بی‌توجهی دولت‌های گذشته به افزایش تعامل با کشورهای همسایه

سیاست

58714
بی‌توجهی دولت‌های گذشته به افزایش تعامل با کشورهای همسایه

کارشناس مسائل منطقه گفت: متاسفانه دولت‌های گذشته از ظرفیت ایجاد شده در تعاملات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و عمیق با برخی کشورهای همسایه و منطقه از جمله عراق و سوریه که اشتراکات تاریخی را نیز با آن‌ها داریم، نتوانستند در راستای «بازاریابی فرصت‌های اقتصادی» استفاده کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین،‌ مهدی عزیزی کارشناس مسائل منطقه در خصوص رویکرد همسایه محور دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم و دستاوردهای آن اظهار داشت: اساس سیاست دولت سیزدهم مبتنی بر «توازن مذاکره با غرب بر اساس منافع ملی و همچنین نگاه به شرق و کشورهای همسایه» و تقویت فرصت‌های اقتصادی با کشورهای منطقه و همچنین آفریقا است.

وی افزود: پیوستن به ائتلاف‌ها و سازمان‌های مهم منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای و بریکس، تمرکز بر اشتراکات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشورهای همسایه و قاره آفریقا که تماس‌ها و برخی رفت و آمدها میان مقامات ایران با این کشورها بیانگر تاکید بر این رویکرد دارد، نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم به استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در سیاست خارجی و در تعامل بیشتر با کشورهای همسایه و منطقه‌ای است امری که در دولت‌های گذشته به آن توجه چندانی نمی‌شد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: متاسفانه دولت‌های دیگر از ظرفیت ایجاد شده در تعاملات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و عمیق با برخی کشورهای همسایه و منطقه از جمله عراق و سوریه که اشتراکات تاریخی را نیز با آنها داریم، نتوانستند در راستای «بازاریابی فرصت‌های اقتصادی» استفاده کنند.

عزیزی تصریح کرد: طبیعی است که برای تحقق اهداف سیاست خارجی دولت سیزدهم لازم بود سفرایی در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور حضور داشته باشند که دیدگاهشان مثبت و امیدوارانه باشد تا بتوانند با انجام برخی اقدامات آن اهداف را محقق کنند. سفرای ایران باید بر این موضوع باور داشته باشند که می‌توانند همپای روابط خوب سیاسی با کشورهای منطقه و همسایه تعاملات تجاری را نیز افزایش داد.

وی با بیان اینکه سفرا می‌توانند در نقش بسیار مهمی را در راستای «تحقق منافع اقتصادی» کشور از طریق تعاملات بهتر با کشورهای دیگر داشته باشند، تصریح کرد: یکی از شعارهایی که در انتخابات ریاست جمهوری داده شده بود انتخاب سفرای اقتصادی به جای سفرای سیاسی در وزارت امور خارجه بود.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نقش مهم سفرا و نمایندگی‌های ایران برای فرصت‌یابی و بازاریابی اقتصادی جهت تامین منافع تجاری ایران گفت: جلسات با تجار، فعالین اقتصادی، ایجاد «راهکارهای جدید برای تقویت روابط تجاری ایران» با کشورهای محل ماموریت خود و اقداماتی از این دست می‌تواند از جمله مهم‌ترین دستورکارهای سفرا و نمایندگی‌های ایران در کشورهای مختلف محسوب شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر هم با توجه به تحولاتی که در فلسطین و غزه داشتیم، اقدامات بسیار گسترده، مستمر و موثری را از سوی وزیر امور خارجه دولت سیزدهم به منظور دفاع از احقاق حقوق ملت فلسطین و تقابل با جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی شاهد بودیم.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست