بازار رمضان و نوروز در ثبات

اقتصاد

58308
بازار رمضان و نوروز در ثبات

در حالی که چند روز دیگر سال ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد، طرح ویژه تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ با رویکرد تشدید بازرسی از واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی، کنترل قیمت کالاهای اساسی و همچنین نحوه ثبت و پیگیری شکایات از گران‌فروشی واحدهای صنفی و خرده‌فروش‌ها در سامانه ۱۲۴ و اطلاع‌رسانی به مردم در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، در حالی که چند روز دیگر سال ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد، طرح ویژه تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ با رویکرد تشدید بازرسی از واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی، کنترل قیمت کالاهای اساسی و همچنین نحوه ثبت و پیگیری شکایات از گران‌فروشی واحدهای صنفی و خرده‌فروش‌ها در سامانه ۱۲۴ و اطلاع‌رسانی به مردم در دستور کار قرار گرفته است.

 
دریافت شبانه‌روزی شکایات
حسین فرهیدزاده معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آخرین اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار کشور در ایام پایانی سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد. وی از ابلاغ و تشریح جزئیات طرح ویژه بازرسی ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ به ادارات کل صمت سراسر کشور خبر داد و گفت: مرحله مقدماتی طرح مذکور از اول اسفند و فاز عملیاتی آن از تاریخ ۱۶ اسفندماه سال‌جاری شروع و تا ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ و پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.
معاون وزیر صمت تصریح کرد: سازمان حمایت بنابر دستور ریاست محترم جمهور به‌منظور تمرکز وظایف بازرسی در این سازمان و استفاده از ظرفیت اتاق اصناف در بازرسی از واحدهای صنفی، با هدف افزایش نظارت بر واحدهای صنفی و تسریع در رسیدگی به شکایات مردمی در ابتدای بهمن‌ماه سال‌جاری مبادرت به انعقاد تفاهمنامه همکاری با اتاق اصناف و معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت کرده است.
 فرهیدزاده بیان داشت: در همین راستا و طی این مدت بالغ بر ۱۴۰۰ کاربر اتاق‌های اصناف سراسر کشور به سامانه متصل شده و به شکایات مردمی در زمینه کالاهای اساسی در واحدهای صنفی رسیدگی و در نهایت پرونده‌های تخلفاتی را به ادارات کل تعزیرات حکومتی استان‌ها ارسال می‌کنند.
وی رسیدگی به مطالبات و شکایات مردمی و جلب رضایت شهروندان به‌خصوص در ایام پایانی سال را در گرو رسیدگی بموقع به پرونده‌های تخلفاتی توسط شعب تعزیرات حکومتی و اجرای دقیق آراء صادره دانست و خاطرنشان کرد: مرکز تماس پاسخگویی ۱۲۴ در استان‌ها کمافی‌السابق در ساعات اداری نسبت به‌دریافت اقدام و در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل نیز سیستم پیامگیر آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی است. همچنین در این روند، تنظیم بازار تمامی کالاهای اساسی و ضروری، با هماهنگی و همگرایی دیگر دستگاه‌های متولی و با قوت و قدرت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در کشور عملیاتی خواهد شد.
نظارت سامانه‌ای با «مردم‌دار»
مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران هم اعلام کرد: طرح‌های ویژه سازمان ملی استاندارد ایران در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز، از ۲۲ اسفند در سراسر کشور آغاز شده و تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد.
 اسلام‌پناه افزود: محور نظارت بر ترازوهای سبک، با تعیین صنوفِ کبابی (فروش حلیم و آش)، میوه و تره‌بار، سوپرمارکت و خواربارفروشی، قصابی و پروتئینی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شیرینی و قنادی، آجیل و خشکبار است و در مسیر صیانت حقوق مردم، طرح خالص فروشی در صنوف قنادی و خشکبار در این ایام مورد نظارت مضاعف کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به سامانه مردم‌دار بیان داشت: این سامانه در بستر فناورانه و با هدف رسیدگی به گزارشات، درخواست‌ها و نظرات شهروندان، همچنین دادخواهی مردم در کیفی‌گرایی محصولات و خدمات ایجاد شد. به گفته اسلام‌پناه، درگاه الکترونیکی مردم‌دار این امکان را برای شهروندان فراهم آورده تا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق شماره تماس گویای ۱۵۱۷ یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ثبت و پیگیری کنند.

بازرسی در بستر فناورانه
رئیس سازمان استاندارد گفت: این سازمان طرح‌های ویژه خود را در بستر سامانه هوشمند اجرا می‌کند تا با انجام بازرسی‌های دقیق و شفاف، کیفیت خدمات در کشور را ارتقا دهد. بر این اساس اجرای این طرح با هدف افزایش سطح کیفیت خدمات در ۱۲ گروه مختلف از جمله هتل‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها، اتاق مادر و کودک، خانه سالمندان، اماکن ورزشی و غیره درنظر گرفته شده است. همچنین در خصوص خدمات هتل‌ها، طرح‌های مشترکی را با وزارت گردشگری و میراث فرهنگی داشتیم و این همکاری در اجرای استاندارد خدمات در سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها نیز ادامه دارد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد