«ایران آنلاین» بررسی کرد؛

سروقامتان المپیکی می‌شوند؟

فاطمه حفیظی

فاطمه حفیظی

ورزش

58338
سروقامتان المپیکی می‌شوند؟

تیم ملی والیبال ایران بعد از مشخص شدن سرمربی جدید و رئیس فدراسیون حالا یک هدف پیش روی خودش دارد و آنهم تلاش برای رسیدن به المپیک پاریس است. اتفاقی که اگرچه غیرممکن نیست ولی با توجه به شرایط خیلی سخت به دست می‌آید.

گروه ورزشی ایران آنلاین: سرانجام والیبال ایران بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی هم سرمربی جدید تیم ملی بزرگسالان خود را شناخته و هم رئیس فدراسیون در مجمع انتخاباتی مشخص شده است. برای نیمکت تیم ملی موتا پائز برزیلی جانشین بهروز عطایی شد و باید در مسیر سخت پیش روی تیم ملی در مسیر المپیکی شدن این تیم را هدایت کند.

از سوی دیگر در مجمع انتخاباتی اخیر رئیس جدید این فدراسیون مشخص شد و میلاد تقوی به مدت ۴ سال این مسئولیت را با کسب حداکثر آرا پذیرفت و حالا باید دید حاصل همکاری این دو چهره در مسیر سخت پیش روی تیم ملی در مسیر رسیدن به المپیک چه نتیجه‌ای به دنبال دارد.

چالش اول؛ سرمربی را رئیس فدراسیون انتخاب نکرد

در شرایطی که انتظار می‌رفت روند انتخاب سرمربی تیم ملی که طولانی هم شده بود، به بعد از انتخاب رئیس جدید فدراسیون موکول شود و رئیس جدید با سلایق و دیدگاه‌های خودش دست به انتخاب مرد اول نیمکت تیم بزرگسالان بزند ولی وحید مرادی در آخرین روزهای سرپرستی خودش موتا پائز را به عنوان سرمربی انتخاب کرد و این انتخاب هم واکنش‌های مثبت و منفی زیادی به دنبال داشت.

حال این چالش مطرح شده که سرمربی تیم ملی با نظر رئیس فدراسیون مشخص نشده و علاوه بر اینکه ممکن است نظر و دیدگاه‌های طرفین برای همکاری در نقطه مشترک مطلوب نباشد، یک راه فراری هم برای رئیس فدراسیون در صورت عدم نتیجه گیری باقی می‌گذارد و اگر پائز موفق نبود، میلاد تقوی می‌تواند بگوید این شخص انتخاب او نبوده و مسئولیتی بابت این موضوع بر گردن وی نیست. مشابه موارد این چنینی را در سایر رشته‌های ورزشی پیش از این بارها دیده‌ایم.

مسیر سخت رسیدن به المپیک پاریس

فدراسیون والیبال در مقطع بدی تصمیم به قطع همکاری با بهروز عطایی گرفت و به دنبال انتخاب سرمربی جدید رفت. جایی که امیدها برای صعود به المپیک بابت نتایج ضعیف ما کمرنگ شده بود و وقت کافی هم برای تغییرات وجود نداشت. در کنار آن برنامه‌ای هم برای انتخاب جانشین عطایی در فدراسیون وجود نداشت و به همین دلیل پروسه انتخاب سرمربی جدید طولانی شده و با اسامی مختلفی هم بازی‌های رسانه‌ای صورت گرفت و بی جهت وقت کشی شد.

حالا تیم ملی که تغییراتی در رأس کادرفنی و فدراسیون به خود می‌بیند طبعاً نیاز به فرصت برای رسیدن به شناخت کافی از شرایط تیم ملی میان بازیکنان و سرمربی دارد و جا افتادن تغییرات زمان بر است و ممکن است حتی به شکست در بازی‌های اولیه منجر شود و از طرفی شرایط تیم ملی برای صعود به المپیک به گونه‌ای است که فرصت خطا و اشتباه وجود ندارد. همه اینها منجر به کاهش بیش از پیش احتمال صعود شده است. با این تفاسیر آیا شانسی برای صعود به المپیک برای والیبال ایران وجود دارد؟

در چه صورت المپیکی می‌شویم؟

به صورت خلاصه و مفید، تیم ملی والیبال ایران برای حضور در المپیک پاریس باید حداقل چهار تیمی که در رده بندی بالاتر از او قرار دارد را باید پشت سر بگذارد و امتیاز لازم را کسب کند. تیم ملی والیبال ایران با ۶ شکست و یک برد به کار خود در رقابت‌های انتخابی المپیک پایان داد؛ نتیجه‌ای که دور از انتظار نبود و با توجه به شرایط تیم ملی می‌شد پیش‌بینی کرد توان رقابت با تیم‌هایی چون برزیل، ایتالیا و آلمان را ندارد.

صعود ایران به المپیک بسته به جایگاه در رنکینگ جهانی دارد. در پایان دور مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴، رنکینگ تیم‌ها مشخص می‌شود و ۶ تیمی که از طریق مسابقات انتخابی المپیک سهمیه را کسب کرده‌اند کنار می‌روند. فرانسه هم به دلیل میزبانی سهمیه را دارد. پنج سهمیه باقی مانده را از بین تیم‌های برتر باقی‌مانده در رنکینگ انتخاب می‌کنند.

البته با توجه به اینکه باید تمام قاره‌ها در المپیک سهمیه داشته باشند و نماینده قاره آفریقا بین تیم‌های برتر رنکینگ نیست، یک سهمیه از پنج سهمیه به بهترین تیم رنکینگ قاره آفریقا تعلق می‌گیرد و ۴ سهمیه باقیمانده به تیم‌های برتر رنکینگ جهانی می‌رسد. تیم‌ملی والیبال ایران اکنون رتبه پانزدهم رنکینگ فدراسیون جهانی را در اختیار دارد و هفت تیم بالاتر از این تیم قرار دارند.

به همین دلیل ایران نیازمند کسب نتیجه خوب در لیگ‌ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ است تا دست‌کم با پشت‌سرگذاشتن چهار تیم جواز حضور در المپیک را کسب کند، چراکه یکی از پنج سهمیه باقی‌مانده برای برترین تیم قاره آفریقاست که تاکنون هیچ نماینده‌ای در المپیک ۲۰۲۴ ندارد.

مردان ایران در هفته نخست لیگ‌ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ در ریودوژانیرو برزیل حاضر می‌شوند تا مقابل تیم‌های صربستان، ایتالیا، کوبا و آرژانتین که چهار حریف مستقیم این تیم هستند، صف‌آرایی کنند و نتیجه این مسابقات برای تیم ایران بسیار حساس است.

گفتنی است مرحله مقدماتی ششمین دوره لیگ‌ملت‌های والیبال از یکم خرداد سال آینده با حضور شانزده تیم ایران، ایتالیا، آرژانتین، صربستان، کوبا، ژاپن، برزیل، ترکیه، بلغارستان، هلند، آلمان، فرانسه، آمریکا، کانادا، لهستان و اسلوونی در گروه مردان آغاز می‌شود و سوم تیرماه به پایان می‌رسد تا درنهایت هفت تیم برتر و میزبان به مرحله نهایی صعود کنند.

دیدارهای مرحله نهایی از هفتم تا دهم تیرماه در شهر لودژ لهستان برگزار خواهد شد و با این حساب تنها شانس باقی مانده برای ایران کسب نتایج خوب در دور مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ است تا جایگاه خود را ارتقاء دهد و بین تیم‌های برتر قرار بگیرد. فدراسیون والیبال پیش از رقابت‌های انتخابی المپیک با اتکا بر اینکه ایران جزو ۱۰ تیم برتر رنکینگ جهانی است، سعی می‌کرد نگرانی‌ها را کمتر کند اما اکنون که جایی بین ۱۰ تیم ندارد و می‌داند شرایط تا چه اندازه حساس است، باید چاره‌ای بیاندیشد.

موضع رئیس جدید فدراسیون در قبال صعود

میلاد تقوی در اولین صحبت‌های خود بعد از رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون حرف‌های امیدوار کننده‌ای به زبان آورده است. صحبت‌هایی که باید دید صرفاً در حد شعار است یا در مقام عمل هم اثر آن در نتایج تیم ملی دیده خواهد شد.

وی در مورد شرایط سخت صعود ایران به المپیک گفت:واقعا زمان نداریم. از پایان فروردین ماه اردوی تیم ملی را آغاز خواهیم کرد. کار سختی داریم ولی نا امید نیستیم. رسیدن به هدف یک بخش و تلاش برای رسیدن به هدف اصل ماجراست. امروز که با شما صحبت می‌کنم تمام تلاش ما این است که بتوانیم بهترین شرایط را مهیا کنیم تا تیم ملی بتواند در بهترین حالت بازی‌های خود را انجام بدهد. قطعا کار دشواری است ولی غیر ممکن نیست. امیدوارم کادر فنی که انتخاب شده است کمک کند تیم ملی بهترین نتیجه را بگیرد."

به هر جهت تیم ملی والیبال ایران علاقه‌مندان زیادی دارد که نتایجش را پیگیری و دنبال می‌کنند و با توجه به عملکرد خوب در سالیان گذشته انتظار از این تیم بالا رفته است و نتایج ضعیفی که در اواخر دوران حضور عطایی در تیم ملی کسب شد حالا کار را برای جایگزینش سخت کرده است. هرچند هم پائز و هم تقوی نسبت به حضور در المپیک امیدوار هستند ولی مسیر رسیدن به پاریس اگر غیر ممکن نباشد، حداقل می‌توان گفت بسیار سخت است و باید دید سکانداران جدید والیبال چطور با این شرایط سخت و انتظارات بالا کنار می‌آیند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار ورزش