کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

توبه و استغفار راه رسیدن به بهترین تقدیرات در شب قدر ​​​​​​​است

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

59769
توبه و استغفار راه رسیدن به بهترین تقدیرات در شب قدر ​​​​​​​است

حجت‌السلام بابادائی سامانی گفت: باید در شب قدر یک تجدید عهد با خداوند متعال داشته باشیم و توبه را جدی بگیریم و استعفار کنیم تا از نعمات و رحمت‌های الهی در شب قدر بهره‌مند شویم.

گروه فرهنگی ایران آنلاین: شب‌ قدر از شب‌های با ارزش و با فضیلتی محسوب می‌شود که در قرآن کریم و روایات درباره آن توصیه‌ها و نقل‌های بسیاری شده است. در این شب امور یک‌ساله انسان مقدر می‌شود و تمام فرشته‌های آسمان و ملکوت در این شب سفارش شده به روی زمین می‌آیند و اعمال و عبادات بندگان را به ثبت می‌رسانند. شب قدر با تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها، تدبیر و برنامه‌ریزی‌های جدید همراه است و شب نزول رحمت الهی و آمرزش گناهان است. همچنین در روایات آمده است که قرآن در شب قدر به قلب پیامبر اسلام (ص) به صورت یک باره نازل شده است. 

شب قدر دارای اعمال بسیاری بوده که به طور کامل در مفاتیح به آن اشاره شده است. یکی از مهم‌ترین عملی که انسان باید در شب قدر به آن توجه کند، توبه و استغفار است. اینکه انسان در این شب گرانقدر به اشتباهات گذشته خود اقرار کند و در ادامه در تلاش باشد تا بنده بهتری باشد، یکی از فرصت‌های بزرگی است که خداوند متعال با بزرگواری و مرحمت خویش بر سر راه بندگان خود قرار داده است. پس چه بهتر که با کوله باری سبک از اشتباهات گذشته در صراط مستقیم و مسیری که خداوند به آن توصیه کرده است، حرکت کنیم.

با توجه به اهمیت شب قدر و در آستانه شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان به سراغ حجت‌السلام والمسلمین وحید بابادائی سامانی کارشناس مذهبی رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

خداوند متعال به شب قدر شرافت داده است

ایران آنلاین: چرا شب‌های قدر از هزاران شب برتر است؟

خداوند متعال در قرآن کریم یک سوره را با عنوان «قدر» قرار داده است و در چند آیه این سوره فضیلت و دلیل  فضیلت شب قدر را بیان می‌کند.

«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱) وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾ 

سوره قدر به نزول قرآن اشاره دارد و آن را از هزار شب برتر و بالاتر می‌داند. همچنین تمام ملائکه آسمان و ملکوت در زمین مستقر می‌شوند تا طلوع فجر و آفتاب وظیفه دارند دعا و مناجات و اعمال مومنین را بالا ببرند. خداوند متعال به این شب شرافت داده است وگرنه این ساعات از شب هم مثل شب‌های دیگر بود. این فضیلتی است که خالق هستی به آن داده و اعمال انسان ارزش بسیار بالاتری نسبت به شب‌های دیگر دارد.

کلید بهره‌مندی از رحمت خداوند در شب قدر  غفلت نکردن است

ایران آنلاین: رحمت خداوند در شب‌های قدر شامل چه کسانی می‌شود؟

رحمت خداوند متعال قطعا شامل حال کسانی خواهد شد که توجه کافی به این شب داشته باشند و نسبت به آن غفلت نکنند. کلید و مرز بهره‌مندی از رحمت خداوند همین است. اگر کسی نسبت به این شب غفلت داشته باشد، قطعا خودش را از فضیلت این شب و فیوض آن بی بهره کرده است. کسانی که به این شب توجه دارند مطمئنا می‌توانند از رحمت خدا بهره‌مند شوند. به طور مثال سفره‌ای رنگین پهن شده است، ما باید به سمت آن حرکت کنیم و پای آن بنشینیم تا از نعمات آن استفاده کنیم. وقتی توجهی به این سفره نداشته باشیم، طبیعتا بهره‌ای هم از آن نخواهیم برد. پس مومنان قدر شب قدر را بدانند.

توبه و استغفار؛ راه رسیدن به بهترین تقدیرات در شب قدر

ایران آنلاین: رسیدن به بهترین تقدیرات در شب قدر چگونه ممکن می‌شود؟

در روایات مختلف و متعددی این نکته تاکید شده که مومنین می‌بایست در شب قدر توبه کنند. ما هر چقدر هم که اعمال‌مان درست باشد ولی خطاها و اشتباهاتی هم مرتکب شده‌ایم. باید در شب قدر یک تجدید عهد با خداوند متعال داشته باشیم و توبه را جدی بگیریم و استغفار کنیم. خداوند استغفار بنده را دوست دارد. همچنین در این شب باید تصمیم بگیریم که انسان بهتری با اعمال بهتر باشیم. این‌ها مهم‌ترین کلید برای استفاده از نعمات و رحمت‌های الهی در شب قدر هستند.

توجه کردن یا غفلت ورزیدن به شب قدر یک انتخاب است

​​​​​​ ایران آنلاین: مگر نه اینکه انسان عقل و قدرت اختیار دارد و می‌تواند با انتخاب‌هایش سرنوشت خود را رقم بزند، اما بر طبق روایات گفته می‌شود در شب قدر تقدیر یک ساله انسان تعیین می‌شود، این با قدرت اختیار انسان تناقص ندارد؟

اینکه شب قدر چه تقدیری برای انسان دیده شود هم جزو اختیارات است. خداوند متعال می‌گوید که شب قدر را قرار دادم که به در خانه من بیایی و بخواهی که خوبی‌ها برایت رقم بخورد. اگر بی توجهی و غفلت کنی مسائل دیگری در کارنامه و سرنوشتت رقم می‌خورد. این یک اختیار است یعنی ما انتخاب می‌کنیم که از شب قدر استفاده کنیم تا سرنوشت خوبی برای ما تعیین بشود یا اینکه نسبت به آن غفلت کنیم. پس این توجه کردن یا غفلت ورزیدن یک انتخاب است و با عقل و شعور و منطق ما تناقضی ندارد.

سرنوشت انسان در طول سال قابل تغییر است

ایران آنلاین: با این اوصاف، امکان تغییر تقدیری که در شب قدر تعیین می‌شود، وجود دارد؟

در شب قدر سرنوشت انسان تعیین می‌شود اما باز در طول سال قابل تغییر است. خیلی از اعمال انسان سرنوشت‌ها را تغییر می‌دهد. گاهی عمر انسان با صله رحم اضافه می‌شود یا صدقه دادن بلاها را دور می‌کند. مسلما اگر نتوانیم از شب قدر بهره ببریم در طول سال می‌توانیم جلوی برخی مشکلات را بگیریم.

شب قدر به منزله اتوبانی است که می‌توانیم تصمیم بگیریم وارد آن بشویم یا خیر. اگر شب قدر وارد این اتوبان شوی یعنی به سمت مسیر خوبی‌ها حرکت کردی و در طول سال هم مسیر به سمت خوبی است، مگر اینکه خود فرد بخواهد از مسیر خوبی خارج شود. اگر فردی داخل این اتوبان نشده باشد و تصمیم بگیرد جبران کند برایش قابل تغییر است اما فاصله زیادی دارد و برای برگشت به مسیر خوب باید مشکلاتی را تحمل کند و ورود به این اتوبان برایش سخت‌تر خواهد بود.

اگر انسان تقوا بخواهد باید امیرالمومنین (ع) را ببیند

 ایران آنلاین: مهم‌ترین خصیصه حضرت علی (ع) چیست؟ و درباره چگونگی مدیریت و بحث عدالت محوری ایشان هم توضیح بفرمایید.

مهم‌ترین خصیصه حضرت علی (ع) تقوای ایشان بود، تقوایی در بالاترین درجه. اگر انسان بخواهد به تقوا برسد باید امیرالمومنین را ببیند. لذا پیامبر (ص) فرمودند هرجا علی است حق هم همان‌جاست و هرجایی ک علی نیست، حق نیست. علی حق و خوبی مطلق است. به هر سبکی که حکومت کند،عبادت کند  و رفتار کند آن سبک خوبی مطلق می‌شود و هرجا که پرهیز دارد مطلوب نیست. تقوای علی (ع) باعث شد که در زمان پیامبر (ص) به‌عنوان خالص‌ترین سرباز در خدمت ایشان باشند.

بعد از رحلت پیامبر (ص) و جریانات مربوط به ثقیفه و شهادت حضرت زهرا (س)، حضرت علی (ع) با وجود سختی‌های بسیار اما صبر اسلامی و دینی خود را حفظ کردند و با وجود ۲۵ سال غربت و ظلمی که دیدند اما وظیفه خود را به خوبی به انجام رساندند  و توجه به مردم، ضعفا، امت اسلامی و حفظ دین را فراموش نکردند.

ایشان زمانی که حاکم می‌شوند آن‌چنان حکومت می‌کنند که امثال طلحه و زبیر از گرفتن منافع بیش از حق خود ناامید می‌شوند و در نهایت این عدالت و حق طلبی ایشان و در صراط مستقیم حرکت کردن‌شان باعث می‌شود که در شب نوزدهم ماه رمضان ضربت بخورند و در شب بیست و یکم این ماه به شهارت برسند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ