«ایران آنلاین» گزارش می دهد؛

باز شدن پای آلمان به پرونده نسل‌کشی غزه

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

60680
باز شدن پای آلمان به پرونده نسل‌کشی غزه

دولت نیکاراگوئه به دنبال، شکایت دولت آفریقای جنوبی از اسرائیل به دلیل آنچه آن را نسل‌کشی در غزه می‌دانند، از دولت آلمان به دلیل کمک تسلیحاتی به اسرائیل و همچنین تسهیل نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها نزد دادگاه بین‌المللی لاهه اعلام شکایت کرده است، هر چند آلمان این ادعا را رد کرده و می‌گوید برلین هیچگونه نقض قوانین حقوق بشری انجام نداده است.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: آنهایی که پایشان به این منطقه رسیده و اوضاع و احوال این روزهای غزه را می‌بینند می‌گویند، وضعیت این منطقه شوکه کننده است و از لا به لای آوارها بوی تعفن اجساد به مشام می‌رسد.

جنایات اسرائیل علیه غزه که ۶ ماهی می‌شود خواب و خوراک را از اهالی این منطقه گرفته، حالا کار را به جایی رسانده که برای حمله زمینی به رفح برنامه ریزی می‌کند و قرار نیست به مفاد آتش بسی که در قاهره چند و چونش بررسی شده پایبند باشد.

جنایت‌هایی که البته حامی و مدافع در این سوی و آن سوی دنیا کم ندارد؛ از ایالات متحده گرفته تا کشورهایی که در قلب قاره سبز دم از دموکراسی و حقوق بشر می‌زنند.

هرچند ۱۷ فروردین شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای برای ممنوعیت فروش و ارسال سلاح به سرزمین‌های اشغالی تصویب کرد اما سکوت و انفعال کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب در قبال جنایت اسرائیل علیه مردم غزه، راه را برای حمایت‌های تسلیحاتی و مالی غرب از اسرائیل باز گذاشته است و برنامه ریزی‌ها برای حملات زمینی نشان از تجهیز نظامی ارتش این رژیم دارد.

از ابتدای جنگ غزه تا کنون، رژیم صهیونیستی بارها به نقض قوانین بین‌المللی و کشتار غیرنظامیان متهم شده است، اوایل سال جدید میلادی بود که آفریقای جنوبی از اسرائیل به اتهام اقدام به نسل‌کشی در غزه به دیوان بین‌المللی لاهه شکایت کرد.

شکایتی که در نتیجه، اسرائیل را موظف به توقف نسل‌کشی و ارائه گزارش هر ماهه برای اقداماتش جهت تسهیل کمک‌های بشردوستانه به غزه کرد.

حالا بعد از گذشت چند ماه از طرح شکایت آفریقای جنوبی، نیکاراگوئه شکایتی ۴۳ صفحه‌ای علیه آلمان به دادگاه لاهه برده است و در آن برلین را متهم کرد در جنایات اسرائیل علیه غزه شریک است.

دولت مانگوآ با طرح شکایت خود گفته، آلمان با ارائه حمایت سیاسی، نظامی و تعلیق کمک های مالی آژانس ملل متحد برای آوارگان فلسطینی یا اونروا، ارتکاب نسل‌کشی را تسهیل می‌کند.

نیکاراگوئه همچنین در کنار طرح شکایت خود این را هم عنوان کرده که برلین باید هر چه زودتر ارسال تسلیحات نظامی به اسرائیل را متوقف کند چرا که ارسال تسلیحات نظامی به اسرائیل و در عین حال کمک به مردم غزه از سوی دولت آلمان «رقت انگیز» است.

طرح و ادعایی که البته از سوی آلمان‌ها رد شده است و قرار است روز سه شنبه در دومین روز جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی مواضع خود را در خصوص این اتهام عنوان کند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در  واکنش به این طرح شکایت گفت: «آلمان نه کنوانسیون نسل‌کشی را نقض کرده و نه قانون بشردوستانه بین‌المللی را و ما این را به وضوح در دیوان دادگستری بین‌المللی شرح می دهیم.»

بنا بر ادعای روزنامه نیویورک تایمز، پرونده شکایت نیکاراگوئه سومین موردی است که در سال جاری در دیوان بین المللی دادگستری با موضوع جنگ غزه مطرح می شود و این پرونده جدید دامنه وسیع‌تری نسبت به پرونده آفریقای جنوبی دارد.

با توجه به نقش آلمان در جریان جنگ جهانی دوم برای کشتار یهودیان، حالا این کشور سال‌هاست موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته و از نظر تاریخی و اخلاقی خود را موظف به دفاع از آن می‌داند، در طول جنگ غزه نیز بارها اعلام کرده این حق قانونی اسرائیل است که از خود در برابر حملات حماس دفاع کند و در کنار ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد.

بر اساس اعلام دولت نیکاراگوئه، آلمان یک فروشنده بزرگ اسلحه به اسرائیل است و آمار وزارت اقتصاد آلمان نشان می‌دهد که این کشور تسلیحاتی به ارزش ۳۲۶٫۵ میلیون یورو (۳۵۳٫۷۰ میلیون دالر امریکایی) در سال ۲۰۲۳ به اسرائیل ارسال کرده است.

این کمک های تسلیحاتی به اسرائیل در حالی از سوی دولت آلمان انجام می‌شود که برلین از سوی دیگر تلاش می‌کند کمک‌های بشردوستانه خود را از طریق هوایی برای مردم غزه ارسال کند و از حق بهره‌مندی مردم غزه از کمک‌های ارسالی حمایت می‌کند.

رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ ۷ اکتبر تا کنون، از سوی بسیاری از کشورها برای اقدام نظامی علیه مردم غزه مورد انتقاد قرار گرفته است، هر چند بارها آمریکا برای دفاع از اسرائیل، قطعنامه‌های مختلف را وتو کرده است اما حالا با شدت گرفتن این حملات، آمریکا هم از حمایت بی چون و چرا عقب نشسته و ترجیح داده سکوت کند.

وزارت تجارت ترکیه هم اعلام کرده آنکارا تصمیم گرفته صادرات ۵۴ گروه صادراتی نظیر میل‌گرد، ورق‌های فولادی تخت، سنگ مرمر و سرامیک را از امروز  به اسرائیل محدود کند و این محدودیت‌ها تا زمانی‌که در غزه آتش‌بس فوری اعلام نشود پابرجا خواهد بود.

محدویت‌هایی که شاید در ابتدا دست و پای اسرائیل را برای حملات خود علیه غزه ببندد، اما ماهیت ماجرا چیزی خلاف آن را نشان می‌دهد، عدم وجود اقداماتی عملی علیه اسرائیل و هم پیمانان غربی‌اش، می‌گوید فلسطین در بین همه کشورهای دنیا تنهاست و فقط تعداد کمی از دولت‌ها هستند که به پیمان ابراهیم (پیمانی که از عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل می‌گوید) اعتنایی ندارند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل