«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

تشدید جنگ پنهان میان تهران- تل‌آویو / نتانیاهو دنبال چیست؟

محمد بیات

محمد بیات

بین‌الملل

59840
تشدید جنگ پنهان میان تهران- تل‌آویو / نتانیاهو دنبال چیست؟

به نظر می‌رسد، به خطر افتادن حیات سیاسی نتانیاهو و منافع راست گرایان حاکم در قدرت یکی از دلایل اصلی حمله به منافع تهران در دمشق بوده است.

گروه بین الملل ایران آنلاین- محمد بیات: در نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل خاورمیانه، نبرد طوفان الاقصی به مثابه نقطه عطف در جریان جنگ پنهان میان ایران و رژیم صهیونیستی تحلیل و تفسیر می‌شود. در این نقطه عطف تهران موفق شد بدون هیچگونه اقدام مستقیمی اعتبار نیروهای نظامی- امنیتی اسرائیل را زیر سوال برده و به وسیله راهبرد «وحدت میدان‌ها» صهیونیست‌ها را در اراضی ۱۹۴۸ محاصره کند. در واکنش به ضربات محور مقاومت در جبهه‌های مختلف، دولتمردان صهیونیست تصمیم گرفتند تا با زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف حمله مستقیم قرار داده و جمعی از فرماندهان نیرو قدس سپاه پاسداران را به شهادت برسانند. در واکنش به این جنایت مقامات عالی رتبه نظام ضمن تبریک و تسلیت بابت شهادت نیروهای مستشاری ایران در سوریه، وعده پاسخی سخت و پشیمان کننده را به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی دادند. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا بررسی اهداف و پیامدهای حمله تروریستی اسرائیل به مراکز دیپلماتیک ایران در سوریه بپردازیم. 

براساس بیانیه منتشر شده از سوی روابط عمومی سپاه پاسداران در جریان حمله تروریستی دوشنبه سیزدهم فروردین ۷ تن از فرماندهان و مستشاران ایرانی از جمله سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی به شهادت رسیدند. تنها دقایقی پس از این حمله تروریستی منابع عبری اعلام کردند که پس از ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰ هدف قرار گرفتن شهید زاهدی بزرگ‌ترین اقدام علیه نیرو قدس سپاه پاسداران بوده است. در فضای تحلیلی- رسانه‌ای ایران اما اکثر کارشناسان با اشاره به ابعاد حمله به مراکز دیپلماتیک ایران خواستار پاسخ متقابل تهران به این جنایات آشکار شدند. در سوی مقابل عده‌ای بر این اعتقادند با آنکه تهران باید به این حمله پاسخ دهد اما انتخاب زمان و مکان این اقدام باید بر عهده مقامات ایرانی باشد نه استراتژیست‌ها و فرماندهان اسرائیل! 

به خطر افتادن حیات سیاسی نتانیاهو و منافع راست گرایان حاکم در قدرت به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی حمله به منافع تهران در دمشق بوده است. در نظرسنجی‌های اخیر دولت «بی بی» به دلیل ناکامی در شکست کامل حماس، آزادسازی اسرا و حتی بازگشت آرامش به جبهه شمالی- جنوبی از این وضعیت مناسبی در میان شهروندان صهیونیست برخوردار نیست و به همین دلیل گانتز و لاپید از محبوبیت بیشتری در میان افکار عمومی برخوردارند. در این نگاه آرایش جنگی اسرائیل در جبهه شمالی و تشدید حملات آنها علیه مقاومت لبنان نیز در راستای سیاست صدور بحران و بازیابی اعتبار از دست رفته نتانیاهو ارزیابی می‌شود.  دومین علت وقوع این حمله تنگ‌تر شدن حلقه مقاومت در محیط پیرامونی اسرائیل است. طی روزهای اخیر مقاومت عراق رسما اعلام کرد که در جریان حمله پهپادی به ایلات، پایگاه نیرو دریایی اسرائیل را در جنوب سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده است. پیش از این گروه‌های عراقی اهدافی را در بلندی‌های جولان و حیفا هدف قرار داده بودند. برخی کارشناسان معتقدند وقوع چنین اقدام جنون آمیزی از سوی اسرائیل شاید برای ارسال سیگنال هشدار نسبت به تشدید و در عین حال گسترده‌تر شدن میدان نبرد باشد. سومین هدف مطرح شده از سوی کارشناسان قطعنامه اخیر شورای امنیت و سفر اسماعیل هنیه و زیاد نخاله به تهران بوده است. در نگاه این گروه اتفاقات فوق به معنای شکست اسرائیل در میدان سیاسی- نظامی بوده و تل‌آویو بدون کسب دست آوردی قابل توجه تبدیل به بازیگری منزوی در جامعه جهانی شده است. اسرائیل با حمله به سفارتخانه ایران در سوریه و ترور فرماندهان ارشد مقاومت سعی کرد تا این پیام را به افکار عمومی داخل رژیم ارسال کند که همچنان از توان بازدارندگی در برابر ایران و متحدان منطقه‌ای آن برخوردار است. 

در حالی که تحلیلگران و سیاست مداران اسرائیل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال رجزخوانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عمومی بودند، دستگاه‌های امنیتی رژیم سطح هشدار را در تمامی سفارتخانه‌ها و مراکز کنسولی وابسته به اسرائیل در سراسر جهان افزایش دادند. با وجود اختلاف نظرهای تاکتیکی در خصوص نحوه پاسخ به حمله تروریستی اسرائیل، آنچه به نظر می‌رسد امری قطعی و غیرقابل تغییر است پاسخ تهران به این جنایت است. سید محمد مرندی در توئیتی مدعی شد که وزیر خارجه در پیام به کاردار سوئیس این پیام را به واشنگتن ارسال کرده است که پاسخ ایران قطعی بوده و واشنگتن نباید در این امر دخالت کند. حال شورای عالی امنیت ملی به عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم گیر برای انتخاب شیوه انتقام از رژیم صهیونیستی علاوه بر مراکز دیپلماتیک رژیم در سراسر جهان، این امکان را دارد تا با تهیه بانکی جامع از فرماندهان و مکان حساس در داخل سرزمین‌های اشغالی، ضربه‌ای هم سطح و بازدارنده به اسرائیل وارد نماید.   


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل