پشت پرده سکوت عبدالحمید در مقابل جیش‌الظلم

سیاست

60298
پشت پرده سکوت عبدالحمید در مقابل جیش‌الظلم

به دنبال حمله تروریستی گروهک جیش‌الظلم به ۲ شهرستان چابهار و راسک که در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه ۱۶‌فروردین‌ماه به‌ قصد برهم زدن امنیت و سلب آرامش مردم، به‌طور همزمان به چهار نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی برقرارکننده امنیت انجام شد، تعدادی از نیروهای مدافع امنیت کشورمان به شهادت رسیدند.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، به دنبال حمله تروریستی گروهک جیش‌الظلم به ۲ شهرستان چابهار و راسک که در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه ۱۶‌فروردین‌ماه به‌ قصد برهم زدن امنیت و سلب آرامش مردم، به‌طور همزمان به چهار نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی برقرارکننده امنیت انجام شد، تعدادی از نیروهای مدافع امنیت کشورمان به شهادت رسیدند. پس از گذشت ۲ روز، تعداد شهدای حمله تروریستی در شهرستان‌های چابهار و راسک در جنوب استان سیستان و بلوچستان به ۱۶ نفر رسید. ۵ نفر از این شهدا بلوچ و اهل سنت هستند.
احمد حبیبی‌فر، سعید جهان‌تیغ، امیرمحسن حسن‌نژاد، حسین انتظاریان، حسین سرسنگی و حامد عبدالهی از سپاه، محمدحسین بامری بسیجی بلوچ شیعه و جابر بلوچی‌جان، عیسی آسکانی، امین دهانی، انور پاشا به همراه سرباز وظیفه محمد بچوه از شهدای اهل تسنن این حادثه تروریستی هستند. همچنین عباسعلی میر، مسلم کریمی، جواد جهان‌بیگی و سیدمحسن حسین‌نیا نیز از شهدای نیروی انتظامی هستند که در پی مقابله با گروهک تروریستی جیش‌الظلم به شهادت رسیدند. پیکرهای مطهر دو نفر از شهدای مظلوم حادثه تروریستی چابهار و راسک، ستوان ‌یکم شهید «مسلم کریمی» و سرهنگ دوم شهید «عباسعلی میر» روز گذشته روی دستان مردم شهیدپرور زابل تشییع شد.

شهادت دو سرباز وظیفه در زاهدان
در همین راستا، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی‌ سیستان و بلوچستان روز گذشته اعلام کرد که عصر شنبه واحد گشت پاسگاه انتظامی کورین در حال گشتزنی و انجام مأموریت مورد حمله تروریست‌های کوردل قرار گرفت که منجر به شهادت دو نفراز کارکنان ( دو نفر سرباز وظیفه) و مجروحیت یک نفر کادر شد. در این رابطه یک نفر تیرخورده در صحنه دستگیر شده و تلاش برای دستگیری سایر افراد شرور مسلح ادامه دارد.

مطالبه سفیر ایران از سازمان ملل: محکوم کنید
در پی عملیات‌های تروریستی گروهک جیش‌العدل در سیستان و بلوچستان، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم از شورای امنیت سازمان ملل خواست این اقدامات شنیع را بشدت محکوم و تدابیر مناسبی در راستای تعهدات خود در مبارزه با تروریسم اتخاذ کند.
امیر سعید ایروانی در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل نوشت: مکاتبه حاضر متعاقب حمله تروریستی مذموم و بزدلانه اخیر در خاک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. این حمله هولناک تنها دو روز پس از حمله تروریستی مذموم و نفرت‌انگیز رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در پایتخت جمهوری عربی سوریه رخ داد.
سفیر ایران در سازمان ملل، تصریح کرد: متأسفانه، این اقدامات تروریستی نفرت‌انگیز جان ۱۰ افسر پلیس و پرسنل امنیتی شجاع را گرفت که خود را در راه دفاع از ملت ما فدا کردند. چند نفر دیگر در حین انجام وظیفه مجروح شدند. علاوه‌بر این، ۴۴ غیرنظامی در این حملات زخمی شدند.
ایروانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این گونه اقدامات منفور و وحشیانه تروریستی را بشدت محکوم و بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود برای اطمینان از محاکمه و پاسخگو کردن مسئولان آن تأکید می‌کند.
وی افزود: با توجه به ید طولای اقدامات خشونت‌آمیز و تروریستی گروه تروریستی جیش‌العدل که تحت حمایت برخی کشورهای خارجی است، علیه غیرنظامیان و کارکنان بیگناه ایرانی، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد که این اقدامات شنیع تروریستی را بشدت محکوم کرده و تدابیر مناسب در راستای تعهدات خود نسبت به مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و مظاهر آن اتخاذ کند. وی در پایان نامه خود از رئیس شورای امنیت خواست مکاتبه حاضر را به عنوان سند شورای امنیت و مجمع عمومی ذیل بند ۱۰۹ دستور کار تحت عنوان «اقدامات برای از بین بردن تروریسم بین‌المللی» ثبت و توزیع کند.

خدمات متقابل عبدالحمید و جیش‌الظلم
در این بین، چند ساعت پس از حملات تروریستی، گروهک جیش‌الظلم با انتشار بیانیه‌ای، اهداف خود از عملیات ناکام در سیستان و بلوچستان را اعلام کرد. اهدافی که مشخصاً پرده از بده بستان‌های این گروهک تروریستی و امام جماعت مسجد مکی زاهدان برداشت.«ناکام گذاشتن پروژه و طرح توسعه سواحل مکران» دلیلی بود که گروهک تروریستی جیش‌الظلم به صراحت از آن پرده برداشت. مشارکت کشورهای خارجی از جمله روسیه، چین و هندوستان در طرح توسعه سواحل مکران نیز از دیگر مواردی بود که مورد اشاره جیش‌الظلم قرار گرفت.
به‌طور مشخص پروژه توسعه سواحل مکران که جمهوری اسلامی ایران آن را در قالب برون‌سپاری به کشورهای بزرگ اقتصادی دنیا دنبال می‌کند، گام مهمی در جهت پیشرفت و آبادانی منطقه جنوب شرق کشور و بهبود وضعیت زندگی و معیشتی مردم سیستان و بلوچستان به‌شمار می‌رود. وجود و تداوم فقر، عدم ایجاد بهبودی در وضعیت معیشتی و اشتغال منطقه، زمینه‌ای است که گروهک تروریستی، تکفیری و تجزیه‌طلب از جمله جیش‌الظلم به دنبال آن هستند. به عبارتی ساده‌تر، عدم بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی سیستان و بلوچستان می‌تواند زمینه‌های سوق پیدا کردن مردم بومی منطقه به سمت گروه‌های تروریستی را فراهم کند. موضوعی که جیش‌الظلم با عملیات‌ها و بیانیه اخیر خود آن را به اثبات رساند. با این حال به نظر می‌رسد پیشرفت مردم سیستان و بلوچستان علاوه‌بر مریدان عبدالمالک ریگی معدوم، در مسجد مکی زاهدان نیز مخالفانی دارد. ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ بود که عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان در قالب خطبه‌های نماز جمعه این مسجد، به طرح پروژه سواحل مکران و مشارکت کشورهای خارجی از جمله هندوستان در این طرح تاخته و مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد. مقایسه اظهارات اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه مسجد مکی زاهدان و بیانیه اخیر گروهک تروریستی جیش‌الظلم نشان از تشابه قابل توجه ادبیات آنها در مخالفت با طرح‌های پیشرفت سیستان و بلوچستان دارد.

عبدالحمید چه نفعی می‌برد؟
علاوه بر مواضع مشترک مسجد مکی و جریان تروریستی جیش‌الظلم در خصوص موارد مطرح شده، عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه اخیر خود بدون محکوم کردن حمله تروریستی جیش‌الظلم که تاکنون منجر به شهادت ۱۶ نفر از مدافعان امنیت شده، خواستار گفت‌و‌گو و مذاکره جمهوری اسلامی با یک گروهک تروریستی که مشخصاً امنیت کشور و مردم را نشانه گرفته است، شد؛ وی بدون اشاره به جنایات گروهک تروریستی جیش‌الظلم، مقابله نیروهای نظامی کشورمان با تروریست‌های ضدایرانی را به درگیری دو گروه نظامی و سیاسی تقلیل داده و طرفین را به پرهیز از «هر نوع خشونت» و حل مشکلات و مسائل از طریق «گفت‌وگو» توصیه کرد!
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست