ترامپ ۵۱ میلیون دلار در یک روز کاسب شد، بایدن ۱۸۷ میلیون در سه ماه

پول بده، به کاخ سفید برو!

چندرسانه‌ای

60682

مسئولان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ مدعی شدند پویش بزرگ مالی روز یکشنبه آنها در ایالت فلوریدای امریکا ۵۱ میلیون دلار به حساب‌های مالی این کمپین اضافه کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین به نقل از رویترز این مبلغ می‌تواند بخشی از پول هدر رفته ترامپ در ماه‌های اخیر را که باید صرف تقویت کمپین وی در انتخابات نهایی ریاست جمهوری امریکا می‌شد، بازیابی می‌کند و به حساب وی عودت دهد. در این انتخابات که در اوایل نوامبر (اواسط آبان) برگزار می‌شود، ترامپ خواهد کوشید شکست پرسروصدای دوره قبلش مقابل جو بایدن را که هم‌اینک زمامدار کاخ سفید است، جبران کند. بودجه انتخاباتی ترامپ به این سبب تحلیل رفته که وی درگیر ده‌ها پرونده اختلاس مالی و چندین فقره اتهام‌ اخلاقی و شغلی است و مجبور شده پول کلانی را به‌عنوان وثیقه یا غرامت در این پرونده‌ها به مراجع قانونی بپردازد تا از توقیف اموال خود توسط این مراجع جلوگیری کند.
 
کمک بزرگ دوستان بایدن به وی

همسو با تحولات دیروز پالم بیچ کمپین انتخاباتی بایدن هم ادعا کرد این کمپین در فعالیت‌های مالی خود در بازه زمانی ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۴، ۱۸۷ میلیون دلار کمک نقدی جذب کرده که نزدیک به دوبرابر مبلغی است که تشکیلات بایدن در ۴ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ به دست آورده بود. به گزارش آسوشیتدپرس در ماه مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۳) که بایدن حضورش در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها را قطعی کرد، تشکیلات وی ۹۰ میلیون دلار به حساب‌ کمپین او از طریق کمک‌های مردمی افزود. برخی کارشناسان امریکایی می‌گویند این ارقام قابل توجه به لطف کمک‌های نقدی دوستان بایدن در این حزب و رؤسای جمهوری قبلی امریکا که نماینده دموکرات‌ها بوده‌اند، حاصل آمده و لزوماً محصول محبوبیت مردمی خود بایدن نیست.

چرا پول مهم است؟

ارقام فوق این باور را پدید می‌آورد که کمک‌های نقدی و انباشت پول در حساب‌های مالی دو کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری امریکا سهمی بارز در تعیین سرنوشت این گزینش سراسری دارد و بلافاصله این سؤال پیش می‌آید که چرا؟ ناگفته پیداست که پول اهرم توفیق هر حرکت و فعالیت اجتماعی، اقتصادی و البته سیاسی در سطح جهان و بویژه امریکاست که شمایل نخست سرمایه‌داری در جهان به حساب می‌آید. کاندیداها می‌توانند براساس بودجه‌ای که دارند بیشترین سفرها را به ایالات ۵۱ گانه این کشور داشته و میتینگ‌های متعددی را ترتیب دهند و ایده‌ها و اهداف خود را به گوش افراد بیشتری در سطح امریکا و جهان برسانند و از طریق آن جلب آرا کنند. اگر روند انتخابات گره بخورد و فاصله آرای کاندیداها کم باشد، حتی یک دلار اضافی هم می‌تواند گره‌گشای باشد و یکی از آنها را موفق‌ و سریع‌تر از رقیبش به خط پایانی رقابت نزدیک کند.

چقدر مهارت و کاریزما داری؟

کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به دو روش عمده برای جذب کمک‌های نقدی لازم در ماه‌های منتهی به انتخابات روی می‌آورند. یکی برپایی مراسم سنتی جمع‌آوری اعانات و جلب کمک‌های مردمی و دیگری برقراری ارتباط کاری و همکاری شغلی معمولاً پنهانی با مؤسسات بزرگ تجاری یا آن دسته از افراد حقیقی و حقوقی که سرمایه‌ای عظیم دارند و پول‌شان از پارو بالا می‌رود. یک وجه مشترک در هر دو شکل مورد بحث وجود دارد و آن میزان کاردانی، زرنگی و البته کاریزمای فردی کاندیداها برای جذب هرچه بیشتر کمپانی‌ها، افراد متمول‌ و کسب کمک‌هایی فراوان از سوی آنهاست. اگر فرد کاندیدا جایگاه سستی داشته باشد و نتواند با شرکت‌های بزرگی که پول‌شان می‌تواند سرنوشت او را در انتخابات ترسیم کند، ارتباط نزدیک لازم را برقرار کند، بازنده رقابت با دیگر نامزد حاضر در انتخابات خواهد بود، مثل سال ۲۰۲۰ که ترامپ به بایدن باخت، درحالی‌که سرمایه پایه و میزان ثروت ترامپ بیشتر از اندوخته‌های بایدن بود اما نماینده پیر حزب دموکرات به این سبب برنده شد که سایر بزرگان این حزب با انواع کمک‌های آشکار و نهان به کمپین وی، او را از تنگناهای مسیر انتخاباتی عبور دادند و کار سخت وی را آسان کردند. این البته ناقض شعار و راهبرد واقعی انتخابات امریکا نیست؛ راهبردی که تصریح می‌کند؛ «پول بده، به کاخ سفید برو!»

یک استثنا به نام برنی سندرز

یکی از نمادهای بزرگ جلب کمک‌های مردمی به شکل سنتی آن در سالیان اخیر برنی سندرز بوده است. به گزارش واشنگتن پست، سندرز که رقابت شدیدی با هیلاری کلینتون در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ داشت و با فاصله کمی به وی باخت و اینک نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنای این کشور به حساب می‌آید، در جریان آن انتخابات قریب به ۲۰۰ میلیون دلار از طریق اعانات مردمی جمع‌آوری و سه چهارم آن را صرف پیکار با کلینتون کرد. با اینکه روش‌های کاری سندرز و راه جمع‌آوری این اعانات توسط اکثر رقبای او زیر سؤال رفت و وی در دفعات دیگر حضورش در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها هم با همین روش‌ها کیسه‌ای پرپول برای خود فراهم می‌آورد، اما وی در این مورد یک استثنا به حساب می‌آید و این میزان استعداد و مهارت نزد سایر کاندیداهای هر دو حزب در جذب بودجه‌های مردمی به روش‌های سنتی مشاهده نشده است.

پول به معنای شهرت

یک فرد نمونه و کم‌رقیب در جذب کمک‌های نقدی کمپانی‌های بزرگ، پیت بوتی گیگ، شهردار سابق شهر کوچک ساوت‌بند امریکا بوده است. به گزارش «یو. اس. آ. تودی» او در اوایل انتخابات ۲۰۲۰ از طریق برقراری ارتباط کاری با کمپانی‌های بزرگ و شرکت‌های چندملیتی به یک‌باره ۷۵ میلیون دلار را جذب کمپین انتخاباتی‌اش کرد و با اینکه در ماه سوم انتخابات به سبب جلب آرای کم و زیر ذره‌بین رفتن روش‌های جذب سرمایه‌اش از ادامه رقابت انصراف داد اما در ادوار اخیر انتخابات ریاست جمهوری امریکا کمتر کسی توانایی او را در جذب ارقامی درشت در مدتی اندک از خود بروز داده است. با وجود عدم شرکت بوتی‌گیگ در انتخابات ۲۰۲۴، نام او به سبب سر و صداهای زیاد تبلیغاتی‌اش در سال ۲۰۲۰ چنان بر سر زبان‌ها افتاده است که هرگاه میل به شرکت مجدد در انتخابات داشته باشد، مردم امریکا و افرادی که به آمال و اهداف این سیاستمدار علاقه‌مند هستند قطعاً از وی حمایت خواهند کرد.

مردی که سوخت و شهرت نمی‌خواهد

امروز برای هر کسی پول به ارمغان آورنده شهرت باشد و آرای انتخابات را به سوی وی سوق بدهد، برای ترامپ چنین نیست زیرا او هم پول دارد و هم شهرتی که حتی سیاستمدارانی بسیار قهارتر و مجرب‌تر از او فاقد آن هستند. محافل سیاسی سرمایه‌های میلیاردی را «سوخت» اصلی ماشین انتخابات امریکا نامیده‌اند و این اگرچه برای بایدن صدق می‌کند اما ترامپ نه نیاز به این سوخت دارد و نه احتیاج به شهرتی که جاده صاف‌کن کاندیداهاست. با این حال شهرت ترامپ دست‌کم از دید مخالفان او یک سوءشهرت و پوپولیسم وی یک نیرنگ بازی آشکار در روند انتخابات امریکاست. ۶ ماه و نیم بعد در انتخابات نهایی امریکا مشخص می‌شود سر و صداهای بزرگ ترامپ برای او چاره‌ساز می‌شود یا سرمایه‌های ریز و درشتی که یک بار دیگر هم‌حزبی‌های بایدن به سوی اردوگاه وی سرازیر کرده‌اند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها