الزام بر فرهنگ‌سازی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»

فرهنگ

61277
الزام بر فرهنگ‌سازی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»

محقق و پژوهشگر علوم راهبردی با تاکید بر ضرورت تدوین قوانین مناسب و اجرایی کردن آن برای «جهش تولید» گفت: برای تحقق شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) به فرهنگ‌سازی نیاز داریم، البته باید توجه داشتیم که «قانون» و اجرای آن فرهنگ‌ساز است.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، سام مهدی ترابی اظهار داشت: خود قانون فرهنگ‌ساز است؛ یعنی وقتی قوانینی وضع می‌شود، هدف فرهنگ‌سازی است اما متاسفانه برخی مواقع این را برعکس تصور می‌کنیم که در ابتدا باید فرهنگ ساخته شود که یک چیز نامعلوم است و بعد به گونه‌ای قانون را اجرا کنیم و این تصور درستی نیست.

وی افزود: ما قوانین خوب زیادی داریم که اجرا نمی‌شوند؛ به ویژه در بحث اقتصاد، اگر قوانینی قوی‌ داشته باشیم که اجرا شود، این قوانین به مرور زمان تبدیل به فرهنگ خواهند شد.

این محقق و پژوهشگر علوم راهبردی تصریح کرد: خود قانون، فی‌نفسه اقدامی نمی‌کند، اما وقتی اجرا می‌شود، فرهنگ‌ساز است. در اقتصاد هم این‌گونه است و قوانین، به خودی خود فرهنگ‌ساز هستند.

باید شفاف‌سازی شود

ترابی درباره اقتصاد فرهنگ و هنر به عنوان یکی از ضرورت‌ها و دغدغه‌های اهالی این حوزه نیز گفت: وقتی شفافیت در اقتصاد ایجاد شود و بدانیم محل‌های وجوه و محل‌های هزینه آنها کجاست و چه کسی به پول نیاز دارد، خیلی از مسائل حل می‌شود. وقتی فرار مالیاتی وحشتناک می‌شود، اما از کارمندان مالیات گرفته می‌شود این یعنی، شفاف‌سازی نشده است.

عضو جبهه فرهنگی انقلاب با تاکید بر اینکه «شفافیت منجر به آمار واقعی می‌شود» تصریح کرد: با اطلاعات شفاف و آمار دقیق می‌توان سیاستگذاری های واقعی انجام داد و سیستم مالیاتی واقعی داشت؛ در چنین شرایطی است که متوجه می شویم بخش فرهنگ و هنر چه نیازی دارد و به چه محل‌هایی باید وجوه و اعتبارات لازم را تزریق کرد. در این شرایط است که شعار امسال که رهبر معظم انقلاب ابلاغ فرمودند، محقق می‌شود.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ