برنامه جدی روسیه برای راهگذر شمال جنوب و همکاری‌های نفت و گازی با ایران

بین‌الملل

58431
برنامه جدی روسیه برای راهگذر شمال جنوب و همکاری‌های نفت و گازی با ایران

کارشناس مسائل منطقه گفت: سهم استحصال نفت ایران به دلیل برخورداری از تکنولوژی که روسیه در اختیار ما قرار داده «روزانه ۲۰۰ هزار بشکه» افزایش پیدا کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، روح الله مدبر کارشناس مسائل روسیه در خصوص آخرین وضعیت روابط میان ایران و فدراسیون روسیه و البته فرصت‌هایی که در این خصوص وجود دارد، اظهار داشت: در حالی که احتمالاً در سال آینده (۱۴۰۳) تفاهم‌نامه همکاری‌های جامع بلندمدت میان ایران و روسیه به مرحله نهایی و امضا می‌رسد، ضرورت دارد به برخی از محدودیت‌ها و البته فرصت‌های زیادی که در روابط میان تهران و مسکو و به خصوص در راستای افزایش تعاملات تجاری دو طرف وجود دارد، توجه بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: در ملاقاتی که چند سال پیش میان رهبر معظم انقلاب با پوتین رئیس جمهور روسیه وجود داشت، رهبری بر دو نکته تاکید زیادی داشتند، یکی موضوع راهگذر شمال جنوب و دیگری همکاری‌های نفت و گازی میان ایران و روسیه که در آن ملاقات پوتین هم بر این دو موضوع تاکید کردند.

این کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: امروز طرف روسی در هر دو محور اشاره شده برنامه عملیاتی جدی برای همکاری‌های بیشتر با ایران دارد و ما نباید این فرصت را از دست بدهیم.

مدبر افزود: همچنین، تراز تجاری ۲ میلیارد دلاری که اعلام می‌شود و البته میزان صادرات ایران به طرف روسیه است، به هیچ وجه این عدد نه قابل دفاع و نه قابل گزارش است، چرا که متناسب با حجم رفت و آمدهای متعدد میان مقامات و هیئت‌های ایرانی و روسی نیست. در سفر دو سال گذشته آقای رئیسی به روسیه بحث میان دو طرف در خصوص «تحقق ۱۵ میلیارد دلار تبادل تجاری» بود.

وی عنوان داشت: امروز روسیه و بلاروس با یکدیگر بیش از ۳۵ میلیارد دلار تبادل تجاری دارند، بنابراین سطح روابط تجاری ما با روسیه در مقایسه با این ارقام اصلاً مناسب نیست و کسانی که در این خصوص مسئولیت بر عهده دارند باید پاسخگوی عدم تحقق اهداف مدنظر در این رابطه باشند.

این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: اگر مسیر درست و راه دقیق در راستای افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف با روسیه را طی کنیم این ظرفیت وجود دارد که به راحتی سطح تبادل تجاری خود مسکو را افزایش دهیم.

مدبر بیان کرد: در هیچ یک از رسانه‌ها و مطبوعات روسیه شما خبری در تضاد با ایران و منافع ایران نمی‌بینید، چرا که در آن کشور قرار نیست ذهن افکار عمومی نسبت به ایران دچار مشکل شود و تجار یا گردشگران روسی با ذهنیتی منفی نسبت به ایران نگاه کنند، تا ضمن «افزایش تعداد گردشگران و تجار روسی» که به ایران رفت و آمد می‌کنند، در سطح کلان مقامات روسی بتوانند مناسبات خود را آنگونه که شایسته است با ایران تنظیم کنند.

وی گفت: شما ببینید هیئت شرکت کننده در «کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و روسیه» که به تازگی در تهران برگزار شد، هیأتی ۲۰۰ نفره از روسیه به ایران سفر کردند. مقامات مسئول و کسانی که سفرهای روس‌ها را برگزار می‌کنند کاملاً عملیاتی است و همراه آنها تاجرانی دست به نقد، دارای برگه قرارداد و مهر و البته آماده به عقد قرارداد و تفاهمنامه حضور دارند.

این کارشناس مسائل روسیه گفت: اما متاسفانه در این سمت ما شاهد هستیم که در برخی از رسانه‌های ایران اخبار ضدروسی منتشر می‌شود و برخی در همان روزی که کمیسیون مشترک ایران و روسیه برگزار شد تعداد زیادی اخبار ضدروسی در رسانه‌ها منتشر کردند و این باعث می‌شود که ذهن جامعه ما در خصوص همکاری با روسیه منفی شود.

مدبر بیان کرد: این سوال پیش می آید که چرا در رسانه‌های ایران این موضوع عنوان نمی‌شود که سهم استحصال نفت ایران به دلیل برخورداری از تکنولوژی که روسیه در اختیارش قرار داده «روزانه ۲۰۰ هزار بشکه» افزایش پیدا کرده است؟

وی افزود: اگر به واقع ما می‌خواهیم به صورت بلند مدت با طرف روسی همکاری داشته باشیم باید کارهای زیادی انجام دهیم و البته در حوزه تبلیغات و رسانه نیز به نحو دیگری برخورد کنیم تا افکار عمومی متوجه این مطلب باشند که چه فرصت‌هایی در تعمیق روابط و همکاری‌های با روسیه وجود دارد.

این کارشناس مسائل روسیه در پایان خاطرنشان کرد: شما ببینید «در سال ۲۰۱۴ یک بازار بکر بی‌نظیری در حوزه لبنیات روسیه» برای ما ایجاد شد و در ملاقاتی که میان رهبری انقلاب با پوتین صورت گرفت هم این موضوع مطرح شد و رهبری دستور دادند که ایران وارد عرصه تامین بازار لبنیات روسیه شود، اما متاسفانه آن فرصت را از دست دادیم و کشورهای دیگر جای ما را در بازار لبنیات روسیه که رقمی بالای ۳۰ الی ۳۵ میلیارد دلار درآمدزایی داشت را گرفتند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل