم به خود مجذوب کرد و دیدگاه‌های نوین نقاشی را به هنردوستان نشان داد.

از مهم‌ترین آثار این هنرمند ایرانی می‌توان به تابلوهای نقاشی «قیام کاوه آهنگر»، «دختر ترکمن»، «چادرنشینان»، «زندگی من» و «پرواز در ناشناخته‌ها» اشاره کرد.

ورودی پارک لاله با اثری از پیکاسو/ تلفیق هنر غربی و شرقی

آثار پیکاسو علاوه بر اثرگذاری که بر روی هنرمندان و نقاشان ایرانی داشته است، در مراکز دیدنی و ورودی‌ اماکن سرزمین‌مان هم جایی برای خود پیدا کرده است. از این میان می‌توان به ورودی پارک لاله اشاره کرد که علاوه بر اثر پیکاسو، آثاری از هنرمندان جهان هم در آن وجود دارد.

در یک ساختمان بتنی مدرنیستی در ضلع غربی پارک لاله، مجموعه چشمگیری از آثار پیکاسو، ماتیس، ون گوگ، میرو، دالی، بیکن، پولاک، مونه، مونک، مور و وارهول و ... به چشم می‌خورد.

البته تاثیر پیکاسو بر آثار ایرانی به همین جا هم ختم نشد و در اشعار شاعران ایران و کتاب‌های ایرانی هم به چشم می‌خورد. یکی از این کتاب‌ها «بوستان پیکاسو» است که در آن اشعار سعدی با آثار نقاشی پیکاسو ترکیب شده و تلفیقی از هنر شرق و غرب را به نمایش گذاشته است.

نبود مرزهای جغرافیایی در دنیای هنری

در دنیای هنر، مرزهای جغرافیایی معنا و مفهومی ندارند و هنرمندان برای رشد و توسعه فرهنگ و هنر تلاش‌های بسیاری کرده‌اند. آثار نقاشان و هنرمندان سراسر دنیا برای همه اهالی و دوستداران هنر قابل احترام بوده و از آن بهره‌ برده‌اند. در دنیای هنر فرقی نمی‌کند که یک اثر نقاشی از نگاه غربی الهام گرفته باشد یا به دست یک هنرمند شرقی خلق شده باشد، در هرصورت هنرمندان و آثار هنری آن‌ها برای همگان ارزشمند و گرانبها محسوب می‌شود.

بدیهی است؛ ایرانیان برای فرهنگ و هنر ارزش بسیاری قائل هستند و این کشور با داشتن هنرمندان و نقاشان به نام و افتخارآفرین به خود می‌بالد. از نقاشان معروف ایرانی می‌توان به کمال الملک، اسماعیل آشتیانی، حسین بهزاد، کمال‌الدین بهزاد هراتی، محمد بهرامی و ... اشاره کرد. هرکدام از این هنرمندان ایرانی با خلق آثار هنری تاثیر بسیاری بر روی اهالی هنری در سراسر دنیا داشته‌اند و نامشان در تاریخ سرزمین ماندگار شده است.

بهار خسروی


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ