زلزله سیاسی در فلسطین اشغالی/ نتانیاهو لبه پرتگاه نابودی

محمد بیات

محمد بیات

بین‌الملل

59080
زلزله سیاسی در فلسطین اشغالی/ نتانیاهو لبه پرتگاه نابودی

محمد بیات

گروه بین‌الملل ایران آنلاین - در تاریخ رژیم صهیونیستی یکی از متغییرهای تاثیرگذار در روند سقوط و قدرت گیری احزب سیاسی، وقوع جنگ‌ها و نوع مواجه دولت وقت با این پدیده امنیتی بوده است. به عنوان مثال پس از جنگ یوم کیپور (رمضان) در سال ۱۹۷۳ با آنکه در نهایت ارتش رژیم توانست تا شکست تقریبا سختی به سوریه و مصر وارد نماید اما به دلیل غافل گیری دستگاه‌های امنیتی کابینه وقت، گلدا مایر تحت تاثیر فشارهای داخلی مجبور به استعفا شد. حال پس از گذشت نیم قرن از این واقعه تاریخی، گردان‌های عزالدین القسام وابسته به جنبش اسلامی فلسطین موسوم به حماس با عبور از لایه‌های امنیتی صهیونیست‌ها در محیط پیرامونی غزه موفق شدند تا به عمق خاک سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده و برای چند روز تجربه نبرد در سرزمین مادر را به دست آورند. بلافاصله پس از عملیات طوفان الاقصی بسیاری از چهره‌های برجسته اپوزیسیون ضمن تاکید بر حفظ یکپارچگی داخلی از لزوم محاکمه تمام افراد مسئول در این واقعه سخن به میان آوردند. کاهش روز افزون محبوبیت «بی بی» و کابینه الترا ارتدکس وی از یک سو و از سوی دیگر فرسایشی شدن جنگ غزه سبب ایجاد این سوال در میان ناظران بیرونی شده است که آیا نخست وزیر افسانه‌ای جناح راست به سرنوشت «گلدا» دچار خواهد شد یا آنکه می‌تواند با کسب دستآوردهای میدانی قابل توجه بار دیگر نظر افکار عمومی؛ به ویژه راست گرایان و نیروها مذهبی را به سوی خود  جلب نماید یا خیر؟

برای فهم پیشتازی احزاب و جناح‌های حاکم در سپهر سیاسی اسرائیل یکی از شاخص‌های مهم و کلیدی رجوع به نظرسنجی‌های معتبر و دنبال کردن مستمر آنها است. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در جدیدترین نظرسنجی خود از پیشتازی قابل توجه نیروهای اپوزیسیون در برابر ائتلاف حاکم خبر داد. برهمین اساس احزاب اپوزیسیون به ترتیب؛ ائتلاف وحدت ملی به رهبری بنی گانتز با ۳۹ کرسی، یش عتید به رهبری یائیر لاپید با ۱۲ کرسی، اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن با ۹ کرسی، حزب عربی رعم به رهبری منصور عباس با ۵ کرسی، مرتص با ۴ کرسی و ائتلاف خداش- تعال به رهبری ایمن عوده با ۴ کرسی، مجموعا ۶۹ کرسی را به خود اختصاص دادند. در سوی مقابل حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با ۱۷ کرسی، شاص به رهبری آریه درعی ۹ کرسی، قدرت یهودی به رهبری ایتامار بن گویر با ۹ کرسی، یهودیت متحد توراه به رهبری گلدکنپوف با ۷ کرسی و در نهایت صهیونیسم مذهبی به رهبری بتصلائیل اصموطریچ با ۵ کرسی مجموعا ۴۷ کرسی را به خود اختصاص دادند.

نتایج این نظرسنجی که چهارم مارس منتشر شده حاکی از آن است که اگر کابینه نتانیاهو سقوط کند، شانس پیروزی مخالفان وی و نخست وزیر بنی گانتز بسیار بالا است. البته در چند روز اخیر جدا شدن گیدعون صعر رهبر حزب «امید جدید» از ائتلاف با گانتز سبب کاهش شانس وزیر جنگ سابقه رژیم در رقابت با نتانیاهو برای قرار گرفتن در پست نخست وزیری شده است. وقوع چنین تحولی مهمی سبب شده است تا کارشناسان مسائل داخلی اسرائیل منتظر نتایج نظرسنجی‌های جدید باشند تا بتوانند تاثیر جدایی صعر از گانتز و ریزش آراء به نفع حزب امید جدید را ارزیابی و تحلیل کنند.  بیش از ۱۶۰ روز از جنگ «طوفان الاقصی» می‌گذرد اما نشانه روشنی در خصوص پایان جنگ در غزه مشاهده نمی‌شود. هفته گذشته نتانیاهو با طرح ارتش برای آغاز عملیات نظامی در منطقه رفح اعلام موافقت کرد و شمارش معکوس برای کشتار ده‌ها هزار نفر در جنوب این باریکه را به صدا درآورد. راست گرایان صهیونیست در حالی بر تبل ادامه جنگ می‌کوبند که هنوز گمانه‌زنی‌ها در خصوص نتیجه مذاکرات قاهره- دوحه، سطح تبادل اسرا و سازوکار آتش‌بس در جریان است. در سرزمین‌های شمالی سطح تبادل آتش میان نیروهای حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل به شکل قابل توجهی تشدیده شده و گمانه‌زنی‌ها در خصوص آغاز جنگ جدید در جنوب لبنان را افزایش داده است.

سفر آموس هوخشتاین نماینده ویژه بایدن در امور خاورمیانه به منطقه و تلاش برای برقراری صلح دائمی میان بیروت- تل‌آویو نشان دهنده جدی بودن اراده صهیونیست‌ها برای تغییر معادلات در جبهه شمالی است. پیش از این برخی مقامات آگاه در کاخ سفید اعلام کردند که اگر مذاکرات صلح به نتیجه نرسند این احتمال وجود دارد که در بهار یا تابستان سال آینده اسرائیل حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کند. یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم نیز با اشاره به احتمال برقراری آتش‌بس در غزه، با لحنی تهدیدآمیز مقاومت لبنان را تهدید کرده بود که اگر عملیات حزب الله متوقف نشد، اسرائیل گزینه حمله نظامی به لبنان را انتخاب خواهد کرد. برخی کارشناسان حوزه فلسطیت اشغالی معتقدند نتانیاهو ممکن است برای فرار از آتش بس پایدار و پایان جنگ، گزینه تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی را انتخاب کند.

بقا یا سقوط نتانیاهو ارتباط مستقیمی با دست آوردهای میدانی ارتش اسرائیل در باریکه غزه و آزادی اسرا پیدا کرده است. پس از حمله هفتم اکتبر امنیت روانی جامعه اسرائیل دچار اخلال شده و اعتبار «آقای امنیت» به ناگهان از بین رفت! افول خیره کننده ستاره اقبال نتانیاهو گمانه‌زنی‌ها در خصوص آینده سیاسی وی را افزایش داده است. گروهی معتقدند نتانیاهو پس از شکست نظامی- اطلاعاتی در برابر جنبش حماس باید آماده به جریان افتادن پرونده‌های قضایی، تشکیل کمیته حقیقت یاب و در نهایت «مرگ سیاسی» خود باشد. گروهی دیگر اما با اشاره به شخصیت خاص «بی بی» و اقدامات غیرقابل پیش‌بینی او، همچنان با عینک خوشبینی به مسائل داخلی اسرائیل نگریسته و آماده «آخرین حرکت» شعبده باز برای مسحور کردن بینندگان و بقا در قدرت هستند. نتایج لشگرکشی ارتش اسرائیل به آخرین سنگر آوارگان فلسطین و سرانجام تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی می‌تواند احتمال تحقق هر یک از پیش‌بینی‌های فوق را تقویت یا تضعیف کند. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل