همزمان با روز جهانی صدا در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

افراد پرخاشگر و مضطرب در معرض خطر ابتلا به مشکلات صدا

غزال ساری‌اصلان

غزال ساری‌اصلان

جامعه

61402
افراد پرخاشگر و مضطرب در معرض خطر ابتلا به مشکلات صدا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از خطر ابتلای کاربران حرفه‌ای صدا و افراد پرخاشگر و مضطرب به مشکلات صدا و حنجره خبر داد.

دکتر سیده مریم خدامی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار گروه گفتار درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین، با اشاره به ۲۷ فروردین ماه روز جهانی صدا، عوامل مختلفی را موثر بر صدا و کیفیت آن خواند و گفت: بیماری‌های مختلف با طیف وسیعی همچون آلرژی، آسم، بیماری تنفسی، بیماری فلجی چین‌های صوتی و حتی بازگشت اسید معده که در اصطلاح به آن ترش کردن می‌گویند، بر صدا تاثیرگذار هستند.

وی رفتارها و عادت‌های استفاده از صدا و حنجره را گاه آسیب‌زا خواند و عنوان کرد: برخی افراد فریاد می‌زنند و با صدای بلند یا در مدت زمان زیاد صحبت می‌کنند و گاه بعضی اشخاص به گونه‌ای زیر و بمی صدای خود را دست‌کاری می‌کنند که با حنجره فرد تناسب ندارد که این امر و عادت‌های غلط استفاده از صدا بر کیفیت آن تاثیر می‌گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عامل سوم را روان‌شناختی و شخصیتی برشمرد و اظهار کرد: برخی از افراد به سبب بیماری‌های روحی، روانی و شخصیتی مستعد ابتلا به مشکلات صدا هستند، خصوصا افرادی که به استرس، اضطراب، پرخاشگری، عصبانیت و رفتارهای وسواس‌گونه مبتلا هستند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به مشکلات صدا قرار دارند.

خدامی در خصوص متولد شدن نوزادان با مشکلات حنجره و صدا گفت: نابه‌هنجاری‌های مادرزادی نیز بر صدا موثر است و نوزاد گاه با تارهای صوتی فلج متولد می‌شود یا غضروف‌های حنجره به خوبی رشد نمی‌کنند. براساس آمارها شیوع مشکلات صدا در کودکان بین سه تا ۱۰ درصد گزارش شده است و در جمعیت بزرگسال اما این میزان به سه تا پنج درصد می‌رسد.

وی افزود: اغلب جمعیتی که با مشکلات صدا روبه‌رو می‌شوند، کودکان و بزرگسالان هستند و با گوش دادن به صدا می‌توان تشخیص داد که این افراد دچار مشکل شده‌اند و گاهی صدا با جنسیت فرد تناسب ندارد، صدای آزاردهنده یا صدای بسیار آهسته دارد و برای برخی از افراد نیز صحبت کردن امری دشوار است و فرد دچار خستگی می‌شود و گلودرد را تجربه می‌کند که با مراجعه به پزشک می‌توانند در راستای درمان اقدام کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران برخی از افراد را بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به مشکلات صدا دانست و عنوان کرد: کاربران حرفه‌ای صدا همچون خبرنگاران، اپراتورهای تلفن، معلمان و اساتید دانشگاه، مداحان، قاریان قرآن، مجریان، خوانندگان و دیگر افرادی که از صدای خود استفاده می‌کنند، در معرض خطر قرار دارند و به صورت دائمی باید توسط گفتار درمانگرانی که در حوزه اختلال بیماری صدا و حنجره فعالیت می‌کنند، معاینه شوند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه