جولان ماشین‌آلات دست دوم در صنعت چاپ

فرهنگ

58725
جولان ماشین‌آلات دست دوم در صنعت چاپ

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با انتقاد از ناوگان فرسوده چاپ گفت: ایران به قبرستان ماشین‌آلات دست دوم تبدیل شده است و هر چه ما فعالان صنف هشدار می‌دهیم در حکم فریاد زیر آب است و به گوش مسئولان نمی‌رسد.

بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، با اشاره به وضعیت صنعت چاپ در سالی که گذشت،‌ اظهار داشت: صنعت چاپ همچنان وضعیت بغرنجی را هم در داخل و هم در بخش صادرات سپری می‌کند.

وی با در خطر خواندن حیات صادرات صنعت چاپ افزود: صادرات صنعت چاپ بر اساس آمارها در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است،‌ برای نمونه تنها یک واحد چاپی که اقدام به صادرات بالای ۲۰ نمیلیون دلار در سال ۱۴۰۱ کرده بود،‌ در سال ۱۴۰۲ اصلاً به سمت صادرات نرفته است.

عابدین تصریح کرد:‌ یا چاپخانه‌ای دیگر که ۲۰ میلیون دلار صادرات داشته در سال ۱۴۰۲ صادرات خود را به ۶ میلیون دلار کاهش داده که این دو مورد گواه روند کاهشی و حضور نزولی ما در بازارهای صادراتی کالای مستقیم بسته‌بندی است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به دلایل این کاهش در بازار صادرات صنعت چاپ گفت:‌ یکی از مهمترین دلایل این کاهش‌، دور شدن تعرفه‌های گمرکی ارز حاصل از صادرات از استانداردهایی است که باید داشته باشد. برای نمونه ما در بازگشت ارز حاصل از صادرات با برخی پیچیدگی‌های فنی و تکنیکی مواجه هستیم،‌ نرخ‌های صادراتی که در سیستم‌ها اعمال می‌شود، با نرخ قرارداد‌های فروش متفاوت است.

وی تاکید کرد در اتحادیه ‌تلاش کردیم، در این زمینه چند مساله را برطرف کنیم،‌ اما همچنان برخی مشکلات پابرجاست،‌ به‌عنوان مثال برای فروش فیلم بسته‌بندی پلیمری ۲۰ میکرون در سیستم اقتصاد دارایی، نرخ کیلویی ۳ یورو محاسبه شده  است،‌ اما صادر کننده ما با توجه به نرخ تمام شده ۲ یورو و۵۰ سنت‌، صادرات را انجام داده است،‌ در بازگشت ارز باید از جیب خود ۵۰ سنت برای هرکیلو بگذارد،‌ به این شیوه  با توجه به خوداظهاری واردکننده،‌ معافیت صادراتی‌اش نیز از بین می‌رود، جریمه می‌شود و در برگشت ارز حاصل از صادرات برایش مشکلاتی پیش می‌آید.

عابدین با بیان این مطلب که نرخ‌های تعیین شده در ارز حاصل از صادرات با  نرخ استانداردی که وجود دارد،‌  مطابقت نمی‌کند،‌ گفت: در بازار آزاد عرضه و تقاضا نرخ  را تعیین می‌کند؛ نه نرخی که امسال در سامانه برای کل سال تعیین کردند، کالاهای مصرفی در صنعت چاپ مثل کاغذ، مقوا، فیلم‌های بسته‌بندی، کاغذهای کرافت و... نرخ شناور دارند‌، چون کالای بورسی هستند و نرخش در طول سال بالا و پایین می‌شود.

ایران آنلاین
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ