«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

نگاهی به آسیب‌های کودک بلاگری در فضای مجازی/ پیشگیری بهتر از درمان است!

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

58337
نگاهی به آسیب‌های کودک بلاگری در فضای مجازی/ پیشگیری بهتر از درمان است!

با گسترش تکنولوژی و توسعه پلتفرم‌های گوناگون، این روزها شاهد پدیده نوظهوری در فضای مجازی هستیم، کودکانی که هیچ علمی نسبت به این فضا ندارند، اما کمک خرج خانواده خود شده‌اند و با هرلحظه پای دوربین بودن و انجام حرکات نمایشی و.... در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.

گروه فرهنگی ایران آنلاین: با گسترش تکنولوژی و توسعه پلتفرم‌های گوناگون، این روزها شاهد پدیده نوظهوری در فضای مجازی هستیم. کودکانی که هیچ علمی نسبت به این فضا ندارند، اما کمک خرج خانواده خود شده‌اند و با هرلحظه پای دوربین بودن و انجام حرکات نمایشی یا حتی غذا خوردن ساده خود در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.

شیرین زبانی و بانمک بودن این کودکان باعث جذب مخاطب و روی آوردن علاقه‌مندان به سمت صفحات آن‌ها شده است. کودکانی که لباس‌های مختلف فروشگاه‌ها را باید به تن کنند و در فضای مجازی جولان دهند تا با تبلیغات یک پایه اصلی در درآمد خانواده خود شوند.

حال کودک که درکی از این مسئله ندارد و به فراخور سن و سالی که دارد باید غرق در دنیای کودکی خود باشد اما به اجبار باید تن به کارهایی بدهد که حتی با گریه و بدخلقی هم اعتراضش پاسخی ندارد و برای جلب توجه مخاطبان باید تن به خواسته والدین خود دهد. به راستی این کودکان بلاگر در فضای مجازی چه فرقی با کودکان کار و تکدی‌گرایان سر چهارراه‌ها دارند؟

در هر حال؛ نمی‌توان از درآمد بالا و سود حاصل از این کار چشم پوشی کرد و همین موضوع هم خیلی از والدین را وسوسه کرده است. اما به چه قیمتی؟ کودکی که از همان ابتدا تمام زندگیش در فضای مجازی می‌گذرد و هیچ درکی هم از آن ندارد، رفته رفته به آن خو می‌گیرد. چرا باید کودک را از دنیای کودکانه خود بیرون کشید و در فضای مجازی رها کرد؟ آیا ارزشش را دارد؟  این قضیه فقط مختص به ایران نیست و همه کشورهای دنیا با این پدیده نوظهور همگام شده‌اند.

صفحات مادر و کودک بلاگری همچنان در حال رشد هستند. حریم خصوصی‌ این کودکان در فضای مجازی رعایت نمی‌شود و با آسیب‌هایی همچون تاثیرات منفی، ناامیدی، مقایسه کردن و حسرت در میان سایر والدین و کودکان و نوجوانان رشد می‌کنند و خیلی زودتر از زمانی که باید از کودکی خود خارج می‌شوند.

با ترویج بلاگری کودک در فضای مجازی برخی از کشورها بر آن شدند تا برای محافظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی قوانین و مقرراتی را وضع کنند. کشور ما هم از این قائده مستثنی نبوده و برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی اقداماتی را انجام داده است.

لزوم تصویب قانون حفاظت از کودکان در فضای مجازی

در سال ۱۴۰۰ و با توجه به لزوم قانون گذاری برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی، سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را تصویب کرد. ایجاد محیطی امن برای این رده سنی در فضای مجازی با چارچوب قانون اسلامی ایرانی هدف مهم این مصوبه بوده است.  .

در این سند آمده است:

«مسئولیت مدیریت کلان و تدوین الگوهای عملیاتی و مقرراتی برای صیانت از کودکان بر عهده شورای عالی و سایر دستگاه‌های مربوط اعم از وزارت فرهنگ، آموزش و پرورش، وزارت کار، سازمان‌های انتظامی، صدا‌و‌سیما و ... است.

ایجاد محیطی امن برای کودکان امر مهمی تلقی می‌شود که نیازمند یک زیرساخت قوی با امکان نظارت والدین، گزارش‌دهی، خدمات پرداخت و ... است. این مورد باید ظرف ۶ ماه پیاده‌سازی می‌شد، اما تاکنون محقق نشده است.»

پیشگیری بهتر از درمان است

گرچه در ایران، قانونی با عنوان «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» وجود دارد، اما در این سند از کودکان بلاگر و یا والدین بلاگر و نحوه محافظت از آن‌ها حرفی به میان نیامده است. اما با توجه به آسیب‌هایی که برای کودک و نوجوان در فضای مجازی و بلاگری کودک وجود دارد، نیاز است قانونی هم مختص بلاگری کودک تدوین شود و در کشور اجرایی شود. بدیهی‌ست همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس با تصویب قوانین و مقررات لازم باید از کودکان و نوجوانان که نسل آینده کشور هستند، محافظت کنیم.

علاوه بر اجرایی شدن این سند دولت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مربوطه هم باید بر امر کنترل از حقوق کودکان نظارت جدی به عمل بیاورند و با قانون‌گذاری از آسیب‌های احتمالی برای این رده سنی پیشگیری کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ