آمره در گفتگو با «ایران آنلاین»؛

ایران بعد از انفعال جامعه بین المللی وادار به عملیات تنبیهی علیه اسرائیل شد

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

61262
ایران بعد از انفعال جامعه بین المللی وادار به عملیات تنبیهی علیه اسرائیل شد

محمد آمره کارشناسی مسائل بین‌المللی، حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران را خلاف عرف بین الملل توصیف کرد و گفت: عملیات نظامی ایران پاسخی واکنشی به نقض عرف بین الملل از سوی اسرائیل و انفعال نهادهای بین‌المللی در محکومیت این حمله بود.

محمد آمره کارشناس مسائل بین ‌الملل در گفتگو با ایران آنلاین حمله پهپادی شب گذشته ایران را یک پاسخ منطقی در عرف بین‌الملل به حمله نظامی اسرائیل به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق دانست و گفت: حمله به اماکن دیپلماتیک در جهان مرسوم نیست و این اقدام غیر منطقی و غیر قابل قبول حساب می‌شود و کشورها انتظار دارند در صورت وقوع چنین اتفاقاتی نهادهای بین‌المللی واکنش‌های در خور و قابل توجهی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نیاز بود تا نهادهای بین‌المللی به عنوان حافظان صلح جهانی حمله رخ داده به کنسولگری ایران را تقبیح و محکوم کنند تا اینگونه حملات مرسوم نشود و ارزش مکان‌های دیپلماتیک حفظ شود، اظهار داشت: زمانی که این حمله رخ داد، انتظار می‌رفت سایر کشورها و نهادهای مختلف در پاسخ به حمله نظامی اسرائیل را محکوم کنند و رژیم صهیونیستی را وادار به پاسخگویی کنند اما چیزی که مشاهده شد انفعال جامعه بین‌المللی در واکنش به آن حمله تروریستی بود.

آمره افزود: وقتی مجامع بین‌المللی سکوت کردند و هیچ واکنشی نشان ندادند جمهوری اسلامی خودش را موظف دید که برای حفظ جایگاه بین‌المللی خود، پاسخی هم‌تراز با حمله انجام شده بدهد، چرا که احساس می‌کرد اگر در برابر حمله تروریستی اسرائیل سکوت کند هم در جامعه جهانی ضعیف دیده می‌شود و هم ممکن است سایر کشورهای متخاصم یا حتی رژیم صهیونیستی به خودشان این اجازه را بدهند مجدد چنین حملاتی را علیه ایران تکرار کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه در صورت اقدام موثر از سوی سازمان‌های بین المللی شاید دیگر نیاز به این عملیات پهپادی نبود تصریح کرد: همانطور که اعلام شد، در صورت ورود نهادهای بین‌المللی، وظیفه حمایت از اماکن دیپلماتیک از دوش جمهوری اسلامی برداشته می‌شد. اما زمانی که این اتفاق رخ نداد، جمهوری اسلامی ایران احساس کرد باید خود این خلأ را پر کند و پاسخ حمله نظامی را با عملیات نظامی بدهد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران مجبور شد این واکنش نظامی کنترل شده را از خودش نشان دهد تا هم احترام بین المللی و ملی خود را حفظ کند و هم به بالا رفتن تنش و درگیری‌ها و جنگ در منطقه دامن نزند.

آمره با بیان اینکه به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی منتظر چنین واکنشی از سوی ایران بود و خودش را برای این عملیات آماده کرده بود گفت: به نظر نمی‌رسد این جنگ دامنه‌دار باشد و اسرائیل در صدد پاسخگویی برآید، شواهد از پایان یافتن این حملات حکایت دارد.

وی وجود مانورهای تبلیغاتی این عملیات را از سوی دو طرف ماجرا دور ذهن ندانست و اظهار داشت: قطعا هر دو طرف، این ماجرا را در فضای رسانه‌های رسمی و مجازی ادامه خواهند داد، اما کم کم اثرات اقتصادی و روانی این حملات از بین خواهد رفت و شرایط به منوال قبل باز خواهد گشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ادامه مقابله بین ایران و اسرائیل قطعا مانند عملیات نظامی شب گذشته نخواهد بود و رفتارها به صورت نیابتی که از قبل هم در منطقه انجام می‌شد ادامه خواهد یافت.

آمره با اشاره به تغییر موضع آمریکا برای همراهی اسرائیل در مقابله نظامی با ایران به رغم حمایت‌های ایالات متحده از تل‌آویو تصریح کرد: ادعای حمله متقابل اسرائیل در پاسخ به حمله شب گذشته ایران، بیشتر جنبه تهدیدی برای ایران دارد تا این اتفاق ادامه دار نباشد، با توجه به شرایط حاکم در منطقه و عواقبی که ادامه این رفت و برگشت‌ها خواهد داشت تصور می‌شود به این وضعیت کنونی بسنده کنند و ادامه حملات مطرح نباشد.

وی افزود: امروز جلسه‌ای در شورای امنیت برگزار خواهد شد که به صورت دیپلماتیک این مسائل پیگیری شود و خاتمه پیدا کند، در صورتی که این حملات و پاسخ‌های متقابل آن پایان نیابد، این واکنش‌ها به صورت نیابتی خواهد بود و ایران مستقیم درگیر عملیات نظامی نخواهد شد و بعید است شاهد یک جنگ تمام عیار باشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: قطعا آمریکا به واسطه تجربه گذشته خود در جنگ عراق و افغانستان، علاقه‌مند نیست به یک جنگ دیگر وارد شود چرا که هزینه‌های سیاسی و اقتصادی و نیروی انسانی چنین تنش‌ها و درگیری‌هایی بسیار سنگین خواهد بود.

وی همچنین گفت: دولت دموکرات مستقر در کاخ سفید چندان به درگیری مستقیم اسرائیل با ایران رضایت ندارد، به همین دلیل از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران راضی نبود، از این رو حمایت آمریکا از اسرائیل بیشتر در زمینه حمایت‌های سیاسی و لجستیکی است و بیشتر از آن نخواهد شد و قطعا تلاش خواهد کرد با رایزنی‌های مختلف اسرائیل را کنترل کند و تدابیر بازدارنده برای جمهوری اسلامی در نظر بگیرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل