امیر عبداللهیان عازم عشق آباد شد

سیاست

59242
امیر عبداللهیان عازم عشق آباد شد

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تهران را به مقصد عشق آباد ترک کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی سیاسی ایران آنلاین،حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با هدف گفتگو با مقامات ارشد ترکمنستان در خصوص گسترش مناسبات دوجانبه و همکاری های منطقه ای، تهران را به مقصد عشق آباد ترک کرد.

این اولین سفر خارجی امیرعبداللهیان در سال جدید به شمار می رود و حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور و سفیر ایران در افغانستان نیز وزیر خارجه را در این سفر همراهی می کند.

دستور کار این سفر که به دعوت رسمی مقامات ترکمنستان انجام‌ می شود، توسعه روابط دوجانبه بویژه پیگیری توافقات سران دو کشور‌ و همچنین تبادل لینک نظر پیرامون موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود. 

انتظار می‌رود در جریان این سفر، علاوه بر رایزنی‌های سیاسی، مقامات دو کشور پیرامون گسترش روابط دو جانبه اقتصادی، تجاری، ترانزیتی، خدمات فنی و مهندسی، فرهنگی و سیاسی نیز با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر نمایند.  

موضوعات منطقه‌ای از جمله تحولات غزه، افغانستان و جنوب آسیا نیز می‌تواند در دستور کار گفتگوهای وزیر خارجه ایران با مقامات ترکمنستانی باشد.   

گفتنی است، درجریان سفر خرداد ماه سال گذشته قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور سابق و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به ایران ۵ سند همکاری در زمینه‌های مختلف شامل ترانزیت و کریدور‌های بین المللی، گاز، برق، تجارت و سرمایه‌گذاری بین دو کشور به امضا رسید.   

بررسی احتمال سفر رئیس جمهور ایران به ترکمنستان نیز می‌تواند در سفر پیش روی امیرعبداللهیان به این کشور مطرح شود.   توسعه روابط همه جانبه با کشورهای همسایه از راهبردهای محوری دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی است و از این رو ارتقاء سطح مناسبات و تعمیق همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ترکمنستان از جمله اولویت‌های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست