پنتاگون: واشنگتن با خطر از دست‌دادن رقابت جدید در فضا با چین مواجه است

بین‌الملل

60675
پنتاگون: واشنگتن با خطر از دست‌دادن رقابت جدید در فضا با چین مواجه است

تحقیقات نیروی فضایی، آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی و واحد نوآوری دفاعی پنتاگون، نشان می‌دهد که چین به سرعت در حال توسعه اکتشاف و جنگ در فضا در شرایطی است که کاخ سفید دهه اخیر را «دهه ای تعیین کننده» در رقابت با چین نامیده است.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، روزنامه واشنگتن تایمز نوشت:کارشناسان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هشدار دادند که واشنگتن با خطر از دست دادن رقابت جدید در فضا با چین مواجه است مگر این که صنایع فضایی آمریکا و متحدانش تقویت شوند و محدودیت های بروکراتیک کاهش یابند.

گزارش مقامات این سه سازمان که به تشریح نتایج یک کنفرانس سالانه در همین زمینه پرداخته است، مدعی می شود که پکن «همچنان رقیب راهبردی ما (آمریکا) در دهه های آینده باقی می ماند و تنها کشوری است هم قصد تغییر نظم بین المللی را دارد و هم به طور فزاینده ای از قدرت اقتصادی، نظامی و فناوری برای انجام این هدف برخوردار است».

واشنگتن تایمز نوشت این کنفرانس در ماه دسامبر با هدف یافتن راه هایی برای جلوگیری از سلطه چین بر فضا برگزار شد و ادعا کرد که اگر آمریکا نقش پیشتاز کنونی خود در دولت و برنامه های فضایی غیرنظامی را از دست بدهد چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

پنتاگون همچنین هشدار داد: «به نظر می رسد چین در مسیر پیشی گرفتن از واشنگتن به عنوان قدرت برتر فضایی تا سال ۲۰۴۵ یا حتی احتمالا زودتر از آن است مگر این که آمریکا اقدامات پیشگیرانه برای حفظ پیشتازی کشور (در این حوزه) اتخاذ کند.

این گزارش افزود: در حالی که رقابت های فضایی جهانی بار دیگر تشدید شده است، جهان تا سال ۲۰۶۰ می تواند شاهد رشد جوامع انسانی خارج از زمین، اقتصاد فضایی گسترش یافته و توازن قوا به نفع نقش پیشتاز آمریکا در سامان دهی به یک سیستم باز و آزاد باشد و این هدف در صورتی محقق خواهد شد که صنعت فضایی کنونی آمریکا تقویت شود.

در این گزارش همچنین آمده است که مشکل اصلی آمریکا «ناکارامدی بروکراتیک» است که مشکلاتی را برای نوآوری و رقابت فضایی ایجاد می کند.

این گزارش ۱۲۴ صفحه ای تحت عنوان «وضعیت پایگاه صنعتی فضایی ۲۰۲۳» به نگارش در آمده و به ارزیابی وضعیت نسبی آمریکا در مقابل چین در فضا می پردازد.

گزارش اخیر همچنین ادعا می کند که شرکت‌هایی مانند «اگزوآنالیتیک» (ExoAnalytic) در سال جاری فعالیت و مانورهای راهبردی آشکار ماهواره‌های دشمن، یعنی ماهواره یعنی ماهواره «شیان -۲۳» (Shijian-۲۳) چین را مشاهده کردند.

در این گزارش خاطرنشان می شود که آمریکا باید به سرعت قابلیت هایی را برای آنچه که در این گزارش «سرویس، مونتاژ و ساخت در فضا» ISAM)) نامیده می شود، توسعه دهد.

این گزارش می نویسد: «بدون اقدامی جسورانه، ممکن است آمریکا در رقابت خارجی برای اجرای قابلیت های ISAM در معماری های فضایی آینده – عقب بیافتد. اروپا، ژاپن و چین همگی در حال پیشرفت توانایی‌های ملی خود در زمینه ISAM هستند، فرصتی که ممکن است منجر به توسعه استانداردها، رابط‌ها و خدمات تجاری پیرامون مواردی شود که توسط همتایان و رقبای آمریکا ایجاد شده‌اند و مرکز ثقل را از پایگاه صنعتی ایالات متحده دور کند».


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل