«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

واکاوی اهداف بیانیه اخیر داعش/ تروریسم تکفیری در خدمت صهیونیسم

بین‌الملل

59429
واکاوی اهداف بیانیه اخیر داعش/ تروریسم تکفیری در خدمت صهیونیسم

روز جمعه بیست‌ونهم مارس ۲۰۲۴، حذیقه الانصاری سخنگوی داعش به مناسبت دهمین سالگرد اعلام خلافت از سوی ابوبکر البغدادی، به آخرین تحرکات تروریستی این گروه از کرمان تا مسکو اشاره کرد. شاید مهم‌ترین نکته مورد اشاره در بیانیه اخیر داعش اشاره به آخرین تحولات میدانی در فلسطین اشغالی باشد.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین - محمد بیات: روز جمعه بیست‌ونهم مارس 2024، حذیقه الانصاری سخنگوی داعش به مناسبت دهمین سالگرد اعلام خلافت از سوی ابوبکر البغدادی، به آخرین تحرکات تروریستی این گروه از کرمان تا مسکو اشاره کرد. شاید مهم‌ترین نکته مورد اشاره در بیانیه اخیر داعش اشاره به آخرین تحولات میدانی در فلسطین اشغالی باشد. تحلیلگران معتقدند پس از ماه‌ها سکوت و افزایش انتقاد نیروهای جهادی از داعش به خاطر عدم توجه به مسئله فلسطین، حال این گروه قصد دارد با پرداختن به جنگ به صورت همزمان دو هدف را دنبال نماید. نخست افزایش جذب نیروهای مسلمان به نام مبارزه با اسرائیل و متحدان غربی آن و دوم افزایش حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان. تحقق اهداف فوق می‌تواند پس از چند سال غیبت طولانی، بار دیگر سبب تقویت و خیزش مجدد نیروهای سلفی- تکفیری در زیر پرچم داعش شود.

سخنگوی داعش با اشاره مشترک بودن مسئله مسلمانان در عراق، شام، چین، میانمار، هند و فلسطین سعی کرد تا علت اصلی وقوع این جنگ را عدم پیروی مسلمانان از خلافت داعش و حمایت از جنبش اسلامی فلسطین یا همان حماس معرفی نماید. وی در ادامه از آرزوی این گروهک برای حمله به فلسطین اشغالی و مبارزه مستقیم با یهودیان سخن گفت. اما شاید مهم‌ترین فراز این بیانیه را بتوان دستور مستقیم داعش خطاب به عناصر این گروه در آمریکا، اروپا و فلسطین اشغالی تحت اسم رمز «گرگ‌های تنها» دانست. پس از کشتار بیش از 33 هزار نفر توسط ماشین جنگی اسرائیل در غزه، افکار عمومی و حتی نخبگان مطرح در جامعه جهانی با انتقاد شدید از سیاست‌های تل‌آویو خواستار توقف فوری جنگ در غزه هستند. تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت با قید فوریت برای پایان جنگ در غزه و تبادل بی‌قید و شرط اسرا نشان دهنده افزایش فشار افکار عمومی و کمپین‌های حمایت از فلسطین بر قدرت‌های جهانی است. در چنین شرایطی که اکثر رسانه‌ها و تحلیلگران مطرح جهان نتانیاهو را قاتلان بزرگ تاریخ مانند هیتلر و حتی شخصیت‌های افسانه‌ای همچون دراکولا مقایسه می‌کنند؛ تشدید اقدامات تروریستی داعش در غرب می‌تواند در حکم هدیه‌ای برای رژیم صهیونیستی باشد تا از این طریق بتواند کمی از فشار افکار عمومی، حکم دادگاه لاهه و قطعنامه اخیر شورای امنیت خارج شود.

تنها چندماه مانده تا برگزاری مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک پاریس، افزایش دامنه اقدامات تروریستی گروه داعش در کشورهای اروپایی می‌تواند این رخداد بزرگ بین‌المللی را تحت الشعاء قرار داده و سبب تشبیه عملیات‌های استشهادی مقاومت فلسطین با اقدامات غیرانسانی تروریست‌های تکفیری شود. در حالی که در مورد نخست نیروهای مقاومت در حال مبارزه با رژیم اشغالگر قدس هستند در مورد دوم عناصر داعش عموماً شهروندان عادی را هدف قرار خواهد داد که طی چند ماه اخیر بسیاری از آنها در قلب خیابان‌های اروپایی و آمریکا برای حمایت از فلسطین به میدان آمده و اقدامات صهیونیست‌ها را محکوم کردند. برای جلوگیری از تحقق این برنامه صهیونیستی شاید لازم است تا کشورهای اسلامی با برگزاری نشست فوق العاده در جده، با انتشار بیانیه‌ای مشترک نسبت به اقدامات آتی داعش اعلام برائت کرده و خواستار توقف فوری جنگ در غزه، به عنوان منبع اصلی صدور خشونت در جهان شوند.

پس از توافق دوحه و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سنتکام اقدام به انتقال بخشی از فرماندهان داعش به شمال شرقی افغانستان کرد تا از این طریق بتواند امنیت چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهد. عملیات‌های تروریستی کرمان و مسکو حکایت از ادامه دار بودن زنجیره ترور در سایر کشورهای منطقه دارد. همزمان عناصر داعش بار دیگر فعالیت خود را در بیابان‌های سوریه و عراق تشدید کرده و به دنبال نفوذ به نقاط شهری و احیای مجدد خلافت در محدوده عراق و شام هستند. به بیانی دیگر با آنکه نیروهای آمریکایی ظاهراً از افغانستان خارج شده و متحد برخی کشورهای منطقه برای مبارزه با داعش هستند، اما در جریان رقابت ژئواستراتژیک با مثلث تهران- مسکو- پکن و در عین حمایت از موقعیت رژیم صهیونیستی از این گروهک برای برهم زدن امنیت خاورمیانه و حتی تشدید اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بهره می‌برند. با توجه به نکات مورد اشاره در بیانیه اخیر داعش به نظر می‌رسد این گروه قصد دارد تا با هدف بدنام کردن مقاومت شریف مردم فلسطین اقدام به گسترش دامنه حملات تروریستی در کشورهای مختلف جهان؛ به ویژه قاره اروپا و آمریکایی شمالی کند.

بهره سخن

گروه داعش پس از سال‌ها مرتد خواندن حماس و جهاد اسلامی و تلاش برای گرفتن جای مقاومت در غزه، حال پس از تاخیری هفت ماهه قصد دارد تا خود را در مقام ناجی امت اسلامی و ملت فلسطین نشان دهد. در حالی که امروز جامعه جهانی اسرائیل را به عنوان بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح بین‌المللی شناسایی کرده و حتی متحدان استراتژیک این رژیم مخالف حمله به رفح هستند، داعش قصد دارد تا با تشدید اقدامات تروریستی علیه شهروندان کشورهای غربی، بار دیگر تهدید صهیونیسم را به حاشیه برده و بار دیگر نام اسلام را در رسانه‌های جهان بدنام کند. در حوزه رسانه‌ و تبلیغات برون مرزی به نظر می‎‌رسد مهم‌ترین تکلیف مقاومت روشن‌گری نسبت به توحش داعش و اقدامات تروریستی این کشور علیه مردم مظلوم منطقه غرب آسیا باشد. امروز افکار عمومی و شهروندان غربی باید بدانند که اقدامات داعش مورد تایید امت اسلامی نیست بلکه این گروهک بازیچه‌ای در دست تل‌آویو برای بدنام کردن نام اسلام و تداوم نسل کشی در نوار غزه است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل