«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

حیرت پدر موشکی اسرائیل از «آرمان» و «آذرخش» ایرانی

علیرضا محمدی

علیرضا محمدی

سیاست

58336
حیرت پدر موشکی اسرائیل از «آرمان» و «آذرخش» ایرانی

به تازگی کلیپی از صحبت های «یوزی رابین» رئیس سابق سازمان موشکی اسرائیل که به او پدر موشکی این رژیم نیز لقب داده اند، منتشر شده است که در آن به شکل تلویحی به رونمایی از سامانه پدافندی آرمان و آذرخش اشاره می کند.

گروه سیاسی ایران آنلاین: به تازگی کلیپی از صحبت های «یوزی رابین» رئیس سابق سازمان موشکی اسرائیل که به او پدر موشکی این رژیم نیز لقب داده اند، منتشر شده است که در آن به رونمایی از سامانه پدافندی آرمان و آذرخش اشاره می کند.

رابین در بخشی از صحبت هایش که در پاسخ به سوالات مخاطبان بود، می گوید: "تا چند هفته پیش، سال ها بود که من تلاشی از سوی ایران برای توسعه سامانه یکپارچه رهگیری موشک ندیده بودم. آمریکا سامانه موشکی ویژه ضد موشکی تاد را دارد و اسرائیل هم سامانه ضد موشکی پیکان را دارد. اما مشابه اینها را در ایران ندیده بودم تا اینکه به تازگی سامانه بومی را رونمایی کردند که به گفته آنها دو منظوره است".

۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ بود که خبر رونمایی از دو سامانه پدافندی "آرمان" و "آذرخش" با حضور وزیر دفاع کشورمان، مخابره شد. هر دوی این سامانه ها کاملا بومی و ساخت وزارت دفاع هستند. در همان مراسم رونمایی، گفته شد که آرمان می تواند همزمان با شش هدف در فاصله ۱۲۰ الی ۱۸۰ کیلومتری مقابله کند و آذرخش نیز برای اهدافی که در ارتفاع پست پرواز می کنند، در نظر گرفته شده است.

یوزی رابین، سامانه های جدید ایرانی را با تاد و پیکان مقایسه کرده بود. در ابتدا ببینیم تاد و پیکان چه توانایی هایی دارند و به چه منظوری استفاده می شوند؟

سامانه ضد موشکی تاد که ساخت کشور آمریکا است، علیه موشک های بالستیک عمل می کند و برد عملیاتی موشک های این سامانه ۲۰۰ کیلومتر است. این سامانه را با اس ۴۰۰ روسیه مقایسه می کنند اما خود آمریکایی ها معتقدند که تاد سیستم عامل متفاوتی دارد.

سامانه پیکان هم که رژیم صهیونیستی از آن بهره می برد، در واقع محصول مشترک این رژیم با آمریکا است. خود صهیونیست ها به آن "خِتس" به معنی "پیکان" می گویند. این سامانه را ساخته بودند تا علیه موشک های نسل قدیمی تر ایران مثل موشک های خانواده شهاب از آن استفاده کنند. اما در یکی از اولین دفعاتی که پیکان را عملیاتی کردند، در همین جنگ اخیر بود که برای رهگیری موشک های انصارالله یمن از آن استفاده کردند.

بنابراین تاد و پیکان هر دو ضد موشک های بالستیک عمل می کنند. در توانایی های سامانه پدافند هوایی آرمان نیز آمده است که یکی از توانایی های آن مقابله با موشک های بالستیک دشمن است. اما می تواند با موشک های کروز و همچنین پهپاد نیز مقابله کند. همچنین برد موثر موشک های آرمان ۱۶۰ الی ۱۸۰ کیلومتر است که از پیکان با برد ۹۰ کیلومتر بالاتر و از تاد با برد ۲۰۰ کیلومتر اندکی پایین تر است.

اما ایران قبل از آرمان نیز سامانه های پدافندی نظیر باور۳۷۳ را داشت که می توانستند با موشک های بالستیک مقابله کنند، پس چرا رابین صهیونیست از آرمان به عنوان اولین تلاش ایران برای مقابله با موشک های بالستیک نام برده بود؟ ضمن اینکه باور۳۷۳ که به نوعی نسخه بومی اس۳۰۰ روسیه است، می تواند اهداف را در فاصله ۳۰۰ کیلومتری منهدم کند.

پاسخ این سوال را می توانیم در گفته های امیر شاهرخ شهرام، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بیابیم که در خصوص توانایی های آرمان و تفاوتش با باور۳۷۳ گفته بود: مساله کاهش هزینه مقابله با اهداف هوایی دشمن مساله ای است که برای همه طرف ها موضوعیت دارد. آرمان می تواند با هزینه کمتر با اهداف متخاصم مقابله کند. ضمن اینکه ظرف زمان بسیار کمی (سه دقیقه) آماده عملیات می شود. بسیار چابک است و همزمان با شش هدف مقابله می کند.

در واقع سامانه پدافندی شهید آرمان می تواند دیگر لایه های هوایی را در کنار سامانه هایی مثل باور۳۷۳، مرصاد و... پوشش بدهد. اگر فرض کنیم که دشمن در چند سطح و با تنوع تسلیحات هوایی به اهدافی در ایران حمله کند، هر کدام از سامانه های پدافندی ما می توانند با یکی از سطوح مقابله کنند و مجموعه ای از پوشش ضد هوایی را تشکیل بدهند.

لذا می توان سامانه پدافندی آرمان را بخشی از پازل پوشش هوایی سامانه های کشورمان بدانیم که قابلیت های ویژه آن نظیر درگیری با شش هدف به صورت همزمان، چالاک، سریع بودن و سرعت عملیاتی بالا، کاملا بومی بودن و... باعث شده تا فردی چون یوزی رابین به عنوان پدر موشکی اسرائیل را به تعجب و حیرت وادارد.

در کنار سامانه پدافندی شهید آرمان، سامانه آذرخش نیز در روز ۲۸ بهمن ماه رونمایی شد که طبق گفته کارشناسان می تواند با اهدافی که در برد پست تری پرواز می کنند مقابله کند. درگیری با اهداف پست که رهگیری آنها کار دشواری است، ماموریتی است که آذرخش به خوبی از پس آنها برمی آید. این سامانه در کنار سامانه پدافندی شهید مجید که پیشتر ساخته شده بود، می توانند لایه های دیگری از پدافند هوایی کشورمان را پوشش بدهند و اهداف متخاصم را در کنار دیگر سامانه های پدافندی از حمله به کشورمان نادم و پشمان کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست