«ایران» بررسی کرد؛

لزوم تقویت نظارت بر واردکنندگان حبوبات

اقتصاد

60640
لزوم تقویت نظارت بر واردکنندگان حبوبات

دولت سیزدهم از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفت تا با اصلاح ارز ترجیحی، تنها به کالاهای اساسی ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی تخصیص دهد که این امر برای افزایش سرانه مصرف کالاهای اساسی، تأمین بازار و کاهش قیمت و در دسترس بودن این کالاها بود تا مردم خصوصاً اقشار ضعیف و متوسط بدون هیچ مشکلی به تهیه آنها بپردازند.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، دولت سیزدهم از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفت تا با اصلاح ارز ترجیحی، تنها به کالاهای اساسی ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی تخصیص دهد که این امر برای افزایش سرانه مصرف کالاهای اساسی، تأمین بازار و کاهش قیمت و در دسترس بودن این کالاها بود تا مردم خصوصاً اقشار ضعیف و متوسط بدون هیچ مشکلی به تهیه آنها بپردازند.
یکی از این کالاهای اساسی حبوبات بوده است که سهم زیادی در سفره مصرف سالانه خانوارهای ایرانی دارد ولی با این حال به نظر می‌رسد ارز تخصیص یافته به این کالاها به دست مردم نمی‌رسد و واردکنندگان و سودجویان به دنبال نفع حداکثری از بازار حبوبات هستند و به سفره خانوارها و اقشار ضعیف توجهی ندارند. این امر در حالی صورت گرفته که بارها رئیس‌جمهور در جلسات هیأت دولت بر مقابله با گرانفروشی تأکید شدیدی داشته اما به نظر می‌رسد توجهی به این امر ندارند.
برای بررسی بیشتر موضوع به جزئیات دقیق واردات حبوبات می‌پردازیم تا مشخص شود قیمت این محصولات در بازار گاه تا ۷۰ هزار تومان بیشتر از قیمت وارداتی آنهاست.
شفاف‌سازی قابل تأمل
در سال گذشته ۱۸۷ هزار تن از انواع حبوبات شامل نخود معمولی، نخود رنگی(دسی)، نخود فرنگی، لپه، ماش سبز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا آدزوکی، لوبیا سفید، باقلا، عدس، دال عدس و سایر سبزیجات غلافدار به ارزش ۲۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار وارد کشور شد.
اگر بخواهیم میانگینی از ارزش واردات حبوبات بگیریم باید گفت به طور متوسط هر کیلوگرم از انواع حبوبات یک دلار و ۲۰۵ سنت می‌شود و با توجه به اینکه حبوبات جزو کالای اساسی است که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به آن اختصاص می‌یابد، می‌توان نتیجه گرفت به طور متوسط قیمت هر کیلوگرم از حبوبات برای واردکنندگان ۳۴ هزار و ۳۰۰ تومان تمام می‌شود. با این حال اگر ۴ درصد حقوق گمرکی و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز حساب کنیم(۳ هزار و ۷۰۰ تومان) باید گفت ۳۸ هزار تومان قیمت نهایی هر کیلو گرم از انواع حبوبات است.
با این حال به بررسی جزئی و دقیق‌تر این کالاهای اساسی می‌پردازیم، به طوری که در سال گذشته ۲۵ هزار تن انواع لوبیا به ارزش ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار وارد کشور شده، به همین دلیل می‌توان گفت برای هر کیلوگرم از این محصول واردکنندگان ۴۰هزار تومان پرداخت کرده‌اند و با مجموع ۱۳ درصدی حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بهای نهایی هر کیلوگرم لوبیا برای آنها به۴۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد.
در سال گذشته همچنین ۵۴ هزار و ۵۰۰ تن انواع نخود به ارزش ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار وارد کشور شده، به همین دلیل می‌توان گفت برای هر کیلوگرم از این محصول واردکنندگان ۳۰ هزار تومان(یک دلار و ۵ سنت) پرداخت کرده‌اند و با مجموع ۱۳ درصدی حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بهای نهایی هر کیلوگرم نخود برای آنها به۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد. از طرف دیگر ۸۸ هزار و ۲۰۰ تن عدس و دال عدس به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار وارد کشور شده، به همین دلیل می‌توان گفت برای هر کیلوگرم از این محصول واردکنندگان ۳۷ هزار تومان(یک دلار و ۳۰۰ سنت) پرداخت کرده‌اند و با مجموع ۱۳ درصدی حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بهای نهایی هر کیلوگرم عدس و دال عدس برای آنها به۴۰ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد.
همچنین در سال گذشته ۲ هزار و ۵۸۹ تن لپه به ارزش ۲ میلیون و ۳۲۲ هزار دلار وارد کشور شده، به همین دلیل می‌توان گفت برای هر کیلوگرم از این محصول واردکنندگان ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان(۹ دهم دلار) پرداخت کرده‌اند و با مجموع ۱۳ درصدی حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بهای نهایی هر کیلوگرم لپه برای آنها به۲۹ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد.
از طرف دیگر ۶ هزار و ۳۰۰ تن ماش به ارزش ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار وارد کشور شده، به همین دلیل می‌توان گفت برای هر کیلوگرم از این محصول واردکنندگان ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان(۹ دهم دلار) پرداخت کرده‌اند و با مجموع ۱۳ درصدی حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بهای نهایی هر کیلوگرم ماش نیز همانند لپه برای آنها به۲۹ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد.

در بازار چه خبر است؟ 
برای بررسی قیمت انواع حبوبات در بازار سری به فروشگاه‌های زنجیره‌ای زدیم که مشخص شد قیمت انواع هربسته ۹۰۰ گرمی(نه یک‌کیلویی) انواع لوبیا از ۹۹ هزار تومان شروع شده و تا ۱۱۵ هزار تومان ادامه دارد. با این حال در خرده‌فروشی‌ها نیز این محصول به صورت فله با قیمت ۷۰ تا ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ همچنین قیمت انواع هربسته ۹۰۰ گرمی(نه یک کیلویی) نخود از ۸۴ هزار تومان شروع شده و تا ۱۰۲ هزار تومان ادامه دارد. با این حال در خرده‌فروشی‌ها نیز این محصول به صورت فله با قیمت ۷۵ تا ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از طرف دیگر قیمت انواع هربسته ۹۰۰ گرمی(نه یک کیلویی) عدس از ۷۷ هزار تومان شروع شده و تا ۹۳ هزار تومان ادامه دارد. با این حال در خرده‌فروشی‌ها نیز این محصول به صورت فله با قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت انواع هربسته ۹۰۰ گرمی(نه یک کیلویی) لپه از ۷۰ هزار تومان شروع شده و تا ۹۷ هزار تومان ادامه دارد. با این حال در خرده‌فروشی‌ها نیز این محصول به صورت فله با قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت انواع هربسته ۹۰۰ گرمی(نه یک کیلویی) ماش نیز از ۷۰ هزار تومان شروع شده و تا ۷۹ هزار تومان ادامه دارد. با این حال در خرده‌فروشی‌ها نیز این محصول به صورت فله با قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

خبرنگار: امین محمودی


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد