نتانیاهو در بن بست/ چرایی تشدید بحران سیاسی-امنیتی در سرزمین‌های اشغالی

محمد بیات

محمد بیات

بین‌الملل

61069
نتانیاهو در بن بست/ چرایی تشدید بحران سیاسی-امنیتی در سرزمین‌های اشغالی

محمد بیات

گروه بین‌الملل ایران آنلاین- با گذشت بیش از ده روز از حمله یکم آوریل رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ساختمان سفارت ایران در دمشق، کابینه اضطرار ملی و شهرک‌نشین‌های صهیونیست در وضعیت ابهام و اضطراب به سر می‌برند. این ترس و وحشت زمانی بیشتر شد که مقام معظم رهبری و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران بر قطعی بودن عملیات انتقام تاکید کردند. طی روزهای اخیر رسانه‌ها و اندیشکده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دست به قلم شده و به دنبال پیش‌بینی پاسخ احتمالی تهران به حمله تروریستی دمشق هستند. برخی بنگاه‌های خبری نزدیک به واشنگتن- تل‌آویو با انتشار اخباری همچون انتقال پیام میان تهران- واشنگتن یا عقب‌نشینی ایران از پاسخ متقابل سعی نمودند تا مقامات تصمیم گیر را وارد بازی عملیات روانی کرده و مجبور به واکنش غیرحساب شده کنند. در سوی مقابل اما گروه دیگری از اصحاب قلم با رصد دقیق تنش‌های جاری میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی، پاسخ متقابل ایران را امری قطعی ارزیابی کردند.

پس از پیروزی قاطع نتانیاهو و متحدان الترا ارتدکس وی پس از پنج انتخابات پیاپی، کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌کرد که دولت نتانیاهو یکی از پرچالش‌ترین دوره‌های سیاسی خود را پشت سر بگذارد. تنها چند روز پس از روی کارآمدن دولت جدید، یاریو لوین وزیر دادگستری با رونمایی از لوایح اصلاحات قضایی سبب آغاز دور جدیدی از ناآرامی‌های سیاسی در فلسطین اشغالی شد. چهره‌های برجسته اپوزیسیون با اعتراض به طرح‌های مطرح شده در کنست، برنامه نتانیاهو را تغییر موازنه قوا و آغاز فصل جدیدی از استبداد سیاسی در اسرائیل توصیف کردند. در سوی مقابل موافقان «بی بی» تصویب لوایح اصلاحات قضایی را سبب کاهش اختیارات دیوان عالی دادگستری به نفع اراده عمومی مردم و تبلور آن یعنی نهاد دولت دانستند. پافشاری نخست وزیر و متحدان تندرو وی برای تصویب لوایح اصلاحات قضایی سبب شد قریب به ۹ ماه خیابان‌های اسرائیل تبدیل به صحنه کشمش، اعتراض و اعتصاب در میان گروه‌های مختلف جامعه صهیونیستی شده و فضا لازم برای عملیات طوفان الاقصی فراهم شود.

با گذشت ۱۹۰ روز از نبرد طوفان الاقصی و کشتار ۳۳ هزار شهروند غیرنظامی فلسطینی اما کابینه اضطرار ملی اسرائیل همچنان نتوانسته به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست یابد و همچنان در باتلاق جنگ غزه گرفتار شده است. عدم توفیق نتانیاهو برای حذف رهبران ارشد حماس، آزادی اسرا و حتی یافتن مرکز فرماندهی رژیم صهیونیستی سبب شده است تا نخست وزیر کنونی رژیم برای بقا در قدرت دامنه جنگ را گسترش دهد. برهمین اساس جنگنده‌های اف- ۳۵ رژیم صهیونیستی یکم آوریل از آسمان جولان اشغالی اقدام به شلیک شش موشک هدایت شونده به سمت ساختمان کنسولگری ایران در دمشق نموده و هفت تن از نیروهای مستشاری ایران، من جمله دو فرمانده ارشد سپاه پاسداران را به شهادت رساندند. پس از این اقدام غیرقانونی و تروریستی ارتش اسرائیل علیه خاک ایران، مقامات ارشد سیاسی- نظامی کشورمان وعده انتقام مستقیم دادند.

نخستین پیامد وعده تهران برای پاسخ به جنایت تل‌آویو بسته شدن ۲۸ سفارتخانه اسرائیل در نقاط مختلف جهان بود. در سطح دولتی ارتش رژیم صهیونیستی از لغو مرخصی و فراخوان نیروهای ذخیره خبر داد و اعلام کرد تا اطلاع ثانونی تمام نیروهای مسلح باید برای هر سناریویی آماده باشند. یکی دیگر از اقدامات تل‌آویو برای فرار از پاسخ ایران قطع سیستم‌های جی‌پی‌اس در سراسر سرزمین‌های ۱۹۴۸ بود. با وجود تلاش دولت «بی بی» برای حفظ آرامش اما شهرک‌نشین‌های صهیونیست از ترس توان نظامی ایران اقدام به برداشت وجه نقد از عابر بانک‌ها و یورش به مراکز خرید مواد غذایی کردند. میزان هرج‌ومرج در فلسطین اشغالی به قدری افزایش پیدا کرده است که سخنگوی ارتش اسرائیل از مردم خواست آرامش خود را حفظ کرده و تنها به اعلامیه‌های دولتی توجه کنند. علاوه بر افزایش ناامنی روانی در میان صهیونیست‌ها، ده‌ها نفر شهرک‌نشین با برپایی تظاهرات خیابانی نسبت به سیاست‌های یکجانبه نتانیاهو اعتراض کردند. هفته گذشته جمع بزرگی از مخالفان دولت و خانواده‌های اسرا با حضور در خیابان‌های اسرائیل با اعلام خواسته‌های همچون استعفای کابینه، برگزاری انتخابات و مذاکره دولت با حماس برای آزادی گروگان‌ها فشارها بر دولت اسرائیل را افزایش دادند. البته این تظاهرات به صورت مسالمت آمیز پایان نیافت و علاوه بر درگیری میان معترضان و نیرو پلیس، یک صهیونیست برخی معترضان را با ماشین زیر گرفت.

حمله تروریستی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق نشان‌دهنده اراده بنیامین نتانیاهو برای ارتقای سطح تنش‌ها با تهران و اعضای محور مقاومت است. افول جایگاه «بی بی» و متحدان راستگرا در نظرسنجی‌های عمومی سبب شد تا نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی برای فرار از «مرگ سیاسی» گزینه تشدید تنش‌ها در «جبهه شمالی» و حال رویارویی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران را انتخاب کند. در حالی که نتانیاهو گزینه «قمار خون» را برای فرار از سقوط انتخاب کرده است که دولت بایدن در آستانه تشدید رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا به دنبال پایان یافتن جنگ در غزه و بحران ژئوپلیتیکی در غرب آسیا است. پاسخ چندجانبه و معقول ایران به تجاوز اسرائیل می‌تواند ضمن بازگردان موازنه در منطقه شرق عربی، جلوی صدور آتش جنگ به سایر منطقه را خواهد گرفت.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل