مذاکرات دریایی آمریکا و چین پس از توقف سه ساله

بین‌الملل

60233
مذاکرات دریایی آمریکا و چین پس از توقف سه ساله

بنابر اعلام سخنگوی پنتاگون، برای نخستین‌بار از سال ۲۰۲۱ تاکنون، مقامات ارتش آمریکا با همتایان چینی خود در هاوایی دیدار و در مورد امنیت عملیاتی هوایی و دریایی، مذاکره کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، این نشست دو روزه تا روز پنجشنبه بر اساس توافقی که بین جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکای و شی جین‌پینگ همتای چینی‌ او در حاشیه نشست سانفرانسیسکو برای آغاز مذاکرات مستقیم نظامی در چند سطح به دست آمده بود، به شکل گفتگوهای کارگروه موافقت‌نامه مشورتی دریایی نظامی بین نمایندگان فرماندهی، ناوگان اقیانوس آرام آمریکا و نیروی هوایی اقیانوس آرام آمریکا و همتایان نظامی چینی آنها در هاوایی برگزار شد.

بایدن همچنین در راستای مدیریت تنش در دریای جنوبی چین روز سه شنبه با شی گفت‌وگو کرد.

سرهنگ ایان فرانسیس مسئول فرماندهی امور شمال شرق آسیای ارتش آمریکا، اظهار داشت: واشنگتن به عملیات ایمن و حرفه‌ای در هند و اقیانوس آرام هرجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، ادامه خواهد داد و ما این مسئولیت را جدی می‌گیریم.

وی افزود: ارتباطات باز، مستقیم و شفاف با ارتش چین و همچنین با تمام نیروهای دیگر در منطقه برای جلوگیری از حوادث بسیار مهم است.

مقامات نظامی واشنگتن و پکن آخرین بار در دسامبر ۲۰۲۱ مذاکراتی را تحت این چارچوب انجام دادند و به صورت مجازی با یکدیگر دیدار کردند.

وزارت دفاع چین نیز در بیانیه جداگانه‌ای که امروز (شنبه) منتشر شد، اعلام کرد:د ر این دیدارها دو طرف تبادلات صریح و سازنده ای در موضوع وضعیت امنیت دریایی و هوایی داشتند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است:‌ در این نشست‌ها پکن قاطعانه با هرگونه تلاش که حاکمیت و امنیت چین را به نام آزادی دریانوردی و پروازها به خطر بیاندازد، مخالفت کرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل