«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

اوکراین بدون حامی تسلیحاتی/ کاسه گدایی زلنسکی جلوی «ناتو»

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

61049
اوکراین بدون حامی تسلیحاتی/ کاسه گدایی زلنسکی جلوی «ناتو»

جنگ دو ساله اوکراین و روسیه، حالا با پیچ و خم‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، از تحریم روسیه توسط آمریکا گرفته تا اصرار و التماس کی‌یف برای گرفتن سلاح‌های گران قیمت دنیا. اوکراین تلاش می‌کند همچنان حمایت اتحادیه اروپا و ناتو را از خود برای ادامه جنگ حفظ کند، این در حالیست که آمریکا مدعی شده دیگر قصد ندارد به این کشور کمک مالی هدیه کند.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: این پاتریوت‌های لعنتی را به ما بدهید! این درخواست را باعصبانیت وزیر امور خارجه اوکراین طی یک مصاحبه خطاب به سران غربی در مواجهه با روسیه گفت.

دو روز پیش هم رئیس‌جمهور اوکراین، این درخواست خود را از شبکه ۶ تلویزیون این کشور تکرار کرده و خواهان دریافت ۲۵ واحد سامانه پاتریوت از همتای آمریکایی خود شد.

درخواستی که بلندپروازی‌های زلسنکی را به رخ می‌کشد. گویا آقای رئیس‌جمهور کیسه طمعش از کمک‌های مالی و تسلیحاتی غرب به ویژه ناتو پر نشده و حالا دوباره دست روی تجهیزات نظامی گذاشته که قدر و قیمتش در دنیا گران است. 

هر چند پیش از این هم این سامانه پدافند هوایی از جانب ایالات متحده به اوکراین ارسال شده بود. آنطور که اسوشیتدپرس در گزارش سال گذشته خود نوشت، «ایالات متحده آمریکا اکتبر گذشته موافقت کرد سامانه‌های موشکی زمین به هوا را در اختیار اوکراین بگذارد.» سامانه‌های دفاعی که می‌توانند هواپیماها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، مانند نمونه‌هایی که روسیه برای بمباران مناطق مسکونی و شبکه برق اوکراین استفاده می‌کند، را هدف قرار دهد.

از ۲ سال پیش که تنش جنگ روسیه و اوکراین بالا گرفت، ولادیمیر زلنسکی، چمدان بست و تور اروپایی راه انداخت تا ضمن تجدید دیدار با همپیمانان خود از آنها برای ادامه جنگ با روسیه کمک‌های مالی بگیرد. کمک‌هایی که خبر می‌رسد این روزها شاید به کمترین مقدار خود برسد و حتی ممکن است چتر این حمایت‌ها از سوی ایالات متحده بسته شود.

چند وقتی می‌شود عدم تمایل حمایت ناتو از جنگ اوکراین، برای دولت این کشور به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده، برخی کشورهای عضو این پیمان از اسلواکی گرفته تا فرانسه چندباری از توقف کمک‌های مالی برای ادامه جنگ اوکراین و روسیه حرف زده بودند.

چندباری هم بایدن بسته‌های کمک مالی و تسلیحاتی زیادی برای کی‌یف در نظر گرفت که همین بذل و بخشش‌ها صدای خیلی از سناتورهای ایلات متحده و رقبای جمهوری‌خواه او را در آورد.

این اعتراض‌ها تا جایی پیش رفته که حتی دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری آینده این کشور هم مدعی شده کشورش دیگر هزینه‌های سرسام‌آور ناتو را برای ادامه این جنگ اروپایی تقبل نمی‌کند و اعضای آن باید برای ماندن شهریه پرداخت کنند.

به تازگی هم جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانسی در بروکسل اظهار داشت که سیطره دفاعی آمریکا بر فراز اروپا ممکن است به زودی بسته شود، بنابراین اتحادیه اروپا باید فقط به نیرو و قابلیت های خود تکیه کند.

او همچنین گفته: احتمال وقوع یک جنگ و درگیری شدید در اروپا دور از ذهن نیست و در صورت تداوم این جنگ احتمال اینکه شعله‌هایش به همه نقاط اروپا هم برسد وجود دارد.

رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا البته بهترین راه برای تقویت ناتو را افزایش توان دفاعی اروپا دانسته و با تکیه بر هشدارهای آمریکایی‌ها و عدم تمایل آنها برای ارسال کمک‌های مالی جدید و حتی تهدید ترامپ برای تنها گذاشتن اعضای ناتو گفته: اتحادیه اروپا در آینده نزدیک ارتش مشترکی نخواهد داشت، دفاع همچنان بر عهده کشورهای عضو خواهد بود.

این در حالیست که ۲۷ فوریه ۲۰۲۳ ، جوزپ بورل، اعلام کرد؛ این اتحادیه، ۴۵۰ میلیون یورو (۵۰۲ میلیون دلار) سلاح کشنده و ۵۰ میلیون یورو (۵۶ میلیون دلار) به‌عنوان تجهیزات غیرکشنده برای اوکراین، فراهم خواهد کرد.

حالا به دنبال درخواست اوکراین برای سامانه پاتریوت، وزیر خارجه آلمان در نشستی اعلام کرده برای حفظ امنیت اوکراین و بندر اودسا، امکان خرید این سامانه دفاع هوایی از کشورهای ثالث را بررسی می‌کند.

این ابراز حمایت دوستی آلمان‌ها در حالی اعلام شد که چندی پیش صدراعظم آلمان در پیامی ویدئویی در شبکه ایکس گفت: «ناتو یک طرف جنگ نیست و نخواهد بود، نمی‌خواهیم جنگ روسیه علیه اوکراین به جنگ بین روسیه و ناتو بدل شود».

او همچنین از عدم تمایل برلین برای اعزام نیروهای نظامی آلمان به جنگ اوکراین گفته بود و اینکه اوکراین به جای نیروی نظامی، به تجهیزات و سلاح نیاز دارد.

در کنار کش و قوس‌ اروپایی‌ها برای کمک‌های همه جانبه از کی‌یف؛ حالا رئیس‌جمهور اوکراین با دست کمک دراز کردنش به سمت ایالات متحده برای دریافت سامانه پاتریوت، گفته اگر کمک‌های نظامی ایالات متحده به این کشور قطع شود، اوکراین قطعا در جنگ با روسیه شکست خواهد خورد.

او البته به سران اروپا و البته ناتو هشدار داده در صورت شکست اوکراین از روسیه، سایر کشورهای اروپایی در امان نخواهند بود، این هشدار رئیس‌جمهور اوکراین در حالی به صورت جدی عنوان شد که مجلس سنای ایالات متحده لایحه کمک خارجی ۹۵.۳ میلیارد دلاری را برای کمک به اوکراین و اسرائیل در ماه فوریه تصویب کرد، اما مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، تاکنون از رای گیری در مورد تصویب این بسته برای اوکراین خودداری کرده است.

از سوی دیگر، خطر قطع حمایت آمریکا از ناتو هم برای اوکراینی‌ها و هم برای سران کشورهای اروپایی به یک معضل جدی تبدیل شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که حالا برای سکونت دوباره‌اش در کاخ سفید خوشبین است گفته، ما به دنبال لایحه حمایت از اوکراین و اسرائیل هستیم اما نباید میلیاردها دلار باشد و این بسته‌های کمک مالی آمریکا به این کشور باید در غالب وام باشد نه هدیه.

حالا زلسنکی مانده و آخر و عاقبت جنگی که معلوم نیست مهر پایانش کی زده می‌شود و بودجه کشور ش تا کجا قرار است برای بده بستان‌های نظامی دوام داشته باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل